OBWIESZCZENIE Wójta Gminy Dobrzeń Wielki z dnia 30 kwietnia 2019 r.
OŚ.6220.3.2018
OBWIESZCZENIE
Wójta Gminy Dobrzeń Wielki
z dnia 30 kwietnia 2019 r.
Na podstawie art. 74 ust. 3 ustawy z dnia 3 października 2008 roku o udostępnianiu informacji o środowisku i jego ochronie, udziale społeczeństwa w ochronie środowiska oraz o ocenach oddziaływania na środowisko (Dz. U. z 2018 roku, poz. 2081), w związku z art. 49 Kodeksu postępowania administracyjnego, Wójt Gminy Dobrzeń Wielki zawiadamia strony postępowania o wydaniu decyzji o środowiskowych uwarunkowaniach dla przedsięwzięcia pn. „Eksploatacja kruszywa naturalnego ze złoża „Chróścice 4” ”
DECYZJA
z dnia 29 kwietnia 2019 r.
Na podstawie, art. 71, ust. 1 i ust. 2, art. 72 ust.1 pkt 4, art. 75 ust. 1 pkt 4, art. 80, art. 82, art. 85 ust. 1 i ust. 2 pkt 1 ustawy z dnia 3 października 2008 r. o udostępnianiu informacji o środowisku i jego ochronie, udziale społeczeństwa w ochronie środowiska oraz o ocenach oddziaływania na środowisko (Dz. U. z 2018 r. poz. 2081), § 3 ust. 1, pkt. 40 rozporządzenia Rady Ministrów z dnia 9 listopada 2010 roku w sprawie przedsięwzięć mogących znacząco oddziaływać na środowisko (Dz. U. z 2016 r., poz. 71), art. 104 Kodeksu postępowania administracyjnego ( Dz. U. z 2018 r., poz. 2096 z późniejszymi zmianami),
- po rozpatrzeniu wniosku z dnia 28.05.2018 roku (uzupełnionego 20.09.2018 r.) Spółdzielni Pracy Surowców Mineralnych, ul. Kard. B. Kominka 3, 45-032 Opole, o wydanie decyzji o środowiskowych uwarunkowaniach dla przedsięwzięcia pn. „Eksploatacja kruszywa naturalnego ze złoża „Chróścice 4” ” o powierzchni 16,92 ha,
- po uzgodnieniu i opiniowaniu niniejszej decyzji z organami wymienionymi w art. 77 ust. 1 ww. ustawy o udostępnianiu informacji o środowisku i jego ochronie, udziale społeczeństwa
w ochronie środowiska oraz o ocenach oddziaływania na środowisko,
orzekam
określić Spółdzielni Pracy Surowców Mineralnych, ul. Kominka 3, 45-032 Opole
środowiskowe uwarunkowania po przeprowadzeniu oceny oddziaływania na środowisko dla przedsięwzięcia „ Eksploatacja kruszywa naturalnego ze złoża „Chróścice 4” ” o powierzchni 16, 92 ha.
- Rodzaj i miejsce realizacji przedsięwzięcia.
Przedsięwzięcie polegające na eksploatacji kruszywa naturalnego ze złoża „Chróścice 4” o powierzchni 16,92 ha zlokalizowane będzie na działkach ewidencyjnych nr: 53, 56, 64, 65, 66, 74, 330/67, 331/67, 354/75, 355/75, 356/75, 357/75, 384/64, 385/64, 391/57, 392/57, 406/52, 417/76, 433/68, 436/63, 437/63, 438/68, 439/68, 443/71, 450/78, 451/73, 452/73 lub ich części (obręb ewidencyjny Chróścice).
