Obwieszczenie Wójta Gminy Dobrzeń Wielki z dnia 28 września 2015 roku informujące strony postępowania o wydaniu decyzji o środowiskowych uwarunkowaniach
OŚ.6220.9.2015
OBWIESZCZENIE
Wójta Gminy Dobrzeń Wielki
z dnia 28 września 2015 r.
Na podstawie art. 74 ust. 3 ustawy z dnia 3 października 2008 roku o udostępnianiu informacji o środowisku i jego ochronie, udziale społeczeństwa w ochronie środowiska oraz ocenach oddziaływania na środowisko (Dz. U. z 2013 roku poz. 1235 z późn. zm.), oraz zgonie z art. 49 Kodeksu postępowania administracyjnego, Wójt Gminy Dobrzeń Wielki zawiadamia strony postępowania o wydaniu decyzji o środowiskowych uwarunkowaniach dla przedsięwzięcia pn. ’’Rozbudowa drogi wojewódzkiej nr 461 w m. Kup w km 00+000 – 01+350’’.
DECYZJZA
z dnia 28 września 2015 r.
Na podstawie art. 71, art. 75 ust. 1 pkt 4 i art. 84, 85 ust. 2 pkt. 2 ustawy z dnia 3 października 2008 roku o udostępnianiu informacji o środowisku i jego ochronie, udziale społeczeństwa w ochronie środowiska oraz ocenach oddziaływania na środowisko (Dz. U. z 2013 roku poz. 1235 z późn. zm.) oraz art. 104 Kodeksu postępowania administracyjnego (Dz. U. z 2013 roku poz. 267 późn. zm.), po rozpatrzeniu wniosku z dnia 17 kwietnia 2015 roku Zarządu Dróg Wojewódzkich w Opolu ul. Oleska 127, 45-231 Opole o wydanie decyzji o środowiskowych uwarunkowaniach dla przedsięwzięcia pn. ’’Rozbudowa drogi wojewódzkiej nr 461 w m. Kup w km 00+000 – 01+350’’,
orzekam
stwierdzić brak potrzeby przeprowadzenia oceny oddziaływania na środowisko dla przedsięwzięcia pn. ’’Rozbudowa drogi wojewódzkiej nr 461 w m. Kup w km 00+000 – 01+350’’.
Uzasadnienie
Wnioskiem z dnia 17 kwietnia 2015 roku Zarząd Dróg Wojewódzkich w Opolu ul. Oleska 127, 45-231 Opole zwrócił się do Wójta Gminy Dobrzeń Wielki o wydanie decyzji o środowiskowych uwarunkowaniach dla przedsięwzięcia pn. ’’Rozbudowa drogi wojewódzkiej nr 461 w m. Kup w km 00+000 – 01+350’’.
Planowane przedsięwzięcie, zgodnie z § 3 ust. 2 pkt 2 (tj. przedsięwzięcie polegające na rozbudowie, przebudowie lub montażu realizowanego lub zrealizowanego przedsięwzięcia), w związku z § 3 ust. 1 pkt 60 (tj. drogi o nawierzchni twardej o całkowitej długości przedsięwzięcia powyżej 1 km inne niż wymienione w § 2 ust. 1 pkt 31 i 32 oraz obiekty mostowe w ciągu drogi o nawierzchni twardej, z wyłączeniem przebudowy dróg oraz obiektów mostowych, służących do obsługi stacji elektroenergetycznych i zlokalizowanych poza obszarami objętymi formami ochrony przyrody, o których mowa w art. 6 ust. 1 pkt 1-5, 8 i 9 ustawy z dnia 16 kwietnia 2004 r. o ochronie przyrody) rozporządzenia Rady Ministrów z dnia 9 listopada 2010 r. w sprawie przedsięwzięć mogących znacząco oddziaływać na środowisko (Dz. U. Nr 213, poz. 1397 z późn. zm.), w związku z art. 59 ust. 1 pkt 2 ww. ustawy o udostępnianiu informacji o środowisku i jego ochronie, udziale społeczeństwa w ochronie środowiska oraz ocenach oddziaływania na środowisko, planowane przedsięwzięcie należy do przedsięwzięć mogących potencjalnie znacząco oddziaływać na środowisko, dla których obowiązek przeprowadzenia oceny oddziaływania na środowisko, w tym sporządzenia raportu o oddziaływaniu na środowisko może być stwierdzony.
Obwieszczeniem z dnia 12 maja 2015 roku, na podstawie art. 74 ust. 3 ww. ustawy o udostępnianiu informacji o środowisku i jego ochronie, udziale społeczeństwa w ochronie środowiska oraz ocenach oddziaływania na, w związku z art. 49 oraz art. 61 § 4 Kodeksu postępowania administracyjnego, Wójt Gminy Dobrzeń Wielki zawiadomił strony postępowania o wszczęciu postępowania w sprawie wydania decyzji o środowiskowych uwarunkowaniach dla przedsięwzięcia pn. ’’Rozbudowa drogi wojewódzkiej nr 461 w m. Kup w km 00+000 – 01+350’’.
Zgodnie z art. 64 ust. 1 ww. ustawy z dnia 3 października 2008 roku o udostępnianiu informacji o środowisku i jego ochronie, udziale społeczeństwa w ochronie środowiska oraz ocenach oddziaływania na środowisko organ prowadzący postępowanie wystąpił o opinię w sprawie konieczności przeprowadzenia oceny oddziaływania na środowisko dla planowanego przedsięwzięcia oraz co do zakresu ewentualnego raportu do Regionalnego Dyrektora Ochrony Środowiska w Opolu oraz do Państwowego Powiatowego Inspektora Sanitarnego w Opolu.
Obwieszczeniem z dnia 12 maja 2015 roku, na podstawie art. 74 ust. 3 ww. ustawy o udostępnianiu informacji o środowisku i jego ochronie, udziale społeczeństwa w ochronie środowiska oraz ocenach oddziaływania na środowisko, w związku z art. 49 Kodeksu postępowania administracyjnego, Wójt Gminy Dobrzeń Wielki zawiadomił strony postępowania o przesłaniu do Regionalnego Dyrektora Ochrony Środowiska w Opolu oraz Państwowego Powiatowego Inspektora Sanitarnego w Opolu wniosku o wyrażenie opinii w sprawie przeprowadzenia oceny oddziaływania na środowisko, a w przypadku stwierdzenia takiej potrzeby – o określenie zakresu raportu o oddziaływaniu przedsięwzięcia na środowisko (zgodnie z art. 64 ust. 1 pkt 1 i 2 ww. ustawy z dnia 3 października 2008 roku o udostępnianiu informacji o środowisku i jego ochronie, udziale społeczeństwa w ochronie środowiska oraz ocenach oddziaływania na środowisko) dla przedsięwzięcia pn. ’’Rozbudowa drogi wojewódzkiej nr 461 w m. Kup w km 00+000 – 01+350’’.
Wyżej wymienione organy wydały opinie:
-
Regionalny Dyrektor Ochrony Środowiska w Opolu – postanowienie nr WOOŚ.4241.131.2015.MD z dnia 26 maja 2015 roku stwierdzające, iż nie istnieje potrzeba przeprowadzenia oceny oddziaływania na środowisko,
-
Państwowy Powiatowy Inspektor Sanitarny w Opolu – opinia nr NZ.4315.2.31.2015.EK z dnia 19 maja 2015roku stwierdzająca, iż nie ma potrzeby przeprowadzenia oceny oddziaływania przedsięwzięcia na środowisko.
Biorąc pod uwagę postanowienia ww. organów opiniujących oraz brak negatywnego oddziaływania na środowisko, Wójt Gminy Dobrzeń Wielki wydał postanowienie nr OŚ.6220.8.2015 z dnia 5 czerwca 2015 roku o odstąpieniu od przeprowadzenia oceny oddziaływania na środowisko dla przedmiotowego przedsięwzięcia.
Obwieszczeniem z dnia 5 czerwca 2015 roku, na podstawie art. 74 ust. 3 ustawy z dnia 3 października 2008 roku o udostępnianiu informacji o środowisku i jego ochronie, udziale społeczeństwa w ochronie środowiska oraz ocenach oddziaływania na środowisko, w związku z art. 49 Kodeksu postępowania administracyjnego, Wójt Gminy Dobrzeń Wielki zawiadomił strony postępowania o wydaniu postanowienia o braku obowiązku przeprowadzenia oceny oddziaływania na środowisko dla przedsięwzięcia pn. ’’Rozbudowa drogi wojewódzkiej nr 461 w m. Kup w km 00+000 – 01+350’’.
Obwieszczeniem z dnia 5 czerwca 2015 roku, na podstawie art. 74 ust. 3 ustawy z dnia 3 października 2008 roku o udostępnianiu informacji o środowisku i jego ochronie, udziale społeczeństwa w ochronie środowiska oraz ocenach oddziaływania na środowisko, w związku z art. 49 Kodeksu postępowania administracyjnego, Wójt Gminy Dobrzeń Wielki zawiadomił strony postępowania o zakończeniu postępowania administracyjnego, wszczętego w dniu 4 maja 2015 roku na wniosek Zarządu Dróg Wojewódzkich w Opolu w sprawie wydania decyzji o środowiskowych uwarunkowaniach dla przedsięwzięcia pn. ’’Rozbudowa drogi wojewódzkiej nr 461 w m. Kup w km 00+000 – 01+350’’. Poinformowano również o możliwości wypowiedzenia się, co do dowodów i materiałów zebranych w toku postępowania administracyjnego w terminie 7 dni od daty uznania niniejszego pisma za doręczone.
Dnia 24 lipca 2015 roku Zarząd Dróg Wojewódzkich w Opolu pismem nr WI.2221.25.2015.ŁK.59 dostarczył materiały uzupełniające informujące o przyjęciu zmian rozwiązań projektowych dotyczących odwodnienia przedmiotowej drogi, polegających na wprowadzeniu do systemu kanalizacji skrzynek rozsączających.
Zgodnie z art. 64 ust. 1 ww. ustawy z dnia 3 października 2008 roku o udostępnianiu informacji o środowisku i jego ochronie, udziale społeczeństwa w ochronie środowiska oraz ocenach oddziaływania na środowisko organ prowadzący postępowanie wystąpił ponownie o opinię w sprawie konieczności przeprowadzenia oceny oddziaływania na środowisko dla planowanego przedsięwzięcia oraz co do zakresu ewentualnego raportu do Regionalnego Dyrektora Ochrony Środowiska w Opolu oraz do Państwowego Powiatowego Inspektora Sanitarnego w Opolu.
Obwieszczeniem z dnia 27 lipca 2015 roku, na podstawie art. 74 ust. 3 ww. ustawy o udostępnianiu informacji o środowisku i jego ochronie, udziale społeczeństwa w ochronie środowiska oraz ocenach oddziaływania na środowisko, w związku z art. 49 Kodeksu postępowania administracyjnego, Wójt Gminy Dobrzeń Wielki zawiadomił strony postępowania o ponownym przesłaniu do Regionalnego Dyrektora Ochrony Środowiska w Opolu oraz Państwowego Powiatowego Inspektora Sanitarnego w Opolu wniosku o wyrażenie opinii w sprawie przeprowadzenia oceny oddziaływania na środowisko, a w przypadku stwierdzenia takiej potrzeby – o określenie zakresu raportu o oddziaływaniu przedsięwzięcia na środowisko (zgodnie z art. 64 ust. 1 pkt 1 i 2 ww. ustawy z dnia 3 października 2008 roku o udostępnianiu informacji o środowisku i jego ochronie, udziale społeczeństwa w ochronie środowiska oraz ocenach oddziaływania na środowisko) dla przedsięwzięcia pn. ’’Rozbudowa drogi wojewódzkiej nr 461 w m. Kup w km 00+000 – 01+350’’.
Wyżej wymienione organy wydały opinie:
-
Regionalny Dyrektor Ochrony Środowiska w Opolu – opinia nr WOOŚ.4241.219.2015.MD z dnia 11 sierpnia 2015 roku stwierdzająca, iż nie istnieje potrzeba przeprowadzenia oceny oddziaływania na środowisko,
-
Państwowy Powiatowy Inspektor Sanitarny w Opolu – opinia nr NZ.4315.2.56.2015.EK z dnia 4 sierpnia 2015roku stwierdzająca, iż nie ma potrzeby przeprowadzenia oceny oddziaływania przedsięwzięcia na środowisko.
Biorąc pod uwagę postanowienia ww. organów opiniujących oraz brak negatywnego oddziaływania na środowisko, Wójt Gminy Dobrzeń Wielki wydał postanowienie nr OŚ.6220.8.2015 z dnia 12 sierpnia 2015 roku o odstąpieniu od przeprowadzenia oceny oddziaływania na środowisko dla przedmiotowego przedsięwzięcia.
Obwieszczeniem z dnia 14 sierpnia 2015 roku, na podstawie art. 74 ust. 3 ustawy z dnia 3 października 2008 roku o udostępnianiu informacji o środowisku i jego ochronie, udziale społeczeństwa w ochronie środowiska oraz ocenach oddziaływania na środowisko, w związku z art. 49 Kodeksu postępowania administracyjnego, Wójt Gminy Dobrzeń Wielki zawiadomił strony postępowania o wydaniu postanowienia o braku obowiązku przeprowadzenia oceny oddziaływania na środowisko dla przedsięwzięcia pn. ’’Rozbudowa drogi wojewódzkiej nr 461 w m. Kup w km 00+000 – 01+350’’.
Obwieszczeniem z dnia 14 sierpnia 2015 roku, na podstawie art. 74 ust. 3 ustawy z dnia 3 października 2008 roku o udostępnianiu informacji o środowisku i jego ochronie, udziale społeczeństwa w ochronie środowiska oraz ocenach oddziaływania na środowisko, w związku z art. 49 Kodeksu postępowania administracyjnego, Wójt Gminy Dobrzeń Wielki zawiadomił strony postępowania o zakończeniu postępowania administracyjnego, wszczętego w dniu 4 maja 2015 roku na wniosek Zarządu Dróg Wojewódzkich w Opolu w sprawie wydania decyzji o środowiskowych uwarunkowaniach dla przedsięwzięcia pn. ’’Rozbudowa drogi wojewódzkiej nr 461 w m. Kup w km 00+000 – 01+350’’. Poinformowano również o możliwości wypowiedzenia się, co do dowodów i materiałów zebranych w toku postępowania administracyjnego w terminie 7 dni od daty uznania niniejszego pisma za doręczone.
Inwestycja zlokalizowana jest na terenie województwa opolskiego, w powiecie opolskim, gminie Dobrzeń Wielki w miejscowości Kup. Teren przez który przebiega przedmiotowy odcinek to tereny miejscowości o charakterze rolniczym z zabudową jednorodzinną. Teren, na którym planowana jest inwestycja przebiega przez teren płaski, równinny.
Początek rozbudowywanego odcinka projektowanej drogi wojewódzkiej nr 461 znajduje się w km 00+000; koniec w km 01+350.
Podstawowe parametry przedsięwzięcia:
-
długość odcinka - ok. 1,35 km;
-
klasa drogi - Z;
-
nośność nawierzchni - 115kN/oś;
-
szerokość jezdni - 6,5 m;
-
prędkość projektowa na terenie zabudowy 40 km/h.
W ramach przedsięwzięcia przewiduje się, między innymi:
-
przebudowę istniejących skrzyżowań z drogami podporządkowanymi;
-
budowę kanalizacji deszczowej w miejscach tego wymagających;
-
odbudowę rowów przydrożnych;
-
przebudowę i budowę zjazdów publicznych i indywidualnych;
-
budowę gruntowych poboczy;
-
budowę chodników;
-
budowę ciągu pieszo-rowerowego.
Przebudowa drogi realizowana będzie po istniejącym śladzie, nie planuje się budowy lub przebudowy innych odcinków dróg.
Przedmiotowa inwestycja przyczyni się do zwiększenia bezpieczeństwa ruchu na drodze (pieszych, rowerzystów, kierowców), między innymi, poprzez: poprawę geometrii drogi (w tym skrzyżowań), poszerzenie jezdni głównej do szerokości 6,5 m; budowę chodników oraz ścieżek rowerowych.
Podczas prowadzenia robót budowlanych w ramach przedmiotowego przedsięwzięcia wystąpi lokalny, krótkotrwały wzrost emisji zanieczyszczeń do powietrza. Uciążliwość ta będzie miała charakter krótkotrwały i ustąpi z chwilą zakończenia prac.
Źródłem emisji substancji zanieczyszczających do powietrza, podczas eksploatacji planowanej inwestycji będzie spalanie paliw w silnikach pojazdów. Poprawa stanu technicznego jezdni wpłynie bezpośrednio na poprawę płynności ruchu drogowego, co ograniczy emisję zanieczyszczeń do powietrza.
W trakcie realizacji inwestycji na terenie prowadzenia prac budowlanych mogą wystąpić uciążliwości związane z emisją hałasu i wibracjami, powodowane pracą sprzętu budowlanego. Prowadzenie prac w porze dziennej oraz relatywnie krótki czas przewidywanych prac nie spowoduje nadmiernej uciążliwości dla otoczenia. Przebudowywany odcinek drogi przebiega przez tereny miejscowości Kup o charakterze rolniczym z zabudową jednorodzinną. Ponieważ w związku z planowaną przebudową drogi (po istniejącym śladzie) nie przewiduje się zwiększenia natężenia ruchu, z tego tytułu nie wzrośnie poziom emitowanego z drogi hałasu. Poprawa stanu technicznego jezdni wpłynie również bezpośrednio na poprawę technicznych parametrów drogi, co zwiększy płynność ruchu drogowego, czego skutkiem będzie zmniejszenie natężenia hałasu komunikacyjnego.
W fazie realizacji przedmiotowej inwestycji powstawać będą głównie odpady, z grupy 17 i 20 - odpady z budowy, remontów i demontażu obiektów budowlanych oraz infrastruktury drogowej. Właściwy sposób zagospodarowania odpadów spoczywać będzie na wykonawcy prac budowlanych w sposób zgodny z wymaganiami zawartymi w ustawie o odpadach.
Na etapie prac realizacyjnych nie będą powstawać ścieki przemysłowe. Na terenie budowy zostanie zorganizowane zaplecze sanitarne dla pracowników budowy wyposażone w przenośne kabiny sanitarne.
Funkcjonowanie drogi będzie się wiązało z powstaniem wód opadowych lub roztopowych. Sposób odwodnienia - podobny jak obecnie, tj. częściowo do rowów przydrożnych, a częściowo do kanalizacji deszczowej wyposażonej w skrzynki rozsączające. Wody opadowe i roztopowe będą przechwytywane głównie przez projektowane wpusty deszczowe i odprowadzane będą do kanalizacji deszczowej oraz także będą spływać bezpośrednio do trawiastych rowów przydrożnych po skarpach. Zakłada się odprowadzenie nowoprojektowanej kanalizacji deszczowej przebiegającej wzdłuż rozbudowywanej drogi wojewódzkiej nr 461 poprzez osadnik do projektowanego pakietu skrzynek rozsączających umieszczonych na działce nr 1000/103 oraz częściowo poprzez włączenie się do sieci kanalizacji deszczowej zaprojektowanej w drodze wojewódzkiej nr 454. Za pośrednictwem rowów przydrożnych wody opadowe będą odprowadzane w kierunku odbiorników naturalnych tj., cieku wodnego przecinających drogę wojewódzką w kilometrze 1+400, który uchodzi do rzeki Brynicy.
Planowane przedsięwzięcie z uwagi na swój charakter i skalę nie wpłynie na jakość wód powierzchniowych i podziemnych. Ocenia się, że realizacja inwestycji nie spowoduje nieosiągnięcia celów środowiskowych określonych w Planie Gospodarowania Wodami na Obszarze Dorzecza Odry.
W wyniku analizy przedmiotowego wniosku organ ustalił, że w zasięgu oddziaływania planowanego przedsięwzięcia nie występują:
-
obszary wodno-błotne oraz inne obszary o płytkim zaleganiu wód podziemnych;
-
obszary wybrzeży;
-
obszary objęte ochroną, w tym strefy ochronne ujęć wód i obszary ochronne zbiorników wód śródlądowych;
-
obszary górskie lub leśne;
-
obszary, na których standardy jakości środowiska zostały przekroczone;
-
obszary o krajobrazie mającym znaczenie historyczne, kulturowe lub archeologiczne;
-
obszary przylegające do jezior;
-
uzdrowiska i obszary ochrony uzdrowiskowej.
W miejscowości Kup na terenie działki ewidencyjnej nr 446/116, arkusz mapy 1, znajduje się pomnik przyrody ożywionej – drzewo gatunku cis pospolity (nr 290 w rejestrze wojewódzkim). Obszar przez który przebiega planowana inwestycja to przede wszystkim tereny przeznaczone pod drogę, będące własnością Województwa Opolskiego w trwałym zarządzie Zarządu Dróg Wojewódzkich w Opolu. Cis pospolity – pomnik przyrody rosnący na terenie działki ewidencyjnej nr 446/116 znajduje się poza projektowaną granicą pasa drogowego drogi wojewódzkiej nr 461. Ponadto na ww. działce ewidencyjnej nie przewiduje się wykonywania żadnych robót budowlanych. Przedmiotowa droga nie jest nowym obiektem w związku z tym rozbudowa układu drogowego nie zmieni natężenia ruchu drogowego, nie spowoduje zmiany stosunków wodnych, nie spowoduje wzrostu emisji spalin i hałasu, nie spowoduje wzrostu zanieczyszczenia wód gruntowych oraz nie spowoduje w żadnym stopniu zmiany przeznaczenia terenu objętego pasem drogowym, a jedynie poprawi stan techniczny istniejącej nawierzchni, podniesie komfort jazdy i bezpieczeństwo ruchu, kierowców, pieszych i innych użytkowników drogi. Jednocześnie założyć należy że oddziaływanie na środowisko ulegnie poprawie, ponieważ ruch samochodów będzie bardziej płynny, a usunięte uszkodzenia nawierzchni ograniczą emisję hałasu, wibracji czy spalin.
Z analizy przyrodniczej wynika, że przedmiotowe przedsięwzięcie realizowane będzie poza granicami oraz bezpośrednim sąsiedztwem form ochrony przyrody (Stobrawski Park Krajobrazowy – znajduje się ok. 800 m od granic inwestycji), w tym poza obszarami Natura 2000, a także poza stanowiskami chronionych gatunków roślin, grzybów i zwierząt.
Planowana inwestycja nie ma powiązań z innymi przedsięwzięciami, w związku z czym nie występuje skumulowane oddziaływanie na środowisko. Realizacja, jak i eksploatacja przedmiotowej inwestycji nie będzie powodowała zagrożenia wystąpieniem poważnej awarii.
Ze względu na charakter przedsięwzięcia (eksploatacja powoduje jedynie lokalne oddziaływanie w otoczeniu terenu przedmiotowego przedsięwzięcia) - inwestycja nie wymaga przeprowadzenia postępowania dotyczącego transgranicznego oddziaływania na środowisko.
Teren przedsięwzięcia został objęty miejscowym planem zagospodarowania przestrzennego na podstawie uchwały nr VI/69/99 Rady Gminy Dobrzeń Wielki z dnia 8 kwietnia 1999 roku. Teren drogi wojewódzkiej nr 461 w m. Kup oraz przyległy do niego oznaczony jest w ww. planie zagospodarowania przestrzennego symbolami: KDIV nr 461, MN, D, RL, RZ, MS, MNU, UA, U, ZC, ZP.
KD IV droga krajowa nr 461, IV klasy technicznej, w ciągu terenów zabudowanych wsi Kup (w kierunku Brynicy), dostępna bez ograniczeń,
-
szerokość w liniach rozgraniczających=14 - 20 m.,
-
szerokość jezdni =6,0 - 7,0 m.
-
wymagana korekta łuku drogi w celu poprawy warunków widoczności i bezpieczeństwa ruchu,
-
występuje konieczność budowy ciągów pieszo – jezdnych wzdłuż zabudowy i poza zabudową.
D - ciągi pieszo jezdne, wśród zabudowy mieszkaniowej istniejącej i projektowanej, odpowiadające parametrom dróg pożarowych, utwardzone, przystosowane do przejazdu pojazdów straży pożarnej i obsługi komunalnej,
-
szerokość w liniach rozgraniczających=min. 5m.
-
szerokość jezdni utwardzonej =min 3,5 m.,
-
minimalne promienie skrętu = 11 m. na łuku zewnętrznym
MN - przeznaczenie podstawowe -istniejąca i projektowana zabudowa mieszkaniowa jednorodzinna wolnostojąca lub bliźniacza, o niskiej intensywności zabudowy (maksymalnie do 4 mieszkań w budynku)
-
dopuszczalne kierunki przekształceń zabudowy istniejącej:
-
modernizacje i rozbudowy istniejących budynków mieszkalnych, zgodnie z obowiązującymi przepisami szczególnymi,
-
budowa nowych budynków mieszkalnych na drodze wtórnych podziałów działek, zabudowa odtworzeniowa po budynkach zlikwidowanych,
-
-
dopuszczalne funkcje towarzyszące - usługi wbudowane w części parterowej, urządzenia towarzyszące, zieleń urządzona,
-
zabrania się lokalizowania w granicach działek obiektów i urządzeń usługowych i produkcyjnych zaliczonych zgodnie z przepisami szczególnymi do obiektów mogących pogorszyć stan środowiska, stwarzających uciążliwości dla mieszkańców i środowiska przyrodniczego oraz wymagających wielokrotnej (ponad 2 kursy w ciągu doby) obsługi transportowej i ciężkiego (ponad 3,5 tony) transportu dostawczego,
-
Lokalne warunki, zasady i standardy kształtowania zabudowy i urządzania terenu
-
wysokość modernizowanej lub noworealizowanej zabudowy nie może przekroczyć 2 kondygnacji nadziemnych (poddasze użytkowe) lecz nie więcej niż 8 m. licząc od poziomu terenu (najniższego) do okapu dachu, dachy o symetrycznym układzie połaci (w tym dopuszczalne wielospadowe) o pokryciu dachówką ceramiczną lub innymi materiałami o fakturze dachówkopodobnej,
-
bryłą budynku należy nawiązać do istniejącej w sąsiedztwie zabudowy o charakterystycznych cechach regionalnych
-
ustala się jako obowiązujące stosowanie w modernizowanych i nowoprojektowanych budynkach mieszkalnych połaci dachowych o spadkach. 30 - 45°, w układzie symetrycznym (dopuszcza się dachy wielospadowe),
-
dopuszcza się stosowanie dachów jednospadowych wyłącznie w budynkach gospodarczych lub towarzyszących
-
dopuszcza się przeznaczanie pod zabudowę (w tym utwardzone nawierzchnie, dojścia i dojazdy, parkingi i tarasy) maksymalnie do 35 % powierzchni działek, pozostałą część należy użytkować jako czynną biologicznie (trawniki, zieleń ozdobna, ogrody itp.),
-
w przypadku lokalizacji funkcji towarzyszących (usług wbudowanych) ustala się obowiązek wydzielenia w obrębie własności miejsc postojowych dla samochodów użytkowników stałych i przebywających okresowo.
MNU - przeznaczenie podstawowe - zabudowa mieszkaniowo-usługową, w ramach której dopuszcza się lokalizację budynków mieszkalnych, mieszkalno-usługowych oraz usługowych,
-
-
dopuszczalne kierunki przekształceń zabudowy istniejącej :
-
modernizacje i rozbudowy istniejących budynków mieszkalnych i usługowo-rzemieślniczych,
-
budowa nowych budynków mieszkalnych i usługowo-rzemieślniczych na drodze wtórnych podziałów działek (zgodnie z obowiązującymi przepisami szczególnymi), zabudowa odtworzeniowa po budynkach zlikwidowanych,
-
dopuszczalne funkcje towarzyszące - usługi wbudowane, przybudowane lub wolnostojące, spełniające wymogi przepisów szczególnych,
-
lokalne warunki, zasady i standardy kształtowania zabudowy i urządzania terenu
-
wysokość modernizowanej lub nowo realizowanej zabudowy nie może przekroczyć 2 kondygnacji nadziemnych (dopuszczalne poddasze użytkowe) lecz nie więcej niż 8 m. od poziomu terenu do okapu dachu, dachy budynków mieszkalnych o symetrycznym układzie połaci (w tym dopuszczalne wielospadowe) o pokryciu dachówką ceramiczną lub innymi materiałami o fakturze dachówkopodobnej,
-
bryłą budynku należy nawiązać do istniejącej w sąsiedztwie zabudowy o charaktery stycznych cechach regionalnych
-
w modernizowanych, rozbudowywanych lub nowobudowanych obiektach usługowych dopuszcza się stosowanie dachów jednospadowych, w przypadkach uzasadnionych względami użytkowymi dopuszcza się realizację obiektów realizowanych w technologiach nietradycyjnych, o wysokich walorach architektonicznych,
-
dopuszcza się lokalizację tymczasowych obiektów kubaturowych o charakterze ekspozycyjnym, o lekkiej konstrukcji łatwej do demontażu,
-
ustala się możliwość zabudowy maksymalnie do 50 % powierzchni działki budowlanej,
-
ustala się obowiązek wyznaczenia w obrębie własności odpowiedniej liczby miejsc parkingowych dla samochodów użytkowników stałych i przebywających okresowo oraz zieleni izolacyjnej,
-
dopuszcza się sytuowanie w obrębie własności urządzeń towarzyszących oraz elementów reklamowych, zgodnie z obowiązującymi przepisami szczególnymi.
