Przejdź do treści strony Przejdź do menu Przejdź do wyszukiwarki Przejdź do mapy biuletynu
Kontrast:
Rozmiar czcionki:
Odstępy:
Reset:
Lektor:

Obwieszczenie Wójta Gminy Dobrzeń Wielki z dnia 29 marca 2012 r.

 

OŚ.6220.1.2012

 

OBWIESZCZENIE

Wójta Gminy Dobrzeń Wielki

z dnia 29 marca 2012 r.

 

Na podstawie art. 74 ust. 3 ustawy z dnia 3 października 2008 roku o udostępnianiu informacji o środowisku i jego ochronie, udziale społeczeństwa w ochronie środowiska oraz ocenach oddziaływania na środowisko (Dz. U. Nr 199, poz 1227 z późniejszymi zmianami), oraz zgonie z art. 49 Kodeksu postępowania administracyjnego, Wójt Gminy Dobrzeń Wielki zawiadamia strony postępowania o wydaniu decyzji o środowiskowych uwarunkowaniach dla przedsięwzięcia pn. „Rozbudowa drogi wojewódzkiej nr 454 wraz z budową ciągu pieszo-rowerowego w miejscowości Kup”.

 

 

DECYZJZA

z dnia 29 marca 2012 r.

 

Na podstawie art. 71, art. 75 ust. 1 pkt 4 i art. 84, 85 ust. 2 pkt. 2 ustawy z dnia 3 października 2008 roku o udostępnianiu informacji o środowisku i jego ochronie, udziale społeczeństwa w ochronie środowiska oraz ocenach oddziaływania na środowisko (Dz. U. Nr 199, poz 1227 z późn. zm.) oraz art. 104 Kodeksu postępowania administracyjnego (tekst jednolity z 2000 roku Dz. U. Nr 98, poz. 1071), po rozpatrzeniu wniosku z dnia 24 stycznia 2012 roku Zarządu Dróg Wojewódzkich w Opolu ul. Oleska 127, 45-231 Opole w sprawie wydania decyzji o środowiskowych uwarunkowaniach dla przedsięwzięcia pn. „Rozbudowa drogi wojewódzkiej nr 454 wraz z budową ciągu pieszo-rowerowego w miejscowości Kup”,

 

orzekam

      I.     Stwierdzić brak potrzeby przeprowadzenia oceny oddziaływania na środowisko.

    II.     Określić Zarządowi Dróg Wojewódzkich w Opolu środowiskowe uwarunkowania zgody na realizację przedsięwzięcia.

 

1.     Rodzaj i miejsc realizacji przedsięwzięcia:

a.      przedsięwzięcie polegać będzie na rozbudowie drogi wojewódzkiej nr 454 wraz z budową ciągu pieszo-rowerowego w miejscowości Kup,

b.     przedsięwzięcie zlokalizowane będzie w miejscowości Kup, na terenie ul. Katowickiej, ul. 1 Maja, ul. Rynek, a dotyczy rozbudowy drogi wojewódzkiej nr 454 w miejscowości Kup od km 17+575 do km 19+340.

2.     Warunki wykorzystania terenu w fazie realizacji i eksploatacji lub użytkowania przedsięwzięcia, ze szczególnym uwzględnieniem konieczności ochrony cennych wartości przyrodniczych, zasobów naturalnych i zabytków oraz ograniczenia uciążliwości dla terenów sąsiednich:

a)     roboty budowlane z zastosowaniem sprzętu i maszyn roboczych, prowadzić z należytą starannością, nie dopuszczając do zanieczyszczenia gruntu i wód gruntowych oraz podziemnych, przez niekontrolowane wycieki produktów ropopochodnych (paliw, olejów),

b)     odpady wytwarzane w trakcie realizacji inwestycji należy gromadzić (magazynować) z zachowaniem ich segregacji, a następnie postępować z nimi zgodnie z zasadami obowiązującej ustawy z dnia 27 kwietnia 2001 roku o odpadach (tekst jedn. z 2007 r. Dz. U. nr 39, poz. 251 z późn. zmianami),

c)     po zakończeniu prac budowlanych, teren budowy oczyścić z wszelkich zalegających zanieczyszczeń i odpadów,

d)     masy ziemne usuwane lub przemieszczane w trakcie realizacji inwestycji zagospodarować w ramach prowadzonego przedsięwzięcia pod warunkiem dotrzymania standardów jakości gleby i ziemi, o których mowa w obowiązujących przepisach.