- Warunki wykorzystania terenu w fazie realizacji i eksploatacji lub użytkowania przedsięwzięcia, ze szczególnym uwzględnieniem konieczności ochrony cennych wartości przyrodniczych, zasobów naturalnych i zabytków oraz ograniczenia uciążliwości dla terenów sąsiednich:
- Przed rozpoczęciem zasadniczych prac wydobywczych warstwę gleby z terenu wyrobiska zdejmować z odpowiednim wyprzedzeniem w stosunku do realizowanej eksploatacji i do postępującego frontu robót wydobywczych.
- Ze względu na możliwość występowania chronionych gatunków zwierząt, prace przygotowawcze (zdejmowanie i zwałowanie gleby) na terenach planowanych pod eksploatację kruszywa należy prowadzić poza okresem ich rozrodu, tj. od października do marca.
- Złoże urabiać spod lustra wody, przy użyciu pogłębiarki śródlądowej „refulera”. Wszelkie prace związane z wydobyciem kruszywa ze złoża wykonać przy użyciu sprawnego technicznie sprzętu, eksploatowanego i konserwowanego w sposób prawidłowy, który zapewni zabezpieczenie środowiska wodno-gruntowego przed wyciekami paliw i płynów technicznych.
- Teren bazy transportowej i sprzętowej usytuować na utwardzonym i uszczelnionym podłożu, aby zabezpieczyć przed przedostawaniem się do gruntu i wód podziemnych oraz powierzchniowych substancji mogących powodować ich zanieczyszczenie.
- Wydobyte kruszywo przewozić na sortownię znajdującą się na terenie istniejącej kopalni.
- Zakład wyposażyć w odpowiednie sorbenty do wiązania zanieczyszczeń ropopochodnych, na wypadek wycieku takich substancji do gruntu lub do wody.
- Pomiędzy ciekiem Brynica a prowadzonym wydobyciem zachować pas ochronny o szerokości min. 20 m, zgodnie z miejscowym planem zagospodarowania przestrzennego terenów eksploatacji kruszywa naturalnego w Chróścicach, na działkach poza zasięgiem planu zagospodarowania zachować pas ochronny o szerokości min. 50 m.
- Prace przygotowawcze, eksploatację złoża oraz transport nadkładu i kruszywa prowadzić wyłącznie w porze dziennej.
- Utrzymywać lokalne stosunki wodne, w tym zwłaszcza przepływ wód rzeki Brynicy oraz poziom wód gruntowych, w stanie nie stwarzającym zagrożenia dla okolicznych ekosystemów.
2.10. Rekultywację wyrobiska poeksploatacyjnego przewidzieć w kierunku wodnym.
- Wymagania dotyczące ochrony środowiska konieczne do uwzględnienia w dokumentacji wymaganej do wydania decyzji, o których mowa w art. 72 ust. 1 w/w ustawy:
- Eksploatację złoża prowadzić metodą odkrywkową spod lustra wody.
- Przewidzieć maksymalną wielkość wydobycia na poziomie ok. 250 000 Mg /rok.
- Maksymalna głębokość eksploatacji – 15,5 m.
- Masy ziemne (glebę oraz nadkład) wykorzystywać do rekultywacji wyrobiska poeksploatacyjnego w kierunku wodnym.
- Przewidzieć:
- filar ochronny – grobla rozdzielająca zbiorniki wodne,
- pas ochronny o szerokości minimum 10 m od granic dróg gruntowych,
- pas ochronny o szerokości minimum 6 m od użytków rolnych,
- pas ochronny o szerokości minimum 12 m od użytków leśnych.
- Wymogi w zakresie przeciwdziałania skutkom awarii przemysłowych, w odniesieniu do przedsięwzięć zaliczanych do zakładów stwarzających zagrożenie wystąpienia poważnych awarii w rozumieniu ustawy z dnia 27 kwietnia 2001 roku – Prawo ochrony środowiska.
Przedmiotowe przedsięwzięcie nie jest związane z możliwością wystąpienia poważnych awarii przemysłowych.
