Przejdź do treści strony Przejdź do menu Przejdź do wyszukiwarki Przejdź do mapy biuletynu
Kontrast:
Rozmiar czcionki:
Odstępy:
Reset:
Lektor:

Obwieszczenie Wójta Gminy Dobrzeń Wielki z dnia 1 lutego 2012 roku

 

OŚ.6220.23.2011

OBWIESZCZENIE

Wójta Gminy Dobrzeń Wielki

z dnia 1 lutego 2012 r.

 

 

Na podstawie art. 74 ust. 3 ustawy z dnia 3 października 2008 roku o udostępnianiu informacji o środowisku i jego ochronie, udziale społeczeństwa w ochronie środowiska oraz ocenach oddziaływania na środowisko (Dz. U. Nr 199, poz 1227 z późniejszymi zmianami), w związku z art. 49 Kodeksu postępowania administracyjnego, Wójt Gminy Dobrzeń Wielki zawiadamia strony postępowania o wydaniu postanowienia o braku obowiązku przeprowadzenia oceny oddziaływania na środowisko dla przedsięwzięcia pn. „Opracowanie projektu budowlano-wykonawczego rozbudowy drogi powiatowej nr 1702 O Czarnowąsy – Brynica od km 2+015,00 do km 5+032,00”..

 

POSTANOWIENIE

z dnia 1 lutego 2012 r.

 

Na podstawie art. 75 ust. 1 pkt. 4, art. 63 ust. 2 ustawy z dnia 3 października 2008 roku o udostępnianiu informacji o środowisku i jego ochronie, udziale społeczeństwa
w ochronie środowiska oraz ocenach oddziaływania na środowisko (Dz. U. Nr 199, poz 1227 z późniejszymi zmianami) oraz art. 123 ustawy z dnia 14 czerwca 1960 roku Kodeks postępowania administracyjnego (tekst jednolity z 2000 roku Dz. U. Nr 98, poz. 1071
z późniejszymi zmianami), kierując się kryteriami, o których mowa w art. 63 ust. 1 ww. ustawy oraz biorąc pod uwagę opinie odpowiednich organów:

-       Regionalnego Dyrektora Ochrony Środowiska w Opolu – postanowienie
nr WOOŚ.4241.11.2012.MSe z dnia 24 stycznia 2011 roku,

-       Państwowego Powiatowego Inspektora Sanitarnego w Opolu – opinia
nr NZ/KF-4325-2-4/12 z dnia 24 stycznia 2012 roku,

 

postanawiam

 

stwierdzić, że można odstąpić od przeprowadzenia oceny oddziaływania na środowisko dla przedsięwzięcia pn. „Opracowanie projektu budowlano-wykonawczego rozbudowy drogi powiatowej nr 1702 O Czarnowąsy – Brynica od km 2+015,00 do km 5+032,00”.

 

Uzasadnienie

 

Dnia 30 listopada 2011 roku Przedsiębiorstwo Usługowo-Handlowe AKBUD Krystyna Fabian działając z pełnomocnictwa Zarządu Dróg Powiatowych wystąpiła
z wnioskiem o wydanie decyzji o środowiskowych uwarunkowaniach dla przedsięwzięcia pn. „Opracowanie projektu budowlano-wykonawczego rozbudowy drogi powiatowej nr 1702 O Czarnowąsy – Brynica od km 2+015,00 do km 5+032,00”.

Planowane przedsięwzięcie należy do przedsięwzięć mogących potencjalnie znacząco oddziaływać na środowisko – wymienione jest w § 3 ust. 1, pkt 60 (drogi o nawierzchni twardej o całkowitej długości przedsięwzięcia powyżej 1 km inne niż wymienione w § 2 ust. 1 pkt 31 i 32 oraz obiekty mostowe w ciągu drogi o nawierzchni twardej, z wyłączeniem przebudowy dróg oraz obiektów mostowych, służących do obsługi stacji elektroenergetycznych i zlokalizowanych poza obszarami objętymi formami ochrony przyrody, o których mowa w art. 6 ust. 1 pkt 1-5, 8 i 9 ustawy z dnia 16 kwietnia 2004 r.
o ochronie przyrody) rozporządzenia Rady Ministrów z dnia 9 listopada 2010 roku w sprawie przedsięwzięć mogących znacząco oddziaływać na środowisko (Dz. U. Nr 213, poz. 1397).

Zgodnie z art. 64 ust. 1 ustawy z dnia 3 października 2008 roku
o udostępnianiu informacji o środowisku i jego ochronie, udziale społeczeństwa w ochronie środowiska oraz ocenach oddziaływania na środowisko (Dz. U. Nr 199, poz 1227) organ prowadzący postępowanie wystąpił o opinię w sprawie konieczności przeprowadzenia oceny oddziaływania na środowisko dla planowanego przedsięwzięcia oraz co do zakresu ewentualnego raportu do Regionalnego Dyrektora Ochrony Środowiska w Opolu oraz do Państwowego Powiatowego Inspektora Sanitarnego w Opolu.

Wyżej wymienione organy wydały opinie:

-       Regionalny Dyrektor Ochrony środowiska w Opolu – postanowienie
nr WOOŚ.4241.11.2012.MSe z dnia 24 stycznia 2012 roku stwierdzające brak konieczności przeprowadzenia oceny oddziaływania na środowisko,

-       Państwowy Powiatowy Inspektor Sanitarny w Opolu – opinia nr NZ/KF-4325-2-4/12
z dnia 24 stycznia 2012 roku stwierdzająca brak potrzeby nakładania obowiązku przeprowadzenia oceny oddziaływania przedsięwzięcia na środowisko.

 

Rozbudowa odcinka drogi powiatowej nr 1702 O będzie prowadzona na długości około 3 km od km 2 + 015 do km 5 + 032. Na w/w odcinku zastosowano kilometraż roboczy od km 0+0,00 do km 3+056,47 w kierunku m. Świerkle. W ramach przedsięwzięcia planuje się:

-       wykonanie konstrukcji o nawierzchni asfaltowej (jezdnia główna i zjazdy na drogi boczne),

-       wykonanie konstrukcji o nawierzchni z kostki kamiennej (zatoki autobusowe – 2 szt.),

-       wykonanie konstrukcji o nawierzchni z kostki betonowej (chodniki i zjazdy do posesji prywatnych),

-       wykonanie zjazdów o nawierzchni z kruszywa (posesje prywatne),

-       wykonanie poboczy z destruktu,

-       wykonanie rowów przydrożnych,

-       budowa kanalizacji deszczowej,

-       budowa przepustów pod zjazdami,

-       budowa przepustów pod ciągiem pieszo rowerowym,

-       przebudowa przepustów pod koroną drogi,

-       wykonanie oznakowania poziomego oraz pionowego.

Trasa drogi nie ulega zmianie. Planuje się jedynie niewielkie korekty przebiegu osi na początkowym odcinku, gdzie z uwagi na warunki terenowe projektowana prawa krawędź jezdni pokrywa się z krawędzią istniejącą. Elementy trasy jak i elementy niwelety projektowanej drogi będą dostosowane do parametrów drogi klasy Z. Inwestycja jest konieczna z powodu złego stanu nawierzchni drogi, nieodpowiedniej konstrukcji drogi na wielu odcinkach, a także złego stanu rowów przydrożnych.

Zgodnie z przyjętym kilometrażem roboczym inwestycja rozpoczyna się we wsi Czarnowąsy, przy pętli autobusowej znajdującej się po północnej stronie terenów zabudowanych, wzdłuż drogi powiatowej nr 1702 O. Na początkowych 200 m droga przebiega wzdłuż terenów leśnych, znajdujących się po wschodniej stronie. Po stronie zachodniej znajdują się pola uprawne. Na dalszych około 1500 metrach droga biegnie
w otoczeniu terenów leśnych, następnie przez około 180 m sąsiedztwo drogi stanowią łąki
i pola uprawne. Dalsze 800 m drogi sąsiaduje z terenami leśnymi od zachodu oraz polami
i łąkami od wschodu. Ostatnie 350 m drogi przebiega przez tereny pól oraz zabudowy jednorodzinnej. Analizowany odcinek drogi kończy się we wsi Świerkle na skrzyżowaniu
z drogą powiatową nr 1725.