 

Uzasadnienie

 

Dnia 24 stycznia 2012 roku Zarząd Dróg Wojewódzkich w Opolu ul. Oleska 127, 45-231 Opole wystąpił z wnioskiem o wydanie decyzji o środowiskowych uwarunkowaniach dla przedsięwzięcia pn. „Rozbudowa drogi wojewódzkiej nr 454 wraz z budową ciągu pieszo-rowerowego w miejscowości Kup”.

Planowane przedsięwzięcie należy do przedsięwzięć mogących potencjalnie znacząco oddziaływać na środowisko – wymienione jest w § 3 ust. 1, pkt 60 (drogi o nawierzchni twardej o całkowitej długości przedsięwzięcia powyżej 1 km inne niż wymienione w § 2 ust. 1 pkt 31 i 32 oraz obiekty mostowe w ciągu drogi o nawierzchni twardej, z wyłączeniem przebudowy dróg oraz obiektów mostowych, służących do obsługi stacji elektroenergetycznych i zlokalizowanych poza obszarami objętymi formami ochrony przyrody, o których mowa w art. 6 ust. 1 pkt 1-5, 8 i 9 ustawy z dnia 16 kwietnia 2004 r. o ochronie przyrody) rozporządzenia Rady Ministrów z dnia 9 listopada 2010 roku w sprawie przedsięwzięć mogących znacząco oddziaływać na środowisko (Dz. U. Nr 213, poz. 1397).

Zgodnie z art. 64 ust. 1 ustawy z dnia 3 października 2008 roku o udostępnianiu informacji o środowisku i jego ochronie, udziale społeczeństwa w ochronie środowiska oraz ocenach oddziaływania na środowisko (Dz. U. Nr 199, poz 1227) organ prowadzący postępowanie wystąpił o opinię w sprawie konieczności przeprowadzenia oceny oddziaływania na środowisko dla planowanego przedsięwzięcia oraz co do zakresu ewentualnego raportu do Regionalnego Dyrektora Ochrony Środowiska w Opolu oraz do Państwowego Powiatowego Inspektora Sanitarnego w Opolu.

Państwowego Powiatowego Inspektora Sanitarnego w Opolu.

Wyżej wymienione organy wydały opinie:

-       Regionalny Dyrektor Ochrony środowiska w Opolu – postanowienie nr WOOŚ.4241.66.2012.MJ z dnia 9 marca 2012 roku stwierdzające brak konieczności przeprowadzenia oceny oddziaływania na środowisko,

-       Państwowy Powiatowy Inspektor Sanitarny w Opolu – opinia nr NZ/KF-4325-2-19/12 z dnia 9 marca 2012roku stwierdzająca brak potrzeby nakładania obowiązku przeprowadzenia oceny oddziaływania przedsięwzięcia na środowisko.

Biorąc pod uwagę postanowienia ww. organów opiniujących oraz brak negatywnego oddziaływania na środowisko, Wójt Gminy Dobrzeń Wielki wydał postanowienie nr OŚ.6220.1.2012 z dnia 19 marca 2012 roku o odstąpieniu od przeprowadzenia oceny oddziaływania na środowisko dla przedmiotowego przedsięwzięcia.

Przedsięwzięcie polegać będzie na rozbudowie drogi wojewódzkiej nr 454 w miejscowości Kup od km 17+575 do km 19+340.

Inwestycja obejmuje:

-     przebudowa nawierzchni drogi wojewódzkiej (ok. 1,76 km),

-     remont nawierzchni drogi gminnej (ok. 0,14 km),

-     budowę ciągu pieszo-rowerowego (ok. 1,74 km),

-     budowę chodników (na wybranych odcinkach),

-     budowę zatok autobusowych,

-     budowę zatok postojowych,

-     budowę poboczy gruntowych,

-     przebudowę dwóch obiektów mostowych,

-     przebudowę skrzyżowań z drogami podporządkowanymi,

-     przebudowę i budowę zjazdów publicznych i indywidualnych,

-     przebudowę lub zabezpieczenie kolidujących urządzeń infrastruktury technicznej,

-     budowę i przebudowę kanalizacji deszczowej,

-     renowację i odbudowę rowów przydrożnych,

-     umocnienie skarp,

-     budowę elementów bezpieczeństwa ruchu,

-     przebudowę istniejących ogrodzeń,

-     wycinkę drzew i krzewów,

-     urządzenie zieleni.

Przedmiotowa inwestycja swoim zakresem obejmuje odcinek drogi wojewódzkiej nr 454 od km 17+575 do km 19+340 (tj. od ulicy Rynek w południowej części miejscowości Kup, przesuwając się na północ, aż do zjazdu na jedną z dróg leśnych). Opracowanie rozpoczyna się i kończy włączeniem oraz dowiązaniem do istniejącej jezdni. Na całym odcinku znajduje się istniejąca droga o nawierzchni bitumicznej. W ciągu drogi zlokalizowane zostały dwa obiekty mostowe, przystanki i zatoki autobusowe, a także zjazdy publiczne oraz indywidualne. Na omawianym odcinku zlokalizowane jest również skrzyżowanie z drogą wojewódzką nr 461 oraz skrzyżowania z innymi drogami podrzędnymi.

W obrębie projektowanej drogi występują następujące urządzenia towarzyszące: linie elektroenergetyczne, linie telekomunikacyjne, sieć kanalizacyjna, wodociągowa oraz sieć gazowa. Urządzenia te wymagają odpowiedniej przebudowy lub zabezpieczenia. Projektowana jest także kanalizacja deszczowa.

Istniejące obiekty inżynierskie zlokalizowane są w km ~18+125,00 oraz ~18+318,00 drogi wojewódzkiej nr 454 w miejscowości Kup, województwo opolskie, powiat opolski, gmina Dobrzeń Wielki.

W ramach budowy drogi przewiduje się wycinkę drzew i krzewów. W wyniku planowanej inwestycji wycięte zostaną drzewa oraz obszar krzewów będące w kolizji
z inwestycją w liczbie około 115 sztuk. Skład gatunkowy drzew jest reprezentowany przez: robinie akacjową, jesiony wyniosłe, lipy drobnolistne, klony zwyczajne. Stan zdrowotny drzew jest określany jako dobry. Obszary krzewiaste tworzą przede wszystkim samosiejki klonów zwyczajnych oraz jesionów wyniosłych.

Przyjęte parametry projektowe – droga wojewódzka nr 454:

-         Klasa techniczna drogi                                      G

-         Nośność nawierzchni                                         115 kN/oś

-         Prędkość projektowa                                         Vp = 50 km/h

-         Ilość pasów ruchu                                              2 pasy ruchu

-         Szerokość jezdni                                                            7,0 m (+ poszerzenia na łukach)

-         Pochylenie poprzeczne na prostej                                 2%

-         Szerokość ciągu pieszo-rowerowego                3,0 m

-         Szerokość chodników                                        2,0 m

-         Kategoria ruchu                                                 KR 4

-         Długość projektowanego odcinka                     1,76 km.

Odwodnienie odbywać się będzie częściowo poprzez przebudowaną i budowaną kanalizację deszczową i częściowo za pomocą otwartych rowów drogowych. Woda opadowa i roztopowa odprowadzona zostanie do miejsc zrzutu i odpowiednio oczyszczona. 

Zaprojektowano nowy obiekt mostowy w km ~18+125,00 DW nr 454 przez rz. Brynicę. Projekt zakłada budowę jednoprzęsłowego mostu, o konstrukcji niosącej z elementów żelbetowych. Obiekt zaprojektowano pod kątem 900. Belki ułożone zostaną poprzez łożyska na monolitycznych podporach. Na obiekcie przewidziano jezdnię oraz ścieżkę pieszo-rowerową. Ruch pieszy i pojazdów został zabezpieczony poprzez zaprojektowanie na obu skrajach obiektu barieroporęczy. Skarpy nasypów zaprojektowano jako umocnione kostką. Obiekt przenosić będzie obciążenie klasy A wg PN-85/S-10030.

