Przejdź do treści strony Przejdź do menu Przejdź do wyszukiwarki Przejdź do mapy biuletynu
Kontrast:
Rozmiar czcionki:
Odstępy:
Reset:
Lektor:

Uchwała Nr XXIV/175/2020 Rady Gminy Dobrzeń Wielki z dnia 26-11-2020 w sprawie zwolnienia z podatku od nieruchomości dla przedsiębiorców inwestujących na terenie Gminy Dobrzeń Wielki

Na podstawie art. 18 ust. 2 pkt 8, art. 40 ust. 1, art. 41 ust. 1 ustawy z dnia 8 marca 1990r. o samorządzie gminnym (tekst jedn.: Dz. U. z 2020 r. poz. 713) oraz art. 7 ust. 3 ustawy z dnia 12 stycznia 1991r o podatkach i opłatach lokalnych (tekst jedn.: Dz. U. z 2019 r. poz. 1170; zm.: Dz. U. z 2018 r. poz. 2244, M. P. z 2019 r. poz. 738 i poz. 1020), Rada Gminy Dobrzeń Wielki uchwala, co następuje:

§ 1. Uchwała określa szczegółowe warunki pomocy de minimis, do której ma zastosowanie rozporządzenie Komisji (UE) Nr 1407/2013z dnia 18 grudnia 2013r.w sprawie stosowania art. 107 i 108 Traktatu o funkcjonowaniu Unii Europejskiej do pomocy de minimis (Dz. U. UE. L z 2013r. Nr 352).
§ 2. Warunkiem udzielenia pomocy de minimis określonej w niniejszej uchwale jest dokonanie przed rozpoczęciem realizacji inwestycji zgłoszenia Wójtowi Gminy Dobrzeń Wielki zamiaru korzystania z pomocy na formularzu, którego wzór stanowi załącznik do niniejszej uchwały.
§ 3. 1. W ramach pomocy de minimis udziela się zwolnienia w podatku od nieruchomości nowo wybudowane, rozbudowane lub nabyte budynki, budowle lub ich części oraz grunty przeznaczone do prowadzenia działalności gospodarczej na zasadach określonych w niniejszej uchwale. 2. Zwolnienie w podatku od nieruchomości dotyczy nowo wybudowanych, rozbudowanych lub nabytych budynków, budowli lub ich części i gruntów, czyli nowych inwestycji zrealizowanych po dacie wejścia w życie niniejszej uchwały, w których uruchomiona zostanie działalność gospodarcza i utworzone zostaną co najmniej trzy nowe miejsca pracy w przeliczeniu na pełne etaty.
3. Zwolnienie w podatku od nieruchomości przysługuje na okres nie dłuższy niż 3 lata.
4. Wysokość zwolnienia w podatku od nieruchomości za dany rok wynosi:
1) 75,00% - w pierwszym roku zwolnienia;
2) 50,00% - w drugim roku zwolnienia;
3) 25,00% - w trzecim roku zwolnienia.

5. Pierwszy rok zwolnienia oznacza rok podatkowy, w którym powstał obowiązek podatkowy z tytułu podatku od nieruchomości, o których mowa w ust. 1.
6. Zwolnienie stosuje się od pierwszego dnia miesiąca następującego po miesiącu, w którym złożono wiosek i dokumenty, o których mowa w § 4 i § 5.

§ 4. Zwolnienie w podatku od nieruchomości nie przysługuje przedsiębiorcy, który jest dłużnikiem Gminy Dobrzeń Wielki z jakiegokolwiek tytułu publicznoprawnego, w tym podatków i opłat, a także z jakiegokolwiek tytułu cywilnoprawnego.
§ 5. 1. Warunkiem nabycia prawa do zwolnienia w podatku od nieruchomości jest złożenie przez przedsiębiorcę wniosku, do którego należy dołączyć następujące dokumenty: 1) potwierdzenie wpisu do odpowiedniego rejestru lub ewidencji działalności gospodarczej;
2) potwierdzenie tytułu prawnego do nieruchomości;
3) decyzję o pozwoleniu na użytkowanie obiektu lub inny dokument potwierdzający przyjęcie obiektu do użytkowania;
4) wyciąg z projektu budowlanego w zakresie powierzchni użytkowej inwestycji lub inny dokument o wielkości tej powierzchni;
5) decyzję o zmianie sposobu użytkowania nieruchomości, w przypadku rozpoczęcia wykorzystywania nieruchomości do prowadzenia działalności gospodarczej przez podatnika, będącej w jego posiadaniu, lecz wcześniej niewykorzystanej do prowadzenia tej działalności;
6) inne dokumenty, o które wystąpi organ podatkowy, mające na celu uwiarygodnienie prawa do zwolnienia od podatku od nieruchomości.

