Obwieszczenie Wójta Gminy Dobrzeń Wielki z dnia 29 maja 2012 roku
OŚ.6220.2.2011
OBWIESZCZENIE
Wójta Gminy Dobrzeń Wielki
z dnia 29 maja 2012 r.
Na podstawie art. 74 ust. 3 ustawy z dnia 3 października 2008 roku o udostępnianiu informacji o środowisku i jego ochronie, udziale społeczeństwa w ochronie środowiska oraz ocenach oddziaływania na środowisko (Dz. U. Nr 199, poz 1227 z późniejszymi zmianami), oraz zgonie z art. 49 Kodeksu postępowania administracyjnego, Wójt Gminy Dobrzeń Wielki zawiadamia strony postępowania o wydaniu decyzji o środowiskowych uwarunkowaniach dla przedsięwzięcia pn. „Budowa kompleksu szklarniowego wraz z niezbędną infrastrukturą techniczną, na terenie miejscowości Świerkle, w gminie Dobrzeń Wielki”.
DECYZJZA
z dnia 29 maja 2012 r.
Na podstawie, art. 71, art. 75 ust. 1 pkt 4, art. 80, art. 82, art. 85 ust. 1 i ust. 2 pkt 1 ustawy z dnia 3 października 2008 r. o udostępnianiu informacji o środowisku i jego ochronie, udziale społeczeństwa w ochronie środowiska oraz o ocenach oddziaływania na środowisko (Dz. U. z 2008 r. Nr 199 poz. 1227 z późniejszymi zmianami), § 3 ust. 1, pkt. 42b, 70 i 88c rozporządzenia Rady Ministrów z dnia 9 listopada 2010 roku w sprawie przedsięwzięć mogących znacząco oddziaływać na środowisko (Dz. U. Nr 213, poz. 1397), art. 104 Kodeksu postępowania administracyjnego (tekst jednolity z 2000 roku Dz. U. Nr 98, poz. 1071 z późniejszymi zmianami),
- po rozpatrzeniu wniosku z dnia 7 lutego 2011 roku (data wpływu 8 luty 2011 roku) zmienionym wnioskiem z dnia 15 marca 2011 roku (data wpływu 16 marzec 2011 roku) firmy ECOPLAN Ryszard Kowalczyk ul. Szpitalna 3/9, 45-010 Opole działającej z upoważnienia Grupy Producentów i Warzyw „Gospodarstwo Ogrodnicze T. Mularski” Sp. z o.o. 66-415 Kłodawa, ul. Gorzowska 2, Różanki o wydanie decyzji o środowiskowych uwarunkowaniach dla przedsięwzięcia pn. „Budowa kompleksu szklarniowego wraz z niezbędną infrastrukturą techniczną, na terenie miejscowości Świerkle, w gminie Dobrzeń Wielki”,
- po uzgodnieniu i opiniowaniu niniejszej decyzji z organami wymienionymi w art. 77 ust. 1 ww. ustawy o udostępnianiu informacji o środowisku i jego ochronie, udziale społeczeństwa w ochronie środowiska oraz o ocenach oddziaływania na środowisko,
orzekam
określić Grupie Producentów Owoców i Warzyw „Gospodarstwo Ogrodnicze T. Mularski” Sp. z o.o. 66-415 Kłodawa, ul. Gorzowska 2, Różanki
środowiskowe uwarunkowania po przeprowadzeniu oceny oddziaływania na środowisko przedsięwzięcia pn. „Budowa kompleksu szklarniowego wraz z niezbędną infrastrukturą techniczną, na terenie miejscowości Świerkle, w gminie Dobrzeń Wielki”.
- Rodzaj i miejsce realizacji przedsięwzięcia.
Przedsięwzięcie pn. „Budowa kompleksu szklarniowego wraz z niezbędną infrastrukturą techniczną, na terenie miejscowości Świerkle, w gminie Dobrzeń Wielki” zlokalizowane będzie na południowy zachód od zabudowy miejscowości Świerkle. Ograniczony jest od północy wymienioną zabudową mieszkaniową rozciągającą się wzdłuż ul. Mickiewicza, od zachodu ul. Piastowską, a od południa i wschodu kompleksem leśnym.
