Przejdź do treści strony Przejdź do menu Przejdź do wyszukiwarki Przejdź do mapy biuletynu
Kontrast:
Rozmiar czcionki:
Odstępy:
Reset:
Lektor:

Obwieszczenie Wójta Gminy Dobrzeń Wielki z dnia 6 kwietnia 2018 r. o wydaniu zezwolenia na usunięcie drzewa, odmowie wydania zezwolenia na usunięcie drzewa oraz umorzeniu postępowania w sprawie wydania zezwolenia na usunięcie drzewa

OŚ.6131.110.2017

 

OBWIESZCZENIE

Wójta Gminy Dobrzeń Wielki

z dnia 6 kwietnia 2018 r.

 

Na podstawie art. 83a ust. 7 ustawy z dnia 16 kwietnia 2004 r. o ochronie przyrody (t.j. Dz. U. z 2018 r., poz. 142, z późn. zm.) oraz zgonie z art. 49 Kodeksu postępowania administracyjnego (t.j. Dz. U. z 2017 r., poz. 1257 z późn. zm.), Wójt Gminy Dobrzeń Wielki zawiadamia strony postępowania o wydaniu decyzji dla Wspólnoty Mieszkaniowej I Osiedle Energetyk nr 1A-D, 2A-B, 3A-C, 4A-B, 5A-B, 6 w Dobrzeniu Wielkim zezwalającej na usunięcie jednego drzewa gatunku wierzba biała, odmawiającej wydania zezwolenia na usunięcie jednego drzewa gatunku brzoza brodawkowata oraz umarzającej postępowanie w sprawie wydania zezwolenia na usuniecie jednego drzewa gatunku jarząb pospolity, rosnących na terenie działki nr 2388/424 ark. mapy 3 obręb Dobrzeń Wielki.

 

DECYZJA

z dnia 6 kwietnia 2018 r.

 

Na podstawie art. 83 ust. 1 pkt. 1, art. 83a ust. 1, art. 83c ust. 1, art. 83d ust. 1, art. 83f ust. 1 pkt. 3 lit. c, art. 86 ust. 1 pkt 4, 10 ustawy z dnia 16 kwietnia 2004 r. o ochronie przyrody (t.j. Dz. U. z 2018 r. poz. 142 z późn. zm.) oraz art. 104 ustawy z dnia 14 czerwca 1960 r. Kodeks postępowania administracyjnego (t.j. Dz. U. z 2017 r. poz. 1257 z późn. zm.), po rozpatrzeniu wniosku z dnia 05.12.2017 r. (data wpływu 14.12.2017 r.) uzupełnionego dnia 11.01.2018 r. Wspólnoty Mieszkaniowej Nr I Osiedle Energetyk Nr 1A-D, 2A-B, 3A-C, 4A-B, 5A-B, 6 w Dobrzeniu Wielkim, w sprawie wydania zezwolenia na usunięcie 3 drzew, w tym: 1 szt. gatunku jarząb pospolity, 1 szt. gatunku wierzba biała, 1 szt. gatunku brzoza brodawkowata,

 

ORZEKAM

 

  1. Zezwolić Wspólnocie Mieszkaniowej Nr I Osiedle Energetyk Nr 1A-D, 2A-B, 3A-C, 4 A-B, 5A-B, 6 w Dobrzeniu Wielkim na usunięcie jednego drzewa gatunku wierzba biała posiadającego na wysokości 130 cm dwa pnie o obwodach 86 cm i 38 cm, rosnącego na działce nr 2388/424 ark. mapy 3 obręb Dobrzeń Wielki.
  2. Nie pobierać opłat za usuniecie drzewa określonego w punkcie 1 orzeczenia niniejszej decyzji.
  3. Określić termin usunięcia drzewa, o którym mowa w punkcie 1 orzeczenia niniejszej decyzji – do dnia 31 grudnia 2018 r.
  4. Odmówić Wspólnocie Mieszkaniowej Nr I Osiedle Energetyk Nr 1A-D, 2A-B, 3A-C, 4A-B, 5A-B, 6 w Dobrzeniu Wielkim wydania zezwolenia na usunięcie jednego drzewa gatunku brzoza brodawkowata o obwodzie pnia 110 cm mierzonego na wysokości 130 cm, rosnącego na działce nr 2388/424 ark. mapy 3 obręb Dobrzeń Wielki.
  5. Umorzyć postępowanie w sprawie wydania zezwolenia na usunięcie jednego drzewa gatunku jarząb pospolity o obwodzie pnia 45 cm mierzonego na wysokości 130 cm, rosnącego na działce nr 2388/424 ark. mapy 3 obręb Dobrzeń Wielki.

 

UZASADNIENIE

 

Wspólnota Mieszkaniowa nr I w Dobrzeniu Wielkim zwróciła się do Wójta Gminy Dobrzeń Wielki z wnioskiem o wydanie zezwolenia na usunięcie jednego drzewa gatunku jarząb pospolity o obwodzie pnia 45 cm, jednego drzewa gatunku wierzba biała o obwodzie pnia 95 cm i jednego drzewa gatunku brzoza brodawkowata o obwodzie pnia 160 cm, rosnących na terenie działki nr 2388/424 ark. mapy 3 obręb Dobrzeń Wielki stanowiącej współwłasność członków Wspólnoty Mieszkaniowej Nr I w Dobrzeniu Wielkim.

Po uzupełnieniu wniosku, obwieszczeniem z dnia 31 stycznia 2018 r. Wójt Gminy Dobrzeń Wielki zawiadomił strony o wszczęciu postępowania administracyjnego w sprawie wydania zezwolenia na usunięcie drzew oraz o możliwości zapoznania się z aktami sprawy i wypowiedzenia się, co do przeprowadzonych czynności dowodowych. Jednocześnie drugim obwieszczeniem organ zawiadomił o przeprowadzeniu oględzin drzew objętych wnioskiem.

W trakcie przeprowadzonej w dniu 23.02.2018 r. wizji terenowej stwierdzono, że brzoza brodawkowata na wysokości 130 cm posiada obwód pnia 110 cm (we wniosku błędnie podano 160 cm), wierzba biała na wysokości 130 cm posiada dwa pnie o obwodach 86 cm i 38 cm (we wniosku błędnie podano 95 cm), natomiast jarząb pospolity na wysokości 130 cm posiada obwód pnia 45 cm, zaś na wysokości 5 cm – 47 cm. Podczas wizji terenowej, w obrębie przedmiotowych egzemplarzy nie zaobserwowano występowania gatunków chronionych.

Stwierdzono ponadto, że w koronie wierzby białej znajduje się liczny posusz konarów i gałęzi. Pień drzewa posiada spękaną korę, miejscami odchodzącą od pnia. Na pniu widoczny jest mursz oraz owocniki grzybów. Wierzba jest w złym stanie zdrowotnym i technicznym.

Mając na względzie lokalizację przedmiotowej wierzby (na ternie osiedlowej zieleni, w sąsiedztwie ławek), jej bardzo zaawansowany stan chorobowy, co może przyczynić się do powalenia drzewa lub odłamania konarów, a także ustalenia dokonane w trakcie wizji uznano, że kwalifikuje się ona do usunięcia.

Po rozpatrzeniu stanu faktycznego organ zwolnił posiadacza nieruchomości z opłat za usunięcie ww. drzewa, gdyż spełnione są wymogi art. 86 ust. 1 pkt. 4, 10 ww. ustawy o ochronie przyrody. 

Organ orzekający określił termin usunięcia wierzby – do dnia 31 grudnia 3018 r. W przypadku usuwania drzewa w okresie do dnia 15 października r., bezpośrednio przed jego usunięciem należy dokładnie sprawdzić czy nie znajdują się na nim gniazda ptaków. W przypadku stwierdzenia występowania stanowiska lęgowego ptaków, usunięcie należy wstrzymać do końca okresu lęgowego.