Teren, na którym ma być zrealizowane przedsięwzięcie to w większości teren niezabudowany (lasy, pola uprawne, łąki). Zabudowa występuje jedynie na początku i na końcu opracowania.

Istniejąca nawierzchnia o grubości 6 – 15 cm wykonana jest z mieszanek asfaltowych o bardzo zróżnicowanej konstrukcji. Podbudowę stanowi warstwa tłucznia wapiennego
o grubości 15 cm oraz podłoże gruntowe z nasypów niekontrolowanych. Na końcowym odcinku występuje podbudowa z kostki brukowej o grubości 15 cm.

Po obydwóch stronach drogi w odległości 0,5 – 1 m występuje zadrzewienie w koronie drogi. Średnica drzew wynosi od 0,7 – 0,9 m.

Szerokość istniejącej jezdni w przekroju poprzecznym na całej długości przedmiotowego odcinka drogi zbliżona jest do 5 m.

Odwodnienie jezdni odbywa się do istniejących rowów przydrożnych (w złym stanie) oraz częściowo do kanalizacji (na terenie zabudowanym w końcowej części opracowania), skąd wody odprowadzane są również do rowów przydrożnych.

Stan nawierzchni drogi jest bardzo zły. W warstwie ścieralnej i w dolnych warstwach występują spękania siatkowe na całym odcinku drogi, z dużymi powierzchniami zniszczenia warstwy ścieralnej. W niektórych miejscach występują zapadnięcia nawierzchni w pasach
o szerokości 0,5 – 1,5 m. System korzeniowy drzew rosnących przy drodze spowodował wybrzuszenia nawierzchni, co przyczynia się do zmniejszenia jej stabilności.

W rejonie prowadzenia przedmiotowej inwestycji znajduje się sieć gazowa, kanalizacyjna, energetyczna, teletechniczna i wodociągowa. Przedsięwzięcie nie koliduje
z żadną z tych sieci.

Podłoże drogi stanowią rodzime utwory czwartorzędowe, związane z akumulacją rzeczną holoceńską i plejstoceńską, wykształcone jako piaski drobne, średnie i grube oraz pospółki i żwiry. Dolną granicę utworów holoceńskich stanowią przewarstwienia mad oraz torfy. Nasypy budowlane to nasypy mineralne, przykryte spękaną nawierzchnią asfaltową. Nasypy niebudowlane występują w postaci glebowo-mineralnych z domieszką humusu
i korzeniami.

W podłożu drogi stwierdzono występowanie jednego, czwartorzędowego poziomu wodonośnego o zwierciadle swobodnym, związanego z utworami piaszczysto-żwirowymi. Lustro wody stabilizowało się na głębokościach 1,4 – 2,4 m ppt.

Wykonawca badań geologicznych, na podstawie analizy wyników badań sformułował następujące, podstawowe zalecenia:

-       piaski drobne należy wzmocnić poprzez odziarnienie, np. tłuczniem lub grubym żwirem
i odpowiednie dogęszczenie,

-       modernizacja konstrukcji drogi wymaga wykonania nawierzchni na odpowiednio zagęszczonej podbudowie z gruntów przepuszczalnych i niewysadzinowych (pospółka, żwir, tłuczeń), osadzonej na odpowiednio zagęszczonym nasypie drogowym,

-       grubość nasypów powinna gwarantować wytrzymałość nawierzchni.