- Warunki wykorzystania terenu w fazie realizacji i eksploatacji lub użytkowania przedsięwzięcia, ze szczególnym uwzględnieniem konieczności ochrony cennych wartości przyrodniczych, zasobów naturalnych i zabytków oraz ograniczenia uciążliwości dla terenów sąsiednich:
2.1.roboty przygotowawcze i wylewanie betonu nie mogą być prowadzone jednocześnie,
2.2.stosować przy budowie wyłącznie sprawne środki transportu oraz sprzęt zmechanizowany,
2.3.prace budowlane prowadzić wyłącznie w porze dziennej, tj. w godz. 6.00 – 22.00,
2.4.zaplecze budowy zorganizować w jak największej odległości od budynków mieszkalnych,
2.5.teren zaplecza budowy (place postojowe dla sprzętu, tymczasowe drogi dojazdowe) i bazy materiałowej przewidzieć na terenie utwardzonym,
2.6.wyznaczyć i oznakować miejsca gromadzenia materiałów budowlanych,
2.7.w trakcie prowadzonych prac budowlanych zachować wszelkie środki ostrożności w celu zapobiegania przedostawaniu się zanieczyszczeń (m.in. związków ropopochodnych) do środowiska gruntowo-wodnego. W przypadku zanieczyszczenia gleby i ziemi substancjami ropopochodnymi, podczas prowadzenia prac ziemnych lub wycieku olejów z maszyn budowlanych i taboru samochodowego, przekazać je uprawnionemu odbiorcy do unieszkodliwienia; w tym celu plac budowy wyposażyć w odpowiednie ilości preparatów (sorbentów) do usuwania rozlanych substancji oraz uszczelnić teren bazy materiałowej,
2.8.plac budowy wyposażyć w przenośne sanitariaty,
2.9.przewidzieć szczelne podłoże dla terenu magazynowania odpadów, w tym odpadów niebezpiecznych,
2.10. zabezpieczyć magazynowane odpady niebezpieczne przed opadami atmosferycznymi,
2.11. wydzielić z terenu zajętego przez inwestycję miejsce występowania populacji chronionego gatunku bobrka trójlistkowego Menyanthes trifoliata. W związku z powyższym należy wyłączyć z wszelkich planowanych działań oraz lokalizacji związanych z przedsięwzięciem obiektów obszar o pow. ok. 66,6 ar, ograniczony punktami o współrzędnych:
X: 424355,3 Y: 321032,7
X: 424513,2 Y: 320910,7
X: 424335,2 Y: 321006,4
X: 424492,5 Y: 320884,1
2.12. wodę na cele socjalne pobierać z zewnętrznej sieci wodociągowej na zasadach określonych w umowie cywilno-prawnej,
2.13. wodę na cele technologiczne (produkcyjnie) pobierać z 5 studni wierconych (głębinowych) o łącznej wydajności do 500 m3/godz.,
2.14. wodę na cele przeciwpożarowe pobierać ze zbiorników wód czystych,
2.15. ścieki bytowe z pomieszczeń socjalnych odprowadzać do istniejącej kanalizacji sanitarnej wsi Świerkle,
2.16. wody opadowe i roztopowe z dachów odprowadzać do dwóch zbiorników wód „czystych”, a następnie do Potoku Borkowskiego,
2.17. wody opadowe i roztopowe z terenów utwardzonych (drogi, place manewrowe, parkingi) po podczyszczeniu w separatorach odprowadzać do dwóch zbiorników wód „brudnych”, a następnie do Potoku Borkowskiego,
2.18. ścieki z automatycznego urządzenia do samooczyszczenia segmentów szklarni, po podczyszczeniu w osadnikach, odprowadzać do zbiorników wód czystych,
2.19. ścieki ze spłukiwania posadzek betonowych szklarni (tylko trakty transportowe i przejścia dla obsługi), pomieszczeń sortowni oraz zadaszonych przejść pomiędzy szklarniami odprowadzać do kanalizacji sanitarnej,
2.20. teren wyłączony spod inwestycji, wydzielony z tytułu występowania populacji chronionego bobrka trójlistkowego Menyanthes trifoliata, o którym mowa w punkcie 2.11, wykaszać raz do roku w terminie: II połowa lipca, z zebraniem pozyskanej biomasy. Prace te należy wykonać po uprzednim zabezpieczeniu/oznakowaniu stwierdzonych stanowisk bobrka z uwagi na znaczną degenerację fitocenoz na skutek występowania obcych gatunków inwazyjnych z rodzaju nawłoć Solidago sp. oraz rodzimej inwazyjnej trzciny pospolitej,
2.21. utrzymywać wodę w rowie odwadniającym na poziomie min. 1 metra, w szczególności w okresach suchych,
2.22. transport pomidorów prowadzić wyłącznie w porze dziennej,
2.23. prowadzić prace w sposób nie pozwalający na przedostanie się zanieczyszczeń do wód podziemnych i gruntu, zabezpieczyć głowicę wykonanych otworów odpowiednią obudową.
- Wymagania dotyczące ochrony środowiska konieczne do uwzględnienia w dokumentacji wymaganej do wydania decyzji, o których mowa w art. 72 ust. 1 pkt 1 – 13, w szczególności w projekcie budowlanym, w przypadku decyzji, o których mowa w art. 72 ust. 1 pkt 1 i 10:
3.1.przewidzieć wyrównanie terenu objętego inwestycją do rzędnej tj. 155,1 m n.p.m,
3.2.przewidzieć ogrodzenie terenu inwestycji o konstrukcji żelbetowej i wysokości do 2 m,
3.3.przewidzieć dwa zbiorniki retencyjne przeznaczone na „czyste” wody opadowe i roztopowe o pojemności 32 245 m3 (zbiornik Z-A) oraz 22 284 m3 (zbiornik Z-B),
3.4.przewidzieć dwa zbiorniki retencyjne przeznaczone na „brudne” wody opadowe i roztopowe o pojemności 1354 m3 (zbiornik ZB 1) oraz 1914 m3 (zbiornik ZB 2),
3.5.przewidzieć wykonanie 5 studni głębinowych;
3.6.przewidzieć przy wylocie wody z przepustu obniżenie pozwalające na swobodny odpływ i opadanie wody – uskok o wysokości 30 cm,
3.7.przewidzieć uszczelnienie zewnętrznej skarpy rowów odwadniających oraz zakotwić w jego dnie geomembranę o długości 2 m,
3.8.przewidzieć posadowienie skrajnych rowów odwadniających na głębokości 2,3 m,
3.9.przed sporządzeniem projektu budowlanego należy wykonać szczegółowe badania geotechniczne celem ustalenia zakresu wymiany podłoża gruntowego nienośnego na grunty nośne w celu wykonania bezpośredniego posadowienia fundamentów, lub też realizacji rozwiązania alternatywnego polegającego na fundamentowaniu pośrednim – za pomocą pali lub mikropali,
3.10. przewidzieć pas zieleni izolacyjnej (gatunki wcześniej rozwijające liście wiosną oraz utrzymujące je do późnej jesieni oraz drzewa i krzewy iglaste) o szerokości min. 20 m, z łukami i prześwitami min. co 50 m - w formie rzędów drzew i szpalerów krzewów. Drzewa podbudować krzewami. aby stworzyć bardziej szczelny pas zieleni,
3.11. wytwarzane odpady magazynować w wydzielonych miejscach, oraz jeżeli to konieczne w odpowiednich pojemnikach i na odpowiednio zabezpieczonym podłożu, w sposób nie zagrażający środowisku,
3.12. określić warunki i sposób zagospodarowania mas ziemnych, usuwanych albo przemieszczanych podczas prowadzonych prac ziemnych, w związku z realizacją inwestycji oraz niepowodujących przekroczeń standardów jakości gleby i ziemi, o których mowa w ustawie z dnia 27 kwietnia 2011 r. Prawo ochrony środowiska;
- Wymogi w zakresie przeciwdziałania skutkom awarii przemysłowych, w odniesieniu do przedsięwzięć zaliczanych do zakładów stwarzających zagrożenie wystąpienia poważnych awarii w rozumieniu ustawy z dnia 27 kwietnia 2001 roku – Prawo ochrony Środowiska:
Przedmiotowe przedsięwzięcie nie jest związane z możliwością wystąpienia poważnych awarii przemysłowych.
- Wymogi w zakresie ograniczenia transgranicznego oddziaływania na środowisko w odniesieniu do przedsięwzięć, do których przeprowadzono postępowanie dotyczące transgranicznego oddziaływania na środowisko:
Przedmiotowe przedsięwzięcie nie wymaga przeprowadzenia transgranicznego oddziaływania na środowisko.
- Nałożyć obowiązek konieczności przeprowadzenia oceny oddziaływania na środowisko w ramach postępowania w sprawie wydania decyzji, o której mowa w art. 72 ust. 1 pkt. 1 ww. ustawy o udostępnianiu informacji o środowisku i jego ochronie, udziale społeczeństwa w ochronie środowiska oraz o ocenach oddziaływania na środowisko.
Przedmiotowe przedsięwzięcie wymaga przeprowadzenia oceny oddziaływania na środowisko oraz w ramach postępowania w sprawie wydania decyzji, o których mowa w art. 72 ust. 1 pkt. 1 ustawy z dnia 3 października 2008r. o udostępnianiu informacji o środowisku i jego ochronie, udziale społeczeństwa w ochronie środowiska oraz o ocenach oddziaływania na środowisko (Dz. U. Nr 199, poz. 1227 z późn. zm.).
- Nałożyć obowiązek sporządzenia analizy porealizacyjnej w zakresie wpływu przedmiotowego przedsięwzięcia na możliwość odtworzenia chronionego gatunku bobrka trójlistowego i jego siedliska na wydzielonym terenie.
Analiza ma na celu dokonanie porównań ustaleń zawartych w raporcie o oddziaływaniu na środowisko i decyzji o środowiskowych uwarunkowaniach - dotyczących planowanych działań zapobiegawczych (stworzenie warunków dla odtworzenia populacji bobrka trójlistkowego) z rzeczywistym oddziaływaniem przedsięwzięcia na środowisko oraz działaniami podjętymi dla jego ograniczenia.
Analizę w ww. zakresie należy przedkładać Wójtowi Gminy Dobrzeń Wielki oraz Regionalnemu Dyrektorowi Ochrony Środowiska w Opolu, w terminie do roku od momentu zakończenia każdego z trzech etapów budowy szklarni.
- Nałożyć obowiązek monitorowania populacji bobrka trójlistowego na wyłączonym z inwestycji terenie, o którym mowa w punkcie 2.11 poprzez:
a) stały nadzór przyrodniczy populacji bobrka trójlistowego i jego siedliska – na etapie budowy, szczególnie realizacji I etapu oraz wchodzącej w zakres II etapu budowy segmentu szklarni nr 8;
Wyniki z nadzoru przyrodniczego nad przebiegiem ww. prac, w formie sprawozdania merytorycznego, przekazywać Regionalnemu Dyrektorowi Ochrony Środowiska w Opolu oraz Wójtowi Gminy Dobrzeń Wielki, w terminie 30 dni po zakończeniu każdego z trzech etapów budowy szklarni;
b) monitoring populacji bobrka trójlistowego i jego siedliska – na etapie użytkowania przedsięwzięcia, raz do roku w terminie maj – czerwiec, zwracając uwagę na jej liczebność i kondycję.
Wyniki ww. monitoringu, w formie sprawozdania merytorycznego, przekazywać Regionalnemu Dyrektorowi Ochrony Środowiska w Opolu oraz Wójtowi Gminy Dobrzeń Wielki, w terminie do końca lipca każdego roku przez okres 10 lat
Uzasadnienie
Wnioskiem z dnia 7 lutego 2011 roku (data wpływu 8 luty 2011 roku) zmienionym wnioskiem z dnia 15 marca 2011 roku (data wpływu 16 marzec 2011 roku) ECOPLAN Ryszard Kowalczyk ul. Szpitalna 3/9, 45-010 Opole działająca z upoważnienia Grupy Producentów Owoców i Warzyw „Gospodarstwo Ogrodnicze T. Mularski” Sp. z o.o. 66-415 Kłodawa, ul. Gorzowska 2, Różanki zwróciła się do Wójta Gminy Dobrzeń Wielki z wnioskiem o wydanie decyzji o środowiskowych uwarunkowaniach dla przedsięwzięcia pn. „Budowa kompleksu szklarniowego wraz z niezbędną infrastrukturą techniczną, na terenie miejscowości Świerkle, w gminie Dobrzeń Wielki”.
Dane o złożonym wniosku zostały umieszczone w publicznie dostępnym wykazie danych o dokumentach prowadzonym przez Urząd Gminy Dobrzeń Wielki, Referat Rolnictwa, Melioracji i Ochrony Środowiska, pok. 109 lub 110, ul. Namysłowska 44, 46-081 Dobrzeń Wielki.
Planowane przedsięwzięcie należy do przedsięwzięć mogących potencjalnie znacząco oddziaływać na środowisko – wymienione jest w § 3 ust. 1, pkt. 42b (wiercenia wykonywane w celu zaopatrzenia w wodę, z wyłączeniem wykonywania ujęć wód podziemnych o głębokości mniejszej niż 100 m), 70 (urządzenia lub zespoły urządzeń umożliwiające pobór wód podziemnych lub sztuczne systemy zasilania wód podziemnych, inne niż wymienione w § 2 ust. 1 pkt 37, o zdolności poboru wody nie mniejszej niż 10 m3 na godzinę) i 88c (gospodarowanie wodą w rolnictwie polegające na melioracji na obszarze nie mniejszym niż 2 ha, innej niż wymienione w lit. a oraz b, jeżeli: w odległości nie większej niż 1 km od granicy projektowanego obszaru meliorowanego w ciągu ostatnich 5 lat zmeliorowano obszar o powierzchni nie mniejszej niż 1 ha oraz łączna powierzchnia projektowanego obszaru meliorowanego oraz obszaru zmeliorowanego w ciągu ostatnich 5 lat wyniesie nie mniej niż 5 ha) rozporządzenia Rady Ministrów z dnia 9 listopada 2010 roku w sprawie przedsięwzięć mogących znacząco oddziaływać na środowisko (Dz. U. Nr 213, poz. 1397).
Wniosek o wydanie decyzji o środowiskowych uwarunkowaniach obejmował również przeprowadzenie scalania gruntów, w których obszar użytków rolnych jest większy niż 100 ha (§ 3 ust. 1 pkt. 85b rozporządzenia Rady Ministrów z dnia 9 listopada 2010 r. w sprawie przedsięwzięć mogących znacząco oddziaływać na środowisko (Dz. U. Nr 213, poz. 1397), jednakże z uwagi na organ właściwy do jej wydania (starosta) dla ww. przedsięwzięcia, na wniosek pełnomocnika inwestora z dnia 15 marca 2011 r., zostało przeprowadzone odrębne postępowanie w sprawie wydania decyzji o środowiskowych uwarunkowaniach.
Do wniosku załączono kartę informacyjną przedsięwzięcia.
Zgodnie z art. 64 ust. 1 z dnia 3 października 2008 roku o udostępnianiu informacji o środowisku i jego ochronie, udziale społeczeństwa w ochronie środowiska oraz ocenach oddziaływania na środowisko (Dz. U. Nr 199, poz 1227 z późniejszymi zmianami) organ prowadzący postępowanie wystąpił o opinię co do potrzeby przeprowadzenia oceny oddziaływania na środowisko dla planowanego przedsięwzięcia oraz co do zakresu ewentualnego raportu do Regionalnego Dyrektora Ochrony Środowiska w Opolu oraz Państwowego Powiatowego Inspektora Sanitarnego w Opolu.
Wyżej wymienione organy wydały postanowienia:
- Regionalny Dyrektor Ochrony Środowiska w Opolu – postanowienie nr WOOŚ.4241.123.2011.MW z dnia 13 kwietnia 2011 roku stwierdzające konieczność przeprowadzenia oceny oddziaływania na środowisko ze szczególnym uwzględnieniem chronionych gatunków zwierząt, zgodnie z rozporządzeniem Ministra Środowiska z dnia 28 września 2004 roku w sprawie gatunków dziko występujących zwierząt objętych ochroną (Dz. U. z 2004 roku Nr 220, poz. 2237) oraz ze szczególnym uwzględnieniem chronionych gatunków roślin, zgodnie z rozporządzeniem Ministra Środowiska z dnia 9 lipca 2004 roku w sprawie gatunków dziko występujących roślin objętych ochroną ( Dz. U. z 2004 roku Nr 168, poz. 1764),
- Państwowy Powiatowy Inspektor Sanitarny w Opolu – opinia nr NZ/HSz-4325-2-19/11 z dnia 30 maja 2011 roku stwierdzająca potrzebę przeprowadzenia oceny oddziaływania na środowisko w zakresie oddziaływania na wody podziemne, powierzchniowe, gospodarkę odpadami oraz emisję hałasu.
Biorąc pod uwagę ww. opinie, a także uwarunkowania, o których mowa w art. 63 ustawy (kryteria selekcji) organ prowadzący postępowanie dnia 14 czerwca 2011 roku wydał postanowienie nr OŚ.6220.2.2011 o potrzebie przeprowadzenia oceny oddziaływania na środowisko i ustaleniu zakresu raportu.
Zakres raportu o oddziaływaniu przedmiotowego przedsięwzięcia na środowisko ustalono w pełnym zakresie zgodnym z art. 66 ww. ustawy o udostępnianiu informacji o środowisku i jego ochronie, udziale społeczeństwa w ochronie środowiska oraz ocenach oddziaływania na środowisko, a w szczególności:
z uwzględnieniem chronionych gatunków zwierząt, zgodnie z rozporządzeniem Ministra Środowiska z dnia 28 września 2004 roku w sprawie gatunków dziko występujących zwierząt objętych ochroną (Dz. U. z 2004 roku Nr 220, poz. 2237), oraz ze szczególnym uwzględnieniem chronionych gatunków roślin, zgodnie z rozporządzeniem Ministra Środowiska z dnia 9 lipca 2004 roku w sprawie gatunków dziko występujących roślin objętych ochroną ( Dz. U. z 2004 roku Nr 168, poz. 1764),
w zakresie oddziaływania na wody podziemne, powierzchniowe, gospodarkę odpadami i emisję hałasu,
przeprowadzenie dokładnej i wnikliwej analizy konfliktów społecznych.
Wśród uwarunkowań, o których mowa w art. 63 o potrzebie przeprowadzenie oceny oddziaływania na środowisko przesądziły:
- jego rodzaj i charakterystyka – ogromna skala planowanej inwestycji – budowa kompleksu szklarniowego wraz z infrastrukturą w miejscowości Świerkle wpłynie na ruch samochodów osobowych jak i ciężarowych,
- jego usytuowanie – planowane przedsięwzięcie znajduje się w bezpośrednim sąsiedztwie istniejącej zabudowy mieszkaniowej i lasu, zlokalizowane jest na podmokłych torfach,
- rodzaj i skala możliwego oddziaływania na środowisko – planowane przedsięwzięcie może swoim zasięgiem negatywnie oddziaływać na pobliskich mieszkańców oraz na budynki mieszkalne, może przyczynić się do pogorszenia klimatu akustycznego na terenach prawnie chronionych przed hałasem.
Dane o ww. postanowieniu zostały umieszczone w publicznie dostępnym wykazie danych o dokumentach prowadzonym przez Urząd Gminy Dobrzeń Wielki, Referat Rolnictwa, Melioracji i Ochrony Środowiska.
Raport został przez pełnomocnika dostarczony dnia 4 lipca 2011 roku.
Dane o raporcie zostały umieszczone w publicznie dostępnym wykazie danych o dokumentach prowadzonym przez Urząd Gminy Dobrzeń Wielki, Referat Rolnictwa, Melioracji i Ochrony Środowiska.
Zgodnie z art. 79 ustawy z dnia 3 października 2008 r. o udostępnianiu informacji o środowisku i jego ochronie, udziale społeczeństwa w ochronie środowiska oraz o ocenach oddziaływania na środowisko przed wydaniem decyzji przeprowadzono procedurę udziału społeczeństwa:
· dnia 7 lipca 2011 roku podano do publicznej wiadomości informację o rozpoczęciu procedury z udziałem społeczeństwa poprzez umieszczenie obwieszczeń na stronie internetowej http://www.bip.dobrzenwielki.pl (Biuletyn Informacji Publicznej Urzędu Gminy Dobrzeń Wielki) oraz na tablicy ogłoszeń: w siedzibie organu, na tablicy ogłoszeń w miejscowości Świerkle oraz w pobliżu planowanego przedsięwzięcia na przydrożnym drzewie,
· termin składania uwag i wniosków określono na 21 dni tj. od dnia 8 lipca 2011 roku do dnia 28 lipca 2011 roku,
· w ww. terminie nie wpłynęły żadne uwagi ani wnioski.
Po tym terminie wpłynęły dwa wnioski. Dotyczyły one obaw, co do niekorzystnego wpływu przedmiotowej inwestycji na środowisko. Wzięto pod uwagę ww. wnioski i określono uwarunkowania dla przedmiotowej inwestycji w celu zminimalizowania wpływu na środowisko.
Dla terenu, na którym ma być zlokalizowane przedsięwzięcie istnieje uchwalony Miejscowy Plan Zagospodarowania Przestrzennego terenów rolniczej zabudowy produkcyjnej w Świerklach zatwierdzony uchwałą Rady Gminy Dobrzeń Wielki nr XXIX/203/2009 z dnia 8 stycznia 2009 roku opublikowany w Dzienniku Urzędowym Województwa Opolskiego nr 11 poz 147 z dnia 18 lutego 2009 roku.
Przed wydaniem decyzji uzyskano:
· uzgodnienie Regionalnego Dyrektora Ochrony Środowiska w Opolu – postanowienie nr WOOŚ.4242.104.2011.MW.10 z dnia 27.04.2012 roku,
· opinię Państwowego Powiatowego Inspektora Sanitarnego w Opolu wyrażoną w piśmie nr NZ/HSz-4325-1-16/11 z dnia 23.09.2011 roku.
Treść uzgodnienia została uwzględniona w sentencji decyzji.
Ww. przedsięwzięcie zostało zaopiniowane pozytywnie w zakresie § 3 ust. 1 pkt. 42 b ww. rozporządzenia pod warunkiem prowadzenia prac w sposób niepozwalający na przedostanie się zanieczyszczeń do wód podziemnych i gruntu, zabezpieczenia głowicy wykonanych otworów odpowiednią obudową. Natomiast w zakresie § 3 ust. 1 pkt 70 i 88 c negatywnie z uwagi na brak wystarczających danych w załączonych materiałach.
Uwzględniając negatywną opinię Państwowego Powiatowego Inspektora Sanitarnego w Opolu organy wydający niniejszą decyzję w puncie 6 sentencji nałożył obowiązek przeprowadzenia ponownej oceny oddziaływania na środowisko w ramach wydania decyzji, o której mowa w art. 72 ust. 1 pkt. 1 ww. ustawy o udostępnianiu informacji o środowisku i jego ochronie, udziale społeczeństwa w ochronie środowiska oraz o ocenach oddziaływania na środowisko.
Przedmiotem planowanego przedsięwzięcia jest budowa kompleksu szklarniowego wraz z niezbędną infrastrukturą techniczną, na terenie miejscowości Świerkle, w gminie Dobrzeń Wielