Przejdź do treści strony Przejdź do menu Przejdź do wyszukiwarki Przejdź do mapy biuletynu
Kontrast:
Rozmiar czcionki:
Odstępy:
Reset:
Lektor:

Obwieszczenie Wójta Gminy Dobrzeń Wielki z dnia 19 marca 2012 roku

 

OŚ.6220.1.2012

OBWIESZCZENIE

Wójta Gminy Dobrzeń Wielki

z dnia 19 marca 2012 r.

 

Na podstawie art. 74 ust. 3 ustawy z dnia 3 października 2008 roku o udostępnianiu informacji o środowisku i jego ochronie, udziale społeczeństwa w ochronie środowiska oraz ocenach oddziaływania na środowisko (Dz. U. Nr 199, poz 1227 z późniejszymi zmianami), w związku z art. 49 Kodeksu postępowania administracyjnego, Wójt Gminy Dobrzeń Wielki zawiadamia strony postępowania o wydaniu postanowienia o braku obowiązku przeprowadzenia oceny oddziaływania na środowisko dla przedsięwzięcia pn. „Rozbudowa drogi wojewódzkiej nr 454 wraz z budową ciągu pieszo-rowerowego w miejscowości Kup”.

 

POSTANOWIENIE

z dnia 19 marca 2012 r.

 

Na podstawie art. 75 ust. 1 pkt. 4, art. 63 ust. 2 ustawy z dnia 3 października 2008 roku o udostępnianiu informacji o środowisku i jego ochronie, udziale społeczeństwa w ochronie środowiska oraz ocenach oddziaływania na środowisko (Dz. U. Nr 199, poz 1227 z późniejszymi zmianami) oraz art. 123 ustawy z dnia 14 czerwca 1960 roku Kodeks postępowania administracyjnego (tekst jednolity z 2000 roku Dz. U. Nr 98, poz. 1071 z późniejszymi zmianami), kierując się kryteriami, o których mowa w art. 63 ust. 1 ww. ustawy oraz biorąc pod uwagę opinie odpowiednich organów:

-       Regionalnego Dyrektora Ochrony Środowiska w Opolu – postanowienie nr WOOŚ.4241.66.2012.MJ z dnia 9 marca 2012 roku,

-       Państwowego Powiatowego Inspektora Sanitarnego w Opolu – opinia nr NZ/KF-4325-2-19/12 z dnia 9 marca 2012roku,

 

postanawiam

 

stwierdzić, że można odstąpić od przeprowadzenia oceny oddziaływania na środowisko dla przedsięwzięcia pn. „Rozbudowa drogi wojewódzkiej nr 454 wraz z budową ciągu pieszo-rowerowego w miejscowości Kup”.

 

Uzasadnienie

 

Dnia 24 stycznia 2012 roku Zarząd Dróg Wojewódzkich w Opolu ul. Oleska 127, 45-231 Opole wystąpił z wnioskiem o wydanie decyzji o środowiskowych uwarunkowaniach dla przedsięwzięcia pn. „Rozbudowa drogi wojewódzkiej nr 454 wraz z budową ciągu pieszo-rowerowego w miejscowości Kup”.

Planowane przedsięwzięcie należy do przedsięwzięć mogących potencjalnie znacząco oddziaływać na środowisko – wymienione jest w § 3 ust. 1, pkt 60 (drogi o nawierzchni twardej o całkowitej długości przedsięwzięcia powyżej 1 km inne niż wymienione w § 2 ust. 1 pkt 31 i 32 oraz obiekty mostowe w ciągu drogi o nawierzchni twardej, z wyłączeniem przebudowy dróg oraz obiektów mostowych, służących do obsługi stacji elektroenergetycznych i zlokalizowanych poza obszarami objętymi formami ochrony przyrody, o których mowa w art. 6 ust. 1 pkt 1-5, 8 i 9 ustawy z dnia 16 kwietnia 2004 r. o ochronie przyrody) rozporządzenia Rady Ministrów z dnia 9 listopada 2010 roku w sprawie przedsięwzięć mogących znacząco oddziaływać na środowisko (Dz. U. Nr 213, poz. 1397).

Zgodnie z art. 64 ust. 1 ustawy z dnia 3 października 2008 roku o udostępnianiu informacji o środowisku i jego ochronie, udziale społeczeństwa w ochronie środowiska oraz ocenach oddziaływania na środowisko (Dz. U. Nr 199, poz 1227) organ prowadzący postępowanie wystąpił o opinię w sprawie konieczności przeprowadzenia oceny oddziaływania na środowisko dla planowanego przedsięwzięcia oraz co do zakresu ewentualnego raportu do Regionalnego Dyrektora Ochrony Środowiska w Opolu oraz do Państwowego Powiatowego Inspektora Sanitarnego w Opolu.