W ramach przedsięwzięcia planuje się:

-       wykonanie konstrukcji o nawierzchni asfaltowej (jezdnia główna i zjazdy na drogi boczne),

-       wykonanie 2 zatok autobusowych o nawierzchni z kostki kamiennej,

-       wykonanie chodników i zjazdów do posesji prywatnych o nawierzchni z kostki betonowej,

-       wykonanie poboczy z destruktu,

-       wykonanie rowów przydrożnych,

-       budowę kanalizacji deszczowej,

-       budowę przepustów pod zjazdami,

-       budowę przepustów pod ciągiem pieszo rowerowym,

-       przebudowę przepustów pod koroną drogi,

-       wykonanie oznakowania poziomego oraz pionowego.

Na całym projektowanym odcinku przewidziano budowę ciągu pieszo-rowerowego
o szerokości 3 m. Projektuje się również chodnik o szerokości 2 m na odcinku od km 0,00 do km 0,07 po prawej stronie jezdni oraz remont chodnika na odcinku od km 2,99 do km 3,05 po prawej stronie jezdni.

Odwodnienie jezdni, chodników i ciągu pieszo - rowerowego zapewnią częściowo odtwarzane, częściowo nowoprojektowane rowy przydrożne. Rowy przejmą również odprowadzane do kanalizacji deszczowej wody opadowe z odcinka od km 2,62 do km 3,05.

W km 1,71 oraz w km 2,58 projektuje się osadniki, skąd dalej wody opadowe poprzez projektowane wzdłuż przedmiotowej drogi rowy na terenie projektowanego zespołu szklarni będą odprowadzane do kanału Borkowskiego. Takie rozwiązanie zapewni odwodnienie odcinka jezdni, wzdłuż którego projektowany jest zespół szklarni. Inwestorem tego obiektu jest Grupa Producentów Owoców i Warzyw "Gospodarstwo Ogrodnicze T. Mularski" Sp.
z o.o., która obecnie jest w trakcie uzyskiwania pozwolenia na budowę obiektu i innych wymaganych prawem pozwoleń.

Na odcinkach okrawężnikowanych jezdni zastosowano dodatkowo ciek przykrawężnikowy.

Omawiane przedsięwzięcie dotyczy istniejącej drogi, więc ingerencja w środowisko nastąpiła już w przeszłości. Teren jest już zajęty przez jezdnię, zjazdy do posesji. Inwestycja nie spowoduje więc zmiany funkcji terenów, chociaż w celu nadania drodze projektowanych parametrów oraz budowy chodników, zatok przystankowych i nowych zjazdów na posesje będzie konieczne zajęcie niewielkiej powierzchni nowych terenów, przylegających bezpośrednio do istniejącej drogi. W stanie projektowanym powierzchnia przedsięwzięcia wyniesie:

-       powierzchnia chodników, ciągów pieszo-rowerowych i zjazdów 1,01 ha,

-       powierzchnia jezdni głównej 2,05 ha,

-       powierzchnia zatok autobusowych 0,02 ha,

-       powierzchnia poboczy 0,80 ha.

W sumie, powierzchnia przedsięwzięcia wyniesie około 3,9 ha.

Środowisko przyrodnicze w pobliżu remontowanej drogi jest dosyć zróżnicowane Pojawiają się tu siedliska związane z polami uprawnymi, terenami leśnymi, łąkowymi oraz zielenią urządzoną.

Przedmiotowy odcinek drogi przechodzi głównie przez tereny leśne, gdzie drzewostan tworzy dąb szypułkowy (Quercus robur), dąb czerwony (Quercus rubra), brzoza brodawkowata (Wetula pendula), sosna (Pinus sylvestris), klon zwyczajny (Acer platanoides), robinia akacjowa (Robinia pseudoacacia). Wśród krzewów dominuje bez czarny (Sambucus nigra) oraz jeżyna (Rubus sp.). Podszyt jest dosyć ubogi. W pobliżu drogi występuje glistnik jaskółcze ziele (Chelidonium majus), komosa biała (Chenopodium album), nawłoć (Solidago sp.), dzięgiel leśny (Angelica sylvestris), narecznica samcza (Dryopteris filix-mas).