- Wymogi w zakresie ograniczenia transgranicznego oddziaływania na środowisko
w odniesieniu do przedsięwzięć, do których przeprowadzono postępowanie dotyczące transgranicznego oddziaływania na środowisko.
Przedmiotowe przedsięwzięcie nie wymaga przeprowadzenia transgranicznego oddziaływania na środowisko.
- Ewentualny zbiornik magazynowy na paliwo zaprojektować jako naziemny, dwupłaszczowy z kontrolą wycieku posadowiony na szczelnej płycie betonowej.
Uzasadnienie
Wnioskiem z dnia 28.05.2018 roku (uzupełnionym 20.09.2018 r.) Spółdzielnia Pracy Surowców Mineralnych, ul. Kard. B. Kominka 3, 45-032 Opole zwróciła się do Wójta Gminy Dobrzeń Wielki o wydanie decyzji o środowiskowych uwarunkowaniach dla przedsięwzięcia pn. Eksploatacja kruszywa naturalnego ze złoża „Chróścice 4” o powierzchni 16,92 ha.
Planowane przedsięwzięcie, zgodnie z § 3 ust. 1 pkt 40 (wydobywanie kopalin ze złoża metodą odkrywkową inne niż wymienione w § 2 ust. 1 pkt 27 lit. a), ppkt a) (bez względu na powierzchnię obszaru górniczego (…)) i ppkt b) (z obszaru górniczego o powierzchni większej niż 2 ha lub o wydobyciu większym niż 20 000 m3 (…)), rozporządzenia Rady Ministrów z dnia 9 listopada 2010r. w sprawie przedsięwzięć mogących znacząco oddziaływać na środowisko (Dz. U. z 2016r., poz. 71) zalicza się do przedsięwzięć mogących potencjalnie znacząco oddziaływać na środowisko.
Do wniosku załączono kartę informacyjną przedsięwzięcia.
Zgodnie z art. 64 ust. 1 ww. ustawy z dnia 3 października 2008 roku o udostępnianiu informacji o środowisku i jego ochronie, udziale społeczeństwa w ochronie środowiska oraz o ocenach oddziaływania na środowisko organ prowadzący postępowanie wystąpił o opinię
w sprawie konieczności przeprowadzenia oceny oddziaływania na środowisko dla planowanego przedsięwzięcia oraz co do zakresu ewentualnego raportu do Regionalnego Dyrektora Ochrony Środowiska w Opolu, do Państwowego Powiatowego Inspektora Sanitarnego w Opolu oraz do Państwowego Gospodarstwa Wodnego Wody Polskie Zarząd Zlewni w Opolu.
Wyżej wymienione organy wydały opinie:
- Regionalny Dyrektor Ochrony Środowiska w Opolu – opinia nr WOOŚ.4220.219.2018.IM z dnia 10 października 2018 roku stwierdzająca konieczność przeprowadzenia oceny oddziaływania na środowisko w zakresie zgodnym z art. 66 ww. ustawy,
- Państwowy Powiatowy Inspektor Sanitarny w Opolu – opinia nr NZ.4315.2.72.2018.EK z dnia 26 września 2018 roku stwierdzająca, że jest potrzeba przeprowadzenia oceny oddziaływania na środowisko,
- Państwowe Gospodarstwo Wodne Wody Polskie Regionalny Zarząd Gospodarki Wodnej w Gliwicach – postanowienie nr GL.ZZO.3.435.167.2018.MO z dnia 10 października 2018 roku stwierdzające, że istnieje konieczność przeprowadzenia oceny oddziaływania na środowisko ze względu na możliwy negatywny wpływ tego przedsięwzięcia na możliwość osiągnięcia celów środowiskowych, o których mowa w art. 56, art. 57, art. 59 i art. 61 ustawy z dnia 20 lipca 2017 roku Prawo wodne (Dz.U. z 2017 r., poz. 1566 z późn. zm.).