Zgodnie z § 6, § 8 i § 9 Rozporządzenia Ministra Środowiska z dnia 16 grudnia 2016 r. w sprawie ochrony gatunkowej zwierząt (Dz. U. z 2016 r., poz. 2183), zakazuje się m. in. umyślnego niszczenia jaj, postaci młodocianych i form rozwojowych, niszczenia siedlisk i ostoi, niszczenia gniazd, umyślnego płoszenia i niepokojenia, przemieszczania z miejscregularnego przebywania na inne miejsca. Zakazy te nie dotyczą usuwania od dnia 16 października do końca lutego gniazd ptasich z obiektów budowlanych i terenów zieleni, jeżeli wymagają tego względy bezpieczeństwa lub sanitarne.

Podczas wizji terenowej stwierdzono również, że brzoza brodawkowata jest zdrowa. W jej koronie brak jest widocznego posuszu gałęziowego. Na pniu nie widać oznak chorobowych oraz uszkodzeń mechanicznych. Drzewo posiada lekko nachylony pień w kierunku chodnika. Pień brzozy zlokalizowany jest w odległości ok 1,4 m od budynku wielorodzinnego wspólnoty mieszkaniowej. Na budynku brak jest widocznych uszkodzeń lub pęknięć, które mogłyby być spowodowane przez system korzeniowy drzewa. W odległości 0,9 m oraz 1,2 m od pnia brzozy zlokalizowane są dwie studzienki kanalizacyjne. Na powierzchni gruntu znajdującego się w obrębie drzewa nie występują widoczne spękania podłoża, które mogłyby świadczyć o wzruszeniu systemu korzeniowego brzozy.

Z uregulowań ww. ustawy o ochronie przyrody wynika, iż przewidziane w art. 83 ust. 1 i art. 83a ust. 1 zezwolenie na wycięcie drzew lub krzewów jest wyjątkiem od reguły ich zachowania jako elementu przyrody, podlegającego ochronie prawnej. W art. 83b ust. 1 pkt 7 omawianej ustawy wskazano, że wniosek o wydanie zezwolenia powinien zawierać przyczynę zamierzonego usunięcia drzew lub krzewów. Zezwolenie na ich wycięcie nastąpić więc może jedynie w sytuacji, gdy przyczyna taka zostanie przez organ uznana za przyczynę ważną, uzasadniającą rezygnację z przewidzianej ustawą ich ochrony. Uwzględnienie wniosku o usuniecie drzew może nastąpić zatem w sytuacji, gdy potrzeba ich usunięcia jest rzeczywista i właściwie umotywowana przez stronę, a więc gdy nastąpiło wyważenie interesu społecznego i ważnego interesu strony.

W niniejszej sprawie za przyczynę usunięcia drzewa podano jedynie jego bliskie położenie od budynku. We wniosku nie opisano żadnych innych powodów wskazujących na konieczność usunięcia brzozy.

Samo bliskie położenie drzewa od budynku nie może stanowić przyczyny jego usunięcia. Musiałby zostać wykazany np. wpływ bliskiej lokalizacji drzewa na bezpieczeństwo dla budowli. „Uwzględniając jednak fakt, że jest to jeden z wyjątków od obowiązku ponoszenia opłat za korzystanie ze środowiska, należy opowiedzieć się za tym, że zagrożenie to powinno mieć rzeczywisty charakter, a nie hipotetyczny” (K. Gruszecki, Zezwolenia na usunięcie drzew i krzewów, Wrocław 2010, s. 167-168). Przeprowadzone postępowanie, w szczególności dokonane w dniu 23.02.2018 r. oględziny, nie wykazały żadnych negatywnych skutków oddziaływania przedmiotowego egzemplarza na budowlę. Obecnie drzewo nie jest zbyt dużych rozmiarów, konary i gałęzie nie niszczą elewacji, brak jest widocznych uszkodzeń, które mogłyby być spowodowane rozrostem systemu korzeniowego. Ponadto, jak widać na załączonej do protokołu dokumentacji fotograficznej, korona drzewa została przycięta, co dodatkowo zmniejszyło rozmiary drzewa i ograniczyło jego potencjalny ujemny wpływ na budynek.  

W związku z powyższym ustalono, że w chwili obecnej nie ma podstaw do wyrażenia zgody na wycinkę przedmiotowej brzozy.