W centralnej części wzdłuż przedmiotowego odcinka drogi, pojawiają się tereny łąkowe, gdzie oprócz różnorodnych gatunków traw pojawia się również: marchew zwyczajna (Daucus carota), szczaw lancetowaty (Rumex hydrolapathum), koniczyna łąkowa (Trifolium pratense), wrotycz zwyczajny (Tanacetum vulgare), biedrzeniec mniejszy (Pimpinella saxifraga). Wkraczają tu również stopniowo drzewa. Głównie są to młode brzozy (Betula pendula), sosny (Pinus sylvestris), świerki (Picea abies) oraz dęby czerwone (Qercus rubra), ale pojawiają się również drzewa starsze. Wzdłuż drogi rosną jesiony wyniosłe (Fraxinus excelsior).

Początkowo teren inwestycji na niewielkim fragmencie przechodzi przez pola uprawne, gdzie oprócz zbóż w pobliżu drogi pojawia się koniczyna łąkowa (Trifolium pratense), komosa biała (Chenopodium album), krwawnik pospolity (Achillea millefolium), powój polny (Convolvulus arvensis). Wzdłuż dróg rosną lipy drobnolistne (Tilia cordata).

Północny odcinek drogi przechodzi pośród zabudowy mieszkaniowej, gdzie pojawia się zieleń urządzona w postaci przydomowych ogródków. Rosną tu różnorodne gatunki drzew i krzewów ozdobnych głównie iglastych. Podobne jest także południowe otoczenie drogi.
W rejonie sąsiadującej z terenem opracowania zatoczki autobusowej występują jesiony wyniosłe (Fraxinus excelsior), rokitniki zwyczajne (Hippophaë rhamnoides).

Technologia prowadzenia prac będzie typowa dla przedsięwzięć polegających na remontach irozbudowie dróg. Nie planuje się stosowania nowych, czy też eksperymentalnych technologii.

W pierwszej kolejności zostanie usunięta istniejąca nawierzchnia oraz warstwy podbudowy o niewystarczającej nośności i nieodpowiedniej konstrukcji. W miejsce usuniętej konstrukcji zostanie wprowadzona nowa o odpowiednich parametrach, która zostanie poddania zagęszczeniu. Na odpowiednio przygotowanej podbudowie zostaną ułożone górne warstwy drogi, czyli warstwa wiążąca i ścieralna. Parametry techniczne drogi zostaną dostosowane do klasy G1, czyli klasy o najwyższej nośności. Końcowym etapem prac będzie wykonanie oznakowania pionowego i poziomego, a także montaż urządzeń bezpieczeństwa ruchu.

Realizacja inwestycji wymagać będzie wykorzystania surowców mineralnych oraz gotowych elementów (np. krawężniki, kostki betonowe i granitowe, itd.). Stosowane maszyny budowlane (pojazdy ciężarowe, zagęszczarki, zrywarki i rozścielarki asfaltu, walce) pracujące przy realizacji inwestycji napędzane będą olejem napędowym. Część sprzętu budowlanego może wymagać zasilania energią elektryczną lub sprężonym powietrzem – media te będą wytwarzane na placu budowy za pomocą odpowiednich agregatów, które najczęściej są napędzane także olejem napędowym. Realizacja przedsięwzięcia związana będzie z poborem wody wykorzystywanej do prac budowlanych oraz na cele socjalno-bytowe zatrudnionych
w fazie budowy pracowników. Na obecnym etapie trudno dokładnie podać ilość poszczególnych materiałów, które planuje się wykorzystać w czasie prac.

Ponadto, inwestycja będzie wymagać materiałów niezbędnych do wykonania urządzeń bezpieczeństwa ruchu, (bariery ochronne, oznakowanie) oraz do umocnień skarpy (prefabrykaty betonowe, geosyntetyki, siatki stalowe, stal budowlana).