W chwili obecnej na większej części odcinka drogi nie ma wydzielonych chodników co powoduje bezpośrednie zagrożenie wypadkowe dla wszystkich uczestników ruchu. Realizacja inwestycji zwiększy bezpieczeństwo ruchu, zarówno pieszych, rowerzystów oraz kierowców poprzez oddzielenie ruchu pieszego i rowerowego od samochodowego. Zdecydowanie zwiększy to bezpieczeństwo na całej długości drogi. Ponadto poprawią się warunki ruchowe oraz zwiększy się przepustowość drogi. Odpowiednie odprowadzenie i oczyszczenie wód opadowych i roztopowych pozytywnie wpłynie na stan gruntu i wód podziemnych. Poprzez rozbudowę drogi poprawi się stan środowiska, nastąpi zmniejszenie emisji:

-       hałasu – zastosowanie równej nawierzchni o zmniejszonej emisji hałasu,

-       wibracji – równa nawierzchnia emituje mniej wibracji, a nowa konstrukcja jezdni zmniejsza ich oddziaływanie na otoczenie,

-       spaliny – nowa równa nawierzchnia oraz odseparowanie ruchu pieszego i rowerowego znacznie zwiększa płynność ruchu, a tym samym skraca czas przejazdu powodując zmniejszenie emisji spalin.

Realizacja inwestycji będzie wymagać wykorzystania materiałów budowlanych, kruszyw oraz innych niezbędnych elementów.

Zarówno realizacja jak i eksploatacja przedmiotowej inwestycji nie będzie powodowała zagrożenia wystąpieniem poważnej awarii i nie wymaga przeprowadzenia postępowania dotyczącego transgranicznego oddziaływania na środowisko.

Na podstawie posiadanej dokumentacji nie stwierdzono możliwego skumulowanego oddziaływania na środowisko.

Przedmiotowe przedsięwzięcie realizowane będzie poza obszarami o wysokich walorach przyrodniczych i krajobrazowych, w tym poza formami ochrony przyrody, o których mowa w art. 6 ustawy z dnia 16 kwietnia 2004r. o ochronie przyrody, a zatem nie będzie na nie negatywnie oddziaływać. W bezpośrednim sąsiedztwie, a zarazem w zasięgu oddziaływania planowanego przedsięwzięcia nie występują:

a)     obszary wodno-błotne oraz inne obszary o płytkim zaleganiu wód podziemnych,

b)     obszary wybrzeży,

c)     obszary górskie,

d)     obszary objęte ochroną, w tym strefy ochronne ujęć wód i obszary ochronne zbiorników wód śródlądowych,

e)     obszary, na których standardy jakości środowiska zostały przekroczone,

f)      obszary o krajobrazie mającym znaczenie historyczne, kulturowe lub archeologiczne,

g)     obszary przylegające do jezior,

h)     uzdrowiska i obszary ochrony uzdrowiskowej.

Dla terenu, na którym ma być zlokalizowane przedsięwzięcie istnieje uchwalony Miejscowy Plan Zagospodarowania wsi Kup zatwierdzony uchwałą nr VI/69/99 Rady Gminy Dobrzeń Wielki z dnia 8 kwietnia 1999 roku opublikowany w Dzienniku Urzędowym Województwa Opolskiego nr 32, poz. 200 z dnia 8 września 1999 roku, teren ul. Katowickiej i 1 Maja w m. Kup oznaczony jest symbolem KDIV nr 454.

KD IV droga krajowa nr 454, IV klasy technicznej, w ciągu terenów zabudowanych wsi Kup, dostępna bez ograniczeń, po realizacji odcinka obwodnicy pełnić będzie funkcje obsługi wsi Kup o parametrach ulicy zbiorczej Z 1/2:

a) szerokość w liniach rozgraniczających = 16 - 20 m,

b) szerokość jezdni = 6,0 - 7,0 m,

c) występuje konieczność budowy ciągów pieszo - jezdnych wzdłuż zabudowy i poza zabudowa.