UA - przeznaczenie podstawowe - tereny administracji leśnej i usług związanych z gospodarką leśną,
-
-
dopuszczalne kierunki przekształceń:
-
modernizacja, przebudowa i rozbudowa istniejących obiektów, z zachowaniem obecnej formy architektonicznej i skali zabudowy,
-
wprowadzanie jako funkcji towarzyszących usług komercyjnych, z zastrzeżeniem zgodności nowych funkcji z wymogami obowiązujących przepisów szczególnych,
-
Lokalne warunki, zasady i standardy kształtowania zabudowy i urządzania terenu
-
wysokość modernizowanej lub noworealizowanej zabudowy nie może przekroczyć 8 m. licząc od poziomu terenu do okapu dachu, dachy budynków o symetrycznym układzie połaci (w tym dopuszczalne wielospadowe) o pokryciu dachówką ceramiczną lub innymi materiałami o fakturze dachówkopodobnej,
-
dopuszcza się lokalizację tymczasowych obiektów kubaturowych o charakterze ekspozycyjnym, o lekkiej konstrukcji łatwej do demontażu,
-
ustala się możliwość zabudowy maksymalnie do 40 % powierzchni działki budowlanej,
-
ustala się obowiązek wyznaczenia w obrębie własności odpowiedniej liczby miejsc parkingowych dla samochodów użytkowników stałych i przebywających okresowo oraz zieleni izolacyjnej,
-
dopuszcza się sytuowanie w obrębie własności urządzeń towarzyszących oraz elementów reklamowych, zgodnie z obowiązującymi przepisami szczególnymi
U - przeznaczenie podstawowe - tereny usług komercyjnych, (w tym usług handlu, gastronomii, hotelarstwa) na wydzielonych działkach :
-
-
dopuszczalne kierunki przekształceń:
-
modernizacja, adaptacje i przebudowy istniejących obiektów z zachowaniem dominującej funkcji usługowej, z zastrzeżeniem zgodności z obowiązującymi przepisami szczególnymi,
-
zmiany rodzaju realizowanych usług na inne usługi komercyjne, z zastrzeżeniem zgodności nowych funkcji z wymogami obowiązujących przepisów szczególnych,
-
Lokalne warunki, zasady i standardy kształtowania zabudowy i urządzania terenu
-
wysokość modernizowanej lub noworealizowanej zabudowy nie może przekroczyć 8 m. licząc od poziomu terenu do okapu dachu, dachy budynków mieszkalnych o symetrycznym układzie połaci (w tym dopuszczalne wielospadowe) o pokryciu dachówką ceramiczną lub innymi materiałami o fakturze dachówkopodobnej,
-
w modernizowanych, rozbudowywanych lub nowobudowanych obiektach usługowych dopuszcza się stosowanie dachów jednospadowych, w przypadkach uzasadnionych względami użytkowymi dopuszcza się realizację obiektów realizowanych w technologiach nietradycyjnych, o wysokich walorach architektonicznych.
ZP - tereny urządzonej zieleni parkowej,
-
-
usuwanie drzew (ewentualne) lub wykonywanie robót ziemnych w ich pobliżu należy przeprowadzić w sposób nie szkodzący drzewom ( wskazane wykonanie specjalistycznych ekspertyz), w porozumieniu z Wojewódzkim Konserwatorem Zabytków,
-
sieci uzbrojenia podziemnego i nadziemnego należy prowadzić skrajem terenu, zgodnie z obowiązującymi przepisami i normami,
-
uzupełniające nasadzenia zieleni w granicach terenu należy wprowadzać w sposób nie naruszający istniejących wartości środowiska przyrodniczego,
-
dopuszcza się lokalizację obiektów małej architektury, urządzeń zabawowych dla dzieci, wytyczanie utwardzonych ścieżek dla pieszych.
ZC - tereny zieleni cmentarnej - cmentarzy czynnych i rezerw pod ich rozbudowę,
-
dopuszcza się ogrodzenie terenu cmentarza ogrodzeniem pełnym o wysokości nie przekraczającej 1,6 m,
-
ustala się obowiązek wyposażenia terenu cmentarza w sieć wodociągową w celu umożliwienia korzystania z wody dla celów pielęgnacji grobów i zieleni.
MS - przeznaczenie podstawowe - zabudowa mieszkaniowa o średniej intensywności zabudowy (4 - 12 mieszkań w budynku wielorodzinnym),
-
dopuszczalne kierunki przekształceń : modernizacje, adaptacje i przebudowy istniejących budynków mieszkalnych, zgodnie z obowiązującymi przepisami szczególnymi,
-
dopuszczalne funkcje towarzyszące - usługi wbudowane, przybudowane lub wolnostojące, spełniające wymogi przepisów szczególnych, urządzenia towarzyszące, zieleń urządzona,
-
zabrania się lokalizowania w granicach działek obiektów i urządzeń usługowych i produkcyjnych zaliczonych zgodnie z przepisami szczególnymi do obiektów mogących pogorszyć stan środowiska, stwarzających uciążliwości dla mieszkańców i środowiska przyrodniczego oraz wymagających wielokrotnej (ponad 2 kursy w ciągu doby) obsługi transportowej i ciężkiego (ponad 3,5 tony) transportu dostawczego,
-
zabrania się lokalizowania zakładów produkcyjnych, magazynowych oraz trwałego składowania surowców i materiałów masowych
-
Lokalne warunki, zasady i standardy kształtowania zabudowy i urządzania terenu :
-
dopuszcza się zachowanie w modernizowanych istniejących wielorodzinnych budynkach mieszkalnych dachów płaskich,
-
w nowoprojektowanych budynkach mieszkalnych należy stosować dachy o symetrycznych układach połaci dachowych (dopuszczalne wielospadowe), o pokryciu dachówką ceramiczną lub innymi materiałami o fakturze dachówkopodobnej,
-
ustala się ograniczenie wysokości noworealizowanej wielorodzinnej zabudowy mieszkaniowej do 3 kondygnacji (w tym poddasze użytkowe), lecz nie więcej niż 12 m. od poziomu terenu do okapu dachu,
-
w zagospodarowaniu terenów należy uwzględnić odpowiednią liczbę miejsc postojowych dla samochodów osobowych - nie mniejszą niż ilość mieszkań w budynku,
-
dopuszcza się wyłącznie realizację trwale związanych z gruntem garaży dla samochodów osobowych lub pojazdów jednośladowych, ich lokalizację należy przewidzieć w projekcie zagospodarowania terenu, obiekty te powinny posiadać ujednolicone gabaryty i formę architektoniczną.