W czasie eksploatacji przedsięwzięcia nie będzie potrzeby wykorzystywania materiałów, surowców, paliw, energii i wody, za wyjątkiem sytuacji, w których konieczna będzie konserwacja lub naprawa nawierzchni drogi. Po wykonaniu inwestycji nastąpi kilkuletni okres, w których ww. czynności nie będą wymagane. Następnie można się spodziewać, że prace konserwacyjne mogą być wykonywane nie częściej niż raz do roku, najprawdopodobniej po okresie zimowym. Zakres koniecznych prac jest niemożliwy do określenia obecnie, w związku z czym nie można także określić zapotrzebowania na surowce, materiały i paliwa.

W okresie zimowym eksploatacja inwestycji będzie związana z użyciem środków zapobiegających oblodzeniu. Oszacowanie potrzebnych ilość surowców jest bardzo trudne, gdyż zależy od warunków atmosferycznych. Zimowe utrzymanie dróg musi być prowadzone zgodnie z zasadami określonymi w rozporządzeniu Ministra Środowiska z dnia 27 października 2005 roku w sprawie rodzajów i warunków stosowania środków, jakie mogą być używane na drogach publicznych oraz ulicach i placach (Dz. U. z 2005 roku Nr 230, poz. 1960).

W ramach realizacji przedmiotowej inwestycji planowana jest wycinka drzew.

Zarówno realizacja jak i eksploatacja przedmiotowej inwestycji nie będzie powodowała zagrożenia wystąpieniem poważnej awarii i nie wymaga przeprowadzenia postępowania dotyczącego transgranicznego oddziaływania na środowisko.

Na podstawie posiadanej dokumentacji nie stwierdzono możliwego skumulowanego oddziaływania na środowisko.

Przedmiotowe przedsięwzięcie realizowane będzie poza obszarami o wysokich walorach przyrodniczych i krajobrazowych, w tym poza formami ochrony przyrody,
o których mowa w art. 6 ustawy z dnia 16 kwietnia 2004r. o ochronie przyrody, a zatem nie będzie na nie negatywnie oddziaływać. W bezpośrednim sąsiedztwie, a zarazem w zasięgu oddziaływania planowanego przedsięwzięcia nie występują:

a)     obszary wodno-błotne oraz inne obszary o płytkim zaleganiu wód podziemnych,

b)     obszary wybrzeży,

c)     obszary górskie,

d)     obszary objęte ochroną, w tym strefy ochronne ujęć wód i obszary ochronne zbiorników wód śródlądowych,

e)     obszary, na których standardy jakości środowiska zostały przekroczone,

f)      obszary o krajobrazie mającym znaczenie historyczne, kulturowe lub archeologiczne,

g)     obszary przylegające do jezior,

h)     uzdrowiska i obszary ochrony uzdrowiskowej.

Mając na uwadze powyższe, zgodnie z art. 63 ust. 2 ustawy z dnia 3 października 2008 roku o udostępnianiu informacji o środowisku i jego ochronie, udziale społeczeństwa
w ochronie środowiska oraz ocenach oddziaływania na środowisko (Dz. U. Nr 199, poz 1227 z późniejszymi zmianami) uwzględniając łączne uwarunkowania, o których mowa w art. 63 ust. 1 ww. ustawy, a także brak znacząco negatywnego oddziaływania na stan środowiska oraz zdrowie i życie ludziorazbiorąc pod uwagę stanowisko Regionalnego Dyrektora Ochrony Środowiska w Opolu i Państwowego Powiatowego Inspektora Sanitarnego w Opolu, Wójt Gminy Dobrzeń Wielki niniejszym postanowieniem odstąpił od przeprowadzenia oceny oddziaływania na środowisko przedsięwzięciapn. „Opracowanie projektu budowlano-wykonawczego rozbudowy drogi powiatowej nr 1702 O Czarnowąsy – Brynica od km 2+015,00 do km 5+032,00”.

 Na niniejsze postanowienie nie służy stronom zażalenie.