KD VI - drogi gminne, lokalne, V i VI klasy technicznej, dostępne bez ograniczeń:

a) szerokość w liniach rozgraniczających = 6 - 12 m,

b) szerokość jezdni = 4,0 - 6,0 m.

Planowane przedsięwzięcie jest zgodne z miejscowym planem zagospodarowania przestrzennego wsi Kup.

Po zapoznaniu się z przedłożoną dokumentacją, analizując wyżej opisane cechy przedsięwzięcia stwierdzono, że nie będzie ono znacząco negatywnie oddziaływać na stan środowiska oraz zdrowie i życie ludzi.

Planowana przebudowa drogi Wojewódzkiej nr 454 wraz z budową chodnika w miejscowości Kup, ze względu na:

1.     Rodzaj i charakterystykę przedsięwzięcia z uwzględnieniem powiązań z innymi przedsięwzięciami, w szczególności kumulowania się oddziaływań przedsięwzięć znajdujących się na obszarze, na który będzie oddziaływać przedsięwzięcie – na podstawie przedstawionych informacji stwierdzono, że w wyniku realizacji przedmiotowego przedsięwzięcia nie nastąpi skumulowane oddziaływanie na środowisko. Można jednocześnie uznać, że skala przedsięwzięcia i wielkość zajmowanego terenu oraz ich wzajemne proporcje odpowiadają zamierzonemu celowi przedsięwzięcia.

2.     Usytuowanie przedsięwzięcia, z uwzględnieniem możliwego zagrożenia dla środowiska w szczególności odnawiania się zasobów naturalnych, walorów przyrodniczych i krajobrazowych oraz uwarunkowań miejscowych planów zagospodarowania przestrzennego – uwzględniające:

a.      obszary wodno-błotne oraz inne obszary o płytkim zaleganiu wód podziemnych, obszary górskie, obszary objęte ochroną, w tym strefy ochronne ujęć wód i obszary ochronne zbiorników wód śródlądowych – przedmiotowe przedsięwzięcie realizowane będzie poza ww. obszarami,

b.     obszary wymagające specjalnej ochrony ze względu na występowanie gatunków roślin i zwierząt lub ich siedlisk lub siedlisk przyrodniczych objętych ochroną, w tym obszary Natura 2000 oraz pozostałe formy ochrony przyrody (rezerwaty, parki krajobrazowe, obszary chronionego krajobrazu, zespoły przyrodniczo-krajobrazowe, użytki ekologiczne, stanowiska dokumentacyjne, pomniki przyrody oraz obszary przylegające do jezior – przedmiotowe przedsięwzięcie realizowane będzie poza granicami oraz bezpośrednim sąsiedztwem ww. obszarów oraz poza siedliskami chronionych i rzadkich roślin, zwierząt i grzybów.

3.     Rodzaj i skalę możliwego oddziaływania rozważanego w odniesieniu do uwarunkowań wymienionych w ww. pkt 1, 2 wynikające z zasięgu oddziaływania, transgranicznego charakteru oddziaływania przedsięwzięcia na poszczególne elementy przyrodnicze, prawdopodobieństwa oddziaływania, czasu trwania, częstotliwości odwracalności oddziaływania stwierdzono, iż przedmiotowe przedsięwzięcie nie będzie oddziaływało w ww. zakresie.

Po zapoznaniu się z przedłożoną dokumentacją, analizując wyżej opisane cechy przedsięwzięcia stwierdzono, że nie będzie ono znacząco negatywnie oddziaływać na stan środowiska oraz zdrowie i życie ludzi.

 

Uwzględniając powyższe orzeczono jak w sentencji.

 

Od niniejszej decyzji służy stronie odwołanie do Samorządowego Kolegium Odwoławczego w Opolu za pośrednictwem Wójta Gminy Dobrzeń Wielki w terminie 14 dni od dnia uznania niniejszej decyzji za doręczone, tj. do dnia 26 kwietnia 2012 roku.