Wyżej wymienione organy wydały opinie:

-       Regionalny Dyrektor Ochrony środowiska w Opolu – postanowienie nr WOOŚ.4241.66.2012.MJ z dnia 9 marca 2012 roku stwierdzające brak konieczności przeprowadzenia oceny oddziaływania na środowisko,

-       Państwowy Powiatowy Inspektor Sanitarny w Opolu – opinia nr NZ/KF-4325-2-19/12 z dnia 9 marca 2012roku stwierdzająca brak potrzeby nakładania obowiązku przeprowadzenia oceny oddziaływania przedsięwzięcia na środowisko.

Przedsięwzięcie polegać będzie na rozbudowie drogi wojewódzkiej nr 454 w miejscowości Kup od km 17+575 do km 19+340.

Inwestycja obejmuje:

-       przebudowa nawierzchni drogi wojewódzkiej (ok. 1,76 km),

-       remont nawierzchni drogi gminnej (ok. 0,14 km),

-       budowę ciągu pieszo-rowerowego (ok. 1,74 km),

-       budowę chodników (na wybranych odcinkach),

-       budowę zatok autobusowych,

-       budowę zatok postojowych,

-       budowę poboczy gruntowych,

-       przebudowę dwóch obiektów mostowych,

-       przebudowę skrzyżowań z drogami podporządkowanymi,

-       przebudowę i budowę zjazdów publicznych i indywidualnych,

-       przebudowę lub zabezpieczenie kolidujących urządzeń infrastruktury technicznej,

-       budowę i przebudowę kanalizacji deszczowej,

-       renowację i odbudowę rowów przydrożnych,

-       umocnienie skarp,

-       budowę elementów bezpieczeństwa ruchu,

-       przebudowę istniejących ogrodzeń,

-       wycinkę drzew i krzewów,

-       urządzenie zieleni.

Przedmiotowa inwestycja swoim zakresem obejmuje odcinek drogi wojewódzkiej nr 454 od km 17+575 do km 19+340 (tj. od ulicy Rynek w południowej części miejscowości Kup, przesuwając się na północ, aż do zjazdu na jedną z dróg leśnych). Opracowanie rozpoczyna się i kończy włączeniem oraz dowiązaniem do istniejącej jezdni. Na całym odcinku znajduje się istniejąca droga o nawierzchni bitumicznej. W ciągu drogi zlokalizowane zostały dwa obiekty mostowe, przystanki i zatoki autobusowe, a także zjazdy publiczne oraz indywidualne. Na omawianym odcinku zlokalizowane jest również skrzyżowanie z drogą wojewódzką nr 461 oraz skrzyżowania z innymi drogami podrzędnymi.

W obrębie projektowanej drogi występują następujące urządzenia towarzyszące: linie elektroenergetyczne, linie telekomunikacyjne, sieć kanalizacyjna, wodociągowa oraz sieć gazowa. Urządzenia te wymagają odpowiedniej przebudowy lub zabezpieczenia. Projektowana jest także kanalizacja deszczowa.

Istniejące obiekty inżynierskie zlokalizowane są w km ~18+125,00 oraz ~18+318,00 drogi wojewódzkiej nr 454 w miejscowości Kup, województwo opolskie, powiat opolski, gmina Dobrzeń Wielki.

W ramach budowy drogi przewiduje się wycinkę drzew i krzewów. W wyniku planowanej inwestycji wycięte zostaną drzewa oraz obszar krzewów będące w kolizji z inwestycją w liczbie około 115 sztuk. Skład gatunkowy drzew jest reprezentowany przez: robinie akacjową, jesiony wyniosłe, lipy drobnolistne, klony zwyczajne. Stan zdrowotny drzew jest określany jako dobry. Obszary krzewiaste tworzą przede wszystkim samosiejki klonów zwyczajnych oraz jesionów wyniosłych.

Przyjęte parametry projektowe – droga wojewódzka nr 454:

-         Klasa techniczna drogi                                      G

-         Nośność nawierzchni                                         115 kN/oś

-         Prędkość projektowa                                         Vp = 50 km/h

-         Ilość pasów ruchu                                              2 pasy ruchu

-         Szerokość jezdni                                                            7,0 m (+ poszerzenia na łukach)

-         Pochylenie poprzeczne na prostej                                 2%

-         Szerokość ciągu pieszo-rowerowego                3,0 m

-         Szerokość chodników                                        2,0 m

-         Kategoria ruchu                                                 KR 4

-         Długość projektowanego odcinka                     1,76 km.

Odwodnienie odbywać się będzie częściowo poprzez przebudowaną i budowaną kanalizację deszczową i częściowo za pomocą otwartych rowów drogowych. Woda opadowa i roztopowa odprowadzona zostanie do miejsc zrzutu i odpowiednio oczyszczona. 