Organ musi mieć na względzie określone w ustawie o ochronie przyrody cele ochrony drzew i krzewów oraz interes społeczny i słuszny interes obywateli. W interesie społecznym natomiast jest zachowanie jak największej ilości drzew i krzewów.

Analiza stanu zdrowotnego, położenia i argumentacji wnioskodawcy wniesionej we wniosku, a także przeprowadzone postępowanie nie ujawniło żadnych powodów przemawiających za koniecznością usunięcia ww. brzozy.

W związku z powyższym, organ orzekający uznał, iż z punktu widzenia szeroko rozumianego interesu społecznego oraz troski organów administracyjnych o ochronę wartości przyrodniczych, w tym zieleni, wskazane jest zachowanie drzew w celu utrzymania różnorodności gatunkowej zieleni oraz zachowania pełnionych przez nie funkcji przyrodniczych. Biorąc pod uwagę stan zdrowotny i lokalizację przedmiotowego egzemplarza, jego znaczenie przyrodniczo-krajobrazowe, organ orzekł odmówić wydania zezwolenia na jego usuniecie.

W przypadku pogorszenia się stanu sanitarnego drzewa, co mogłoby negatywnie wpłynąć na bezpieczeństwo ludzi i mienia lub zaistnienia innych okoliczności przemawiających za koniecznością jego usunięcia, należy ponownie zwrócić się do organu z wnioskiem o wydanie zezwolenia na usuniecie ww. brzozy.

W myśl art. 83f ust. 1 pkt. 3 ww. ustawy o ochronie przyrody zezwolenie wójta, burmistrza albo prezydenta miasta nie jest wymagane w przypadku usuwania  drzew, których obwód pnia na wysokości 5 cm nie przekracza: 80 cm – w przypadku topoli, klonu jesionolistnego oraz klonu srebrzystego, 65 cm – w przypadku kasztanowca zwyczajnego, robinii akacjowej oraz platanu klonolistnego, 50 cm – w przypadku pozostałych gatunków drzew.

Przeprowadzone postępowanie administracyjne wykazało, że na wysokości 5 cm obwód pnia jarząbu pospolitego (o obwodzie pnia 45 cm na wysokości 130 cm) wynosi poniżej 50 cm.

Mając na uwadze powyższe, należało stwierdzić, że zgodnie z aktualnie obowiązującymi zapisami ustawy o ochronie przyrody, na usunięcie ww. jarząbu nie jest wymagane uzyskanie zezwolenia organu ochrony przyrody.

Biorąc pod uwagę powyższe wskazania, ww. wniosek z dnia z dnia 05.12.2017 r. uzupełniony dnia 11.01.2018 r. stał się w części bezprzedmiotowy.

Obwieszczeniem z dnia 1 marca 2018 r. Wójt Gminy Dobrzeń Wielki zawiadomił strony o zakończeniu postępowania administracyjnego oraz o możliwości wypowiedzenia się co do dowodów i materiałów zebranych w toku postępowania administracyjnego w terminie 7 dni od daty doręczenia pisma. W wyznaczonym terminie strona nie złożyła uwag i nie wypowiedziała się w przedmiotowej sprawie.

W związku z powyższym, orzeczono jak w sentencji.

 

POUCZENIE

 

  1. Od niniejszej decyzji służ stronom prawo wniesienia odwołania do Samorządowego Kolegium Odwoławczego w Opolu za pośrednictwem Wójta Gminy Dobrzeń Wielki w terminie 14 dni od dnia uznania niniejszej decyzji za doręczoną.
  2. Zgodnie z art. 49 Kpa niniejszą decyzję uznaje się za doręczoną po upływie 14 dni od dnia publicznego ogłoszenia przedmiotowego obwieszczenia, czyli z dniem 21 kwietnia 2018 r.
  3. W trakcie biegu terminu do odwołania strona może zrzec się prawa do wniesienia odwołania wobec organu administracji publicznej, który ją wydał.
  4. Z dniem doręczenia organowi administracji publicznej oświadczenia o zrzeczenia się prawa do wniesienia odwołania przez ostatnią ze stron postępowania, decyzja staje się ostateczna i prawomocna.

 

                                                                                                                                          Wójt Gminy

                                                                                                                                       Henryk Wróbel