RZ - przeznaczenie podstawowe - tereny użytków rolnych - tereny trwałych użytków zielonych
-
-
ustala się zakaz lokalizacji obiektów kubaturowych (mieszkalnych, usługowych niezwiązanych z produkcją rolną ),
-
dopuszcza się lokalizację hydrotechnicznych urządzeń przeciwpowodziowych (wały), o przebiegu i parametrach określonych na podstawie specjalistycznej dokumentacji,
-
ustala się zakaz wprowadzania zwartych grup zieleni wysokiej, zadrzewień oraz nasadzeń zorientowanych poprzecznie w stosunku do kierunku spływu cieku,
-
dopuszcza się prowadzenie sieci napowietrznej i podziemnej infrastruktury technicznej, zgodnie z obowiązującymi przepisami szczególnymi,
-
dopuszcza się lokalizację urządzeń przekaźnikowych telekomunikacji, w tym konstrukcji wieżowych, o powierzchni zajmowanego terenu nie przekraczającej 100 m2.
RL. - tereny lasów i zadrzewień - istniejące i przewidywane do zalesienia,
-
gospodarkę leśną należy prowadzić zgodnie z wymogami ochrony środowiska oraz w oparciu o plany urządzania lasów,
-
dopuszcza się możliwość częściowego przeznaczenia kompleksów leśnych na cele rekreacyjno - wypoczynkowe (ścieżki zdrowia, ścieżki dydaktyczne, ścieżki rowerowe).
Planowane przedsięwzięcie jest zgodne z miejscowym planem zagospodarowania przestrzennego.
Planowana inwestycja ze względu na:
-
Rodzaj i charakterystykę przedsięwzięcia z uwzględnieniem powiązań z innymi przedsięwzięciami, w szczególności kumulowania się oddziaływań przedsięwzięć znajdujących się na obszarze, na który będzie oddziaływać przedsięwzięcie – na podstawie przedstawionych informacji stwierdzono, że w wyniku realizacji przedmiotowego przedsięwzięcia nie nastąpi nadmierne oddziaływanie na środowisko. Można jednocześnie uznać, że skala przedsięwzięcia i wielkość zajmowanego terenu oraz ich wzajemne proporcje odpowiadają zamierzonemu celowi przedsięwzięcia. Jego lokalizacja w istniejącym pasie drogowym, wykonanie nawierzchni z betonu asfaltowego, przebudowa skrzyżowań, budowę ciągu pieszo-rowerowego spowoduje że ruch samochodowy będzie bardziej płynny oraz przyczyni się do zmniejszenia emisji zanieczyszczeń do powietrza przez pojazdy poruszające się po drodze.
-
Usytuowanie przedsięwzięcia, z uwzględnieniem możliwego zagrożenia dla środowiska w szczególności odnawiania się zasobów naturalnych, walorów przyrodniczych i krajobrazowych oraz uwarunkowań miejscowych planów zagospodarowania przestrzennego – uwzględniające:
-
obszary wodno-błotne oraz inne obszary o płytkim zaleganiu wód podziemnych, obszary górskie, obszary objęte ochroną, w tym strefy ochronne ujęć wód i obszary ochronne zbiorników wód śródlądowych – przedmiotowe przedsięwzięcie realizowane będzie poza ww. obszarami,
-
obszary wymagające specjalnej ochrony ze względu na występowanie gatunków roślin i zwierząt lub ich siedlisk lub siedlisk przyrodniczych objętych ochroną, w tym obszary Natura 2000 oraz pozostałe formy ochrony przyrody (rezerwaty, obszary chronionego krajobrazu, zespoły przyrodniczo-krajobrazowe, użytki ekologiczne, stanowiska dokumentacyjne, pomniki przyrody oraz obszary przylegające do jezior) – przedmiotowe przedsięwzięcie realizowane będzie poza granicami oraz bezpośrednim sąsiedztwem ww. obszarów oraz poza siedliskami chronionych i rzadkich roślin, zwierząt i grzybów.
-
-
Rodzaj i skalę możliwego oddziaływania rozważanego w odniesieniu do uwarunkowań wymienionych w ww. pkt 1, 2 wynikające z zasięgu oddziaływania, transgranicznego charakteru oddziaływania przedsięwzięcia na poszczególne elementy przyrodnicze, prawdopodobieństwa oddziaływania, czasu trwania, częstotliwości odwracalności oddziaływania stwierdzono, iż przedmiotowe przedsięwzięcie nie będzie negatywnie oddziaływało w ww. zakresie.
Po zapoznaniu się z przedłożoną dokumentacją, analizując wyżej opisane cechy przedsięwzięcia stwierdzono, że charakter i zakres planowanej inwestycji nie będzie znacząco negatywnie oddziaływał na stan środowiska oraz zdrowie i życie ludzi.
Uwzględniając powyższe orzeczono jak w sentencji.
Od niniejszej decyzji służy stronie odwołanie do Samorządowego Kolegium Odwoławczego w Opolu za pośrednictwem Wójta Gminy Dobrzeń Wielki w terminie 14 dni od dnia uznania niniejszej decyzji za doręczone, tj. od dnia 29 września 2015 roku do dnia 26 października 2015 roku.
Zgodnie z art. 7 ust. 3 ustawy z dnia 16 listopada 2006 roku o opłacie skarbowej (Dz. U. z 2015 roku, poz. 783) za niniejszą decyzję nie poobiera się opłaty skarbowej.