Zakres raportu o oddziaływaniu przedmiotowego przedsięwzięcia na środowisko ustalono
w pełnym zakresie zgodnym z art. 66 ww. ustawy o udostępnianiu informacji o środowisku i jego ochronie, udziale społeczeństwa w ochronie środowiska oraz o ocenach oddziaływania na środowisko, ze szczególnym uwzględnieniem oddziaływania planowanego przedsięwzięcia na:
- powietrze atmosferyczne,
- klimat akustyczny, na terenach chronionych,
- ryzyko związane ze zmianą klimatu, łagodzenie i przystosowanie do tych zmian oraz odporność przedsięwzięcia na klęski żywiołowe,
- środowisko jednolitych części wód powierzchniowych i podziemnych.
Strony postępowania poinformowano obwieszczeniem: o wszczęciu postępowania, o przesłaniu wniosku o wydanie opinii do organów uzgadniających, o wydaniu postanowienia o obowiązku przeprowadzenia oceny oddziaływania na środowisko, o zakończeniu postępowania administracyjnego.
Raport został przez inwestora dostarczony dnia 25 stycznia 2019 roku.
Zgodnie z art. 79 ustawy z dnia 3 października 2008 r. o udostępnianiu informacji
o środowisku i jego ochronie, udziale społeczeństwa w ochronie środowiska oraz o ocenach oddziaływania na środowisko przed wydaniem decyzji przeprowadzono procedurę udziału społeczeństwa:
- dnia 11 lutego 2019 roku podano do publicznej wiadomości informację o rozpoczęciu procedury z udziałem społeczeństwa poprzez umieszczenie obwieszczeń na stronie internetowej http://www.bip.dobrzenwielki.pl (Biuletyn Informacji Publicznej Urzędu Gminy Dobrzeń Wielki) oraz na tablicy ogłoszeń: w siedzibie organu, oraz w pobliżu planowanego przedsięwzięcia,
- termin składania uwag i wniosków określono na 30 dni, tj. od dnia 12 lutego 2019 roku do dnia 13 marca 2019 roku,
- w ww. terminie nie wpłynęły żadne uwagi ani wnioski.
Przedsięwzięcie realizowane będzie na gruntach miejscowości Chróścice, położonej w województwie opolskim, w Gminie Dobrzeń Wielki, na działkach ewidencyjnych nr: 53, 56, 64, 65, 66, 74, 330/67, 331/67, 354/75, 355/75, 356/75, 357/75, 384/64, 385/64, 391/57, 392/57, 406/52, 417/76, 433/68, 436/63, 437/63, 438/68, 439/68, 443/71, 450/78, 451/73, 452/73 lub ich części (obręb ewidencyjny Chróścice).
Teren przedsięwzięcia objęty jest miejscowym planem zagospodarowania przestrzennego zatwierdzonym Uchwałą Rady Gminy Dobrzeń Wielki Nr XL/291/2009 z dnia 17 grudnia 2009r. w sprawie miejscowego planu zagospodarowania przestrzennego terenów eksploatacji kruszywa naturalnego w Chróścicach, Gmina Dobrzeń Wielki. Planowana inwestycja, zgodnie z ustaleniami miejscowego planu zagospodarowania przestrzennego położona jest na terenach oznaczonym następującymi symbolami:
- PGw tereny odkrywkowego wydobywania i przeróbki kruszywa naturalnego, przeznaczone docelowo do rekultywacji w kierunku wodnym,
- PGz tereny odkrywkowego wydobywania i przeróbki kruszywa naturalnego, przeznaczone do zwałowania nieużytecznych mas ziemnych i skalnych, docelowo do
zagospodarowania jako tereny zieleni przywodnej niskiej i krzewiastej,
- Zn obrzeża wyrobisk górniczych (pasy ochronne) z zakazem wydobywania kopalin, docelowo przeznaczone do rekultywacji jako tereny zieleni przywodnej niskiej i krzewiastej,
- KDW tereny dróg wewnętrznych, dojazdowych.