Zaprojektowano nowy obiekt mostowy w km ~18+125,00 DW nr 454 przez rz. Brynicę. Projekt zakłada budowę jednoprzęsłowego mostu, o konstrukcji niosącej z elementów żelbetowych. Obiekt zaprojektowano pod kątem 900. Belki ułożone zostaną poprzez łożyska na monolitycznych podporach. Na obiekcie przewidziano jezdnię oraz ścieżkę pieszo-rowerową. Ruch pieszy i pojazdów został zabezpieczony poprzez zaprojektowanie na obu skrajach obiektu barieroporęczy. Skarpy nasypów zaprojektowano jako umocnione kostką. Obiekt przenosić będzie obciążenie klasy A wg PN-85/S-10030.

W chwili obecnej na większej części odcinka drogi nie ma wydzielonych chodników co powoduje bezpośrednie zagrożenie wypadkowe dla wszystkich uczestników ruchu. Realizacja inwestycji zwiększy bezpieczeństwo ruchu, zarówno pieszych, rowerzystów oraz kierowców poprzez oddzielenie ruchu pieszego i rowerowego od samochodowego. Zdecydowanie zwiększy to bezpieczeństwo na całej długości drogi. Ponadto poprawią się warunki ruchowe oraz zwiększy się przepustowość drogi. Odpowiednie odprowadzenie i oczyszczenie wód opadowych i roztopowych pozytywnie wpłynie na stan gruntu i wód podziemnych. Poprzez rozbudowę drogi poprawi się stan środowiska, nastąpi zmniejszenie emisji:

-       hałasu – zastosowanie równej nawierzchni o zmniejszonej emisji hałasu,

-       wibracji – równa nawierzchnia emituje mniej wibracji, a nowa konstrukcja jezdni zmniejsza ich oddziaływanie na otoczenie,

-       spaliny – nowa równa nawierzchnia oraz odseparowanie ruchu pieszego i rowerowego znacznie zwiększa płynność ruchu, a tym samym skraca czas przejazdu powodując zmniejszenie emisji spalin.

Realizacja inwestycji będzie wymagać wykorzystania materiałów budowlanych, kruszyw oraz innych niezbędnych elementów.

Zarówno realizacja jak i eksploatacja przedmiotowej inwestycji nie będzie powodowała zagrożenia wystąpieniem poważnej awarii i nie wymaga przeprowadzenia postępowania dotyczącego transgranicznego oddziaływania na środowisko.

Na podstawie posiadanej dokumentacji nie stwierdzono możliwego skumulowanego oddziaływania na środowisko.

Przedmiotowe przedsięwzięcie realizowane będzie poza obszarami o wysokich walorach przyrodniczych i krajobrazowych, w tym poza formami ochrony przyrody, o których mowa w art. 6 ustawy z dnia 16 kwietnia 2004r. o ochronie przyrody, a zatem nie będzie na nie negatywnie oddziaływać. W bezpośrednim sąsiedztwie, a zarazem w zasięgu oddziaływania planowanego przedsięwzięcia nie występują:

a)     obszary wodno-błotne oraz inne obszary o płytkim zaleganiu wód podziemnych,

b)     obszary wybrzeży,

c)     obszary górskie,

d)     obszary objęte ochroną, w tym strefy ochronne ujęć wód i obszary ochronne zbiorników wód śródlądowych,

e)     obszary, na których standardy jakości środowiska zostały przekroczone,

f)      obszary o krajobrazie mającym znaczenie historyczne, kulturowe lub archeologiczne,

g)     obszary przylegające do jezior,

h)     uzdrowiska i obszary ochrony uzdrowiskowej.

Mając na uwadze powyższe, zgodnie z art. 63 ust. 2 ustawy z dnia 3 października 2008 roku o udostępnianiu informacji o środowisku i jego ochronie, udziale społeczeństwa w ochronie środowiska oraz ocenach oddziaływania na środowisko (Dz. U. Nr 199, poz 1227 z późniejszymi zmianami) uwzględniając łączne uwarunkowania, o których mowa w art. 63 ust. 1 ww. ustawy, a także brak znacząco negatywnego oddziaływania na stan środowiska oraz zdrowie i życie ludziorazbiorąc pod uwagę stanowisko Regionalnego Dyrektora Ochrony Środowiska w Opolu i Państwowego Powiatowego Inspektora Sanitarnego w Opolu, Wójt Gminy Dobrzeń Wielki niniejszym postanowieniem odstąpił od przeprowadzenia oceny oddziaływania na środowisko przedsięwzięciapn. „Rozbudowa drogi wojewódzkiej nr 454 wraz z budową ciągu pieszo-rowerowego w miejscowości Kup”.

 

Na niniejsze postanowienie nie służy stronom zażalenie.