2. Warunkiem udzielenia pomocy jest utworzenie nowych miejsc pracy (pełne etaty) nie później niż w okresie 3 lat od dnia zakończenia inwestycji.

§ 6. Przedsiębiorca ubiegający się o zwolnienie w podatku od nieruchomości zobowiązany jest do przedstawienia:
1) wszystkich zaświadczeń o pomocy de minimis lub pomocy de minimis w rolnictwie i w rybołówstwie, jakie otrzymały w roku, w którym ubiegają się o pomoc, oraz w ciągu 2 poprzedzających go lat, albo oświadczenia o wielkości pomocy de minimis otrzymanej w tym okresie, albo oświadczenia o niedotrzymaniu takiej pomocy;
2) informacji określonych w rozporządzeniu w sprawie zakresu informacji przedstawianych przez podmiot ubiegający się o pomoc de minimis.

§ 7. Przedsiębiorca, który uzyskał zwolnienie zobowiązany jest przekładać do ostatniego dnia miesiąca kończącego dany kwartał kalendarzowy:
1) informacje o utrzymaniu stanu zatrudnienia wraz z aktualną deklaracją rozliczeniową (formularz ZUS DRA);
2) oświadczenie o niezaleganiu z opłatami w stosunku do pracowników firmy;
3) zaświadczenie lub dowód wpłaty potwierdzające o niezaleganiu z opłatami w stosunku do Zakładu Ubezpieczeń Społecznych, Urzędu Skarbowego, Gminy Dobrzeń Wielki.

§ 8. Nieruchomość będąca przedmiotem zwolnienia od podatku od nieruchomości,w przypadku jej zbycia lub zaprzestania prowadzenia na niej działalności gospodarczej, nie może powtórnie korzystać ze zwolnienia przed upływem 3 lat od zakończenia poprzedniego zwolnienia.
§ 9. 1. Przedsiębiorca, który złożył organowi podatkowemu nieprawdziwe informacje co do spełnienia warunków określonych niniejszą uchwałą, traci prawa do zwolnienia za cały okres przez jaki z niego korzystał. 2. Przedsiębiorca jest zobowiązany powiadomić pisemnie organ podatkowy o utracie prawa do zwolnienia lub zmianie mającej wpływ na wielkość udzielonej pomocy, najpóźniej w terminie 14 dni od wystąpienia tych okoliczności.
3. Przedsiębiorca, który nie dopełnił obowiązku określonego w ust. 2 traci prawo do zwolnienia od początku roku podatkowego, w którym wystąpiły okoliczności powodujące utratę tego prawa.
4. Utrata prawa do zwolnienia skutkuje obowiązkiem zwrotu nienależnie udzielonej pomocy.
5. Prawa do zwolnienia wygasają:
1) z ostatnim dniem miesiąca, w którym przedsiębiorca zbył nieruchomość objętą zwolnieniem;
2) z ostatnim dniem miesiąca, w którym zaprzestano prowadzenia działalności gospodarczej przez przedsiębiorcę;
3) z ostatnim dniem kwartału, jeśli na ten dzień wystąpiła u przedsiębiorcy zaległość z któregokolwiek z tytułu, o których mowa w § 4;
4) z ostatnim dniem kwartału w przypadku niedotrzymania przez przedsiębiorcę terminu przedłożenia dokumentu potwierdzającego utrzymanie miejsc pracy, o którym mowaw § 7;
5) z ostatnim dniem kwartału w przypadku zmniejszenia wymiaru czasu pracy pracowników lub likwidacji miejsc pracy, o których mowa w § 3.

§ 10. Zastrzega się prawo do przeprowadzenia u przedsiębiorcy, korzystającego ze zwolnienia z podatku, kontroli przez upoważnionych pracowników Urzędu Gminy.
§ 11. 1. Uchwała obowiązuje do dnia 31 grudnia 2023 r. 2. Po upływie okresu obowiązywania niniejszej uchwały przedsiębiorcy, którzy na jej podstawie nabyli prawa do zwolnień zachowują je przez okres wskazany niniejszą uchwałą.
§ 12. Wykonanie uchwały powierza się Wójtowi Gminy.
§ 13. Uchwała wchodzi w życie po upływie 14 dni od dnia ogłoszenia w Dzienniku Urzędowym Województwa Opolskiego.

Przewodniczący Rady Gminy Dobrzeń Wielki

Roman Kołbuc

 

PDF   Uchwała Nr XXIV/175/2020 Rady Gminy Dobrzeń Wielki z dnia 26-11-2020 w sprawie zwolnienia z podatku od nieruchomości dla przedsiębiorców inwestujących na terenie Gminy Dobrzeń Wielki.pdf (389,65KB)