Część terenu inwestycji położona po stronie północnej (działki nr 53, 330/67, 331/67, 406/52, 433/68, 438/68, 439/68 i 443/71) nie jest objęta ustaleniami miejscowego planu zagospodarowania przestrzennego.
Przed wydaniem decyzji uzyskano uzgodnienia: Regionalnego Dyrektora Ochrony Środowiska w Opolu – postanowienie nr WOOŚ.4221.9.2019.IM z dnia 11.03.2019 roku, Państwowego Gospodarstwa Wodnego Wody Polskie Regionalnego Zarządu Gospodarki Wodnej w Gliwicach – postanowienie nr GL.ZZO.3.435.37.1.2019.MO z dnia 04.03.2019 roku oraz opinię Państwowego Powiatowego Inspektora Sanitarnego w Opolu – nr NZ.4315.1.4.2019.EK z dnia 25.02.2019 roku.
Treść uzgodnień została uwzględniona w sentencji decyzji.
Inwestycja położona będzie na terenach nieużytków rolnych, w dolinie rzeki Brynicy, pomiędzy dwoma dużymi kompleksami leśnymi. Najbliżej położonymi, w stosunku do planowanej inwestycji, obszarami zabudowy mieszkaniowej są zabudowania miejscowości Kaniów, w odległości ok. 1,3 km na północ od terenu inwestycji.
Całe złoże „Chróścice 4” rozciąga się na obszarze 31,35 hektarów, z czego wydobycie objęte niniejszym postępowaniem będzie prowadzone na obszarze o powierzchni 16,92 ha (Pole B). Na złożu już od 2009 roku prowadzona jest eksploatacja kruszywa (zgodnie z posiadaną koncesją oraz decyzją o środowiskowych uwarunkowaniach), realizowana na Polu A. Zasoby bilansowe kruszywa naturalnego złoża „Chróścice 4” udokumentowane w kategorii C1 wynoszą 5 879 120 ton, z czego: w Polu A udokumentowano 1 647 604 ton kruszywa, w Polu B – 4 231 516 ton kruszywa.
Jak wynika z KIP, eksploatacja kruszywa będzie realizowana odkrywkowo, spod lustra wody, przy użyciu maszyny mobilnej, tj. pogłębiarki śródlądowej (refulera). Dodatkowo wykorzystywane będą koparki do robót przygotowawczych. Na terenie zakładu nie planuje się budowy stałych obiektów i urządzeń. Wydobycie będzie prowadzone na obszarze o powierzchni 16,92 ha. Zasoby bilansowe kruszywa na obszarze objętym planowaną eksploatacją wynoszą, wg dokumentacji geologicznej, 5 879,120 tys. ton. Maksymalna głębokość eksploatacji wyniesie 15,5 m. Szacuje się, że wielkość wydobycia będzie wynosiła do 250 tys. Mg/rok, przy czym wielkość ta będzie podlegała wahaniom w zależności od popytu. Podczas eksploatacji złoża nie będą używane materiały wybuchowe. Nie przewiduje się również odwodnienia złoża.
W przedłożonym raporcie, przedsięwzięcie było rozpatrywane w następujących wariantach:
- Wariant I - proponowany przez wnioskodawcę, polegający na magazynowaniu wydobytego surowca na brzegu składowiska (w postaci hałdy), a następnie zładowanie surowca na pojazdy transportowe, dostarczające kruszywo na teren sortowni. Sortownia zlokalizowana jest w odległości ok. 500 m na wschód. Transport będzie realizowany utwardzoną płytami żelbetowymi drogą gruntową, wytyczoną na terenie kopalni i wzdłuż istniejącego wyrobiska powstałego podczas eksploatacji pola A.
- Wariant II - racjonalny wariant alternatywny, polegający na wydobyciu surowca na brzeg składowiska oraz jego transporcie, przenośnikiem taśmowym, na teren sortowni kruszywa, z pominięciem wewnętrznego transportu z wykorzystaniem pojazdów.
Z wyjaśnień do raportu wynika, że z uwagi na projektowaną technologię wydobycia złoża, w której znaczącą rolę odgrywa woda, jako bardziej korzystny dla środowiska ocenia się wariant nr I, w którym urobek będzie pryzmowany na brzegu wyrobiska w celu jego grawitacyjnego odsączenia z wody. Woda z pryzmy będzie swobodnie spływać z powrotem do wyrobiska, z którego została pobrana, nie powodując tym samym obniżenia poziomu jej zwierciadła.
Biorąc pod uwagę powyższe organ uzgodnił warunki realizacji przedmiotowego przedsięwzięcia w proponowanym przez inwestora wariancie I.
W ramach planowanego przedsięwzięcia nie przewiduje się realizacji obiektów budowlanych. W czasie trwania robót przygotowawczych do eksploatacji złoża, polegających na zdejmowaniu i transportowaniu mas ziemnych (humusu oraz nadkładu), mogą wystąpić lokalne krótkotrwałe, uciążliwości związane z emisją zanieczyszczeń do powietrza atmosferycznego spowodowane pracą spycharki. Na tym etapie wystąpi również emisja pyłu spowodowana zdejmowaniem nadkładu. Z uwagi na fakt, że będzie to oddziaływanie krótkotrwałe nie wpłynie ono w sposób znaczący na stan powietrza atmosferycznego.
Wydobywanie kruszywa naturalnego odbywać się będzie mechanicznie, spod lustra wody, za pomocą koparki pływającej „refulera”, w związku z czym, na etapie eksploatacji planowanej inwestycji, nie będzie występować emisja pyłów do powietrza atmosferycznego. Jedynymi źródłami zanieczyszczeń do powietrza atmosferycznego, w trakcie eksploatacji kopalni będą:
- procesy spalania oleju napędowego w silnikach spalinowych maszyn pracujących, podczas zdejmowania humusu i nadkładu, na terenie eksploatowanego złoża;
- procesy spalania oleju napędowego w silnikach spalinowych w samochodach ciężarowych (spedycja).
W oparciu o treść „Programu ochrony powietrza dla strefy opolskiej, ze względu na przekroczenie poziomów dopuszczalnych pyłu PM10, pyłu PM 2,5 oraz poziomu docelowego benzo(a)pirenu wraz z planem działań krótkoterminowych” tutejszy organ stwierdził, że przedsięwzięcie będzie zlokalizowane w obszarze, na którym występują przekroczenia standardów jakości powietrza dla benzo(a)pirenu oraz pyłu PM 10. Jednak biorąc pod uwagę charakter inwestycji (wydobywanie kruszywa spod lustra wody) uznano, że nie wpłynie ona znacząco na stan jakości powietrza w rejonie jej realizacji. Ponadto w ramach planowanej instalacji nie przewiduje się emisji benzo(a)pirenu do powietrza atmosferycznego, tym samym przedsięwzięcie nie będzie miało wpływu na jakość powietrza atmosferycznego w tym zakresie. Równocześnie, w przedłożonej dokumentacji przedstawiono skumulowane oddziaływanie na powietrze atmosferyczne niniejszego przedsięwzięcia z pobliską sortownią kruszywa, oddaloną od miejsca planowanej eksploatacji o 500 m. Z przeprowadzonych obliczeń rozprzestrzeniania się zanieczyszczeń w powietrzu atmosferycznym dla emitowanych substancji wynika, że stężenia zanieczyszczeń nie spowodują przekroczeń obowiązujących norm jakości powietrza.
Podczas funkcjonowania przedsięwzięcia głównymi mobilnymi źródłami emisji hałasu będą urządzenia do wydobywania kruszywa tj. dwie koparki, spychacz gąsienicowy, refuler oraz transport kruszywa samochodami ciężarowymi. Uwzględniając powyższe ustalenia wynikające z przeprowadzonej analizy akustycznej ocenia się, że funkcjonowanie przedmiotowego przedsięwzięcia, przy zachowaniu wymogów w zakresie poziomów hałasu wykorzystywanych urządzeń, nie będzie powodować przekroczenia dopuszczalnych poziomów hałasu w środowisku na terenach normowanych. Na potrzeby przedmiotowego postępowania dokonano również analizy skumulowanego oddziaływania pod względem akustycznym z zakładem o tym samym charakterze pracy, z której wynika, iż prognozowane oddziaływanie akustyczne przedsięwzięcia w bardzo niewielki sposób wpłynie na wartość istniejącego klimatu akustycznego na terenach normowanych. Tym samym ocenia się, że realizacja przedsięwzięcia nie spowoduje negatywnych oddziaływań akustycznych.
Eksploatacja złoża nie będzie poprzedzona typowym etapem realizacji przedsięwzięcia w rodzaju typowych prac budowlanych – nie będą powstawały odpady związane z realizacją inwestycji. W tym przypadku nastąpi głównie przygotowanie złoża do eksploatacji poprzez zdjęcie nadkładu, tj. gruntów nie stanowiących złoża, w miarę postępu prac wydobywczych, z odpowiednim wyprzedzeniem. Zakłada się również możliwość bieżącego rozdysponowania nadkładu oraz sukcesywne jego wykorzystywanie do rekultywacji skarp poeksploatacyjnych. Podczas eksploatacji przedsięwzięcia będą powstawały między innymi takie odpady: mineralne oleje silnikowe, przekładniowe i smarowe niezawierające związków chlorowcoorganicznych (13 02 05*); sorbenty, materiały filtracyjne, tkaniny do wycierania (np. szmaty, ścierki) i ubrania ochronne inne niż wymienione w 15 02 02* (15 02 03); filtry olejowe (16 01 07*); niesegregowane odpady komunalne (20 03 01). Wszystkie odpady powstające w związku z funkcjonowaniem zakładu gromadzone będą selektywnie na jego terenie, a okresowo przekazywane będą zewnętrznym odbiorcom do dalszego zagospodarowania.
W ramach planowanej inwestycji nie przewiduje się realizacji węzła sanitarnego. Na potrzeby socjalne pracowników budowy będzie wykorzystywana istniejąca infrastruktura sanitarna, znajdująca się w sąsiadującej z inwestycją sortowni kruszywa Spółdzielni Surowców Mineralnych. Planowana eksploatacja kruszywa nie będzie się wiązała z powstawaniem ścieków technologicznych. Woda pobrana z wyrobiska w wyniku pracy refulera będzie ponownie odprowadzana do wyrobiska i do gruntu, zasilając wody gruntowe, czyli w rejonie jej ujmowania. Będzie to woda czysta, nie zawierająca żadnych domieszek chemicznych. Ponadto wszelkie substancje, których przedostanie się do środowiska gruntowo-wodnego mogło by stanowić zagrożenie, magazynowane będą w minimalnych ilościach, zgromadzonych w szczelnych pojemnikach i ustawionych na szczelnym podłożu.
Planowane przedsięwzięcie położone jest w zasięgu Jednolitej Części Wód Powierzchniowych (JCWP) o kodzie PLRW600019132889 i nazwie Brynica od dopływu spod Łubnian do ujścia (EW. do Budkowiczanki), określonej jako naturalna część wód oraz w zasięgu Jednolitej Części Wód Podziemnych (JCWPd) o kodzie PLGW600097. Eksploatacja kruszywa ze złoża „Chróścice 4” nie spowoduje negatywnych oddziaływań na stan ilościowy i chemiczny jednolitej części wód podziemnych oraz na stan ekologiczny i chemiczny jednolitej części wód powierzchniowych, a tym samym nie zagrozi osiągnięciu celów środowiskowych dla JCWP i JCWPd określonych w planie gospodarowania wodami na obszarze dorzecza Odry.
Jak wynika z raportu, planowane przedsięwzięcie będzie w okresie funkcjonowania wiązać się zarówno z bezpośrednią, jak i pośrednią, emisją gazów cieplarnianych (będą to:
N2O, CO2 oraz CH4).
Źródłem tej emisji będą następujące procesy:
- spalanie oleju opałowego w koparkach, zasilanie w energię refulera, transport kruszywa.
Podstawową zasadą ograniczającą emisję gazów cieplarnianych, a tym samym zmniejszającą wpływ na klimat planowanej inwestycji, będzie wykorzystanie sprawnych technicznie maszyn, urządzeń i pojazdów (z aktualnymi badaniami technicznymi) oraz racjonalne wykorzystanie paliw (olej napędowy). Działania te mogą mieć wpływ na ograniczenie emisji, a tym samym mogą minimalizować oddziaływanie przedsięwzięcia na zmiany klimatu.
Planowana inwestycja realizowana będzie poza formami ochrony przyrody, o których mowa w art. 6 ustawy z dnia 16 kwietnia 2004r. o ochronie przyrody (Dz. U. 2018, poz. 1614) oraz poza obszarem występowania udokumentowanych stanowisk i siedlisk gatunków chronionych. Położona jest w sąsiedztwie Stobrawskiego Parku Krajobrazowego oraz na obszarze dwóch korytarzy ekologicznych (lokalny Dolina Brynicy i KPdC Bory Stobrawskie), umożliwiających migrację zwierząt. Planowana inwestycja nie wpłynie negatywnie na walory przyrodnicze parku krajobrazowego, a wydobycie kruszywa, związane z powyższą inwestycją, nie będzie stanowić bariery ekologicznej dla migracji fauny, przez wzgląd na niewielkie rozmiary terenu przeznaczonego pod inwestycję.
Realizacja i eksploatacja przedmiotowej inwestycji nie będzie powodowała zagrożenia wystąpieniem poważnej awarii lub katastrofy naturalnej i budowlanej.
Ze względu na lokalizację przedsięwzięcia (z dala od granic państwa) oraz jego charakter (eksploatacja powoduje jedynie lokalne oddziaływanie w otoczeniu terenu przedmiotowego przedsięwzięcia), inwestycja nie wymaga przeprowadzenia postępowania dotyczącego transgranicznego oddziaływania na środowisko.
Z uwagi na fakt, że inwestor w związku z przedmiotowym przedsięwzięciem ubiegać się będzie o koncesję na wydobywanie kopalin ze złóż, Wójt w niniejszej decyzji mając na uwadze zapis art. 82 ust. 1 pkt 4 ustawy ooś nie przedstawił stanowiska w sprawie konieczności przeprowadzenia oceny oddziaływania przedsięwzięcia na środowisko oraz postępowania w sprawie transgranicznego oddziaływania na środowisko w ramach postępowania w sprawie wydania decyzji, o których mowa w art. 72 ust. 1, 10, 14 i 18, z zastrzeżeniem pkt 4a i 4b cytowanej wyżej ustawy.
Ponadto mając na względzie charakter projektowanej inwestycji stwierdzono, iż nie ma podstaw do tworzenia obszaru ograniczonego użytkowania.
Uwzględniając powyższe orzeczono jak w sentencji.
Od niniejszej decyzji służy stronom odwołanie do Samorządowego Kolegium Odwoławczego w Opolu za pośrednictwem Wójta Gminy Dobrzeń Wielki w terminie 14 dni od dnia uznania niniejszej decyzji za doręczone, tj. do dnia 29 maja 2019 roku.
Wójt Gminy
Piotr Szlapa
Załącznik nr 1 do decyzji - Charakterystyka przedsięwzięcia.pdf (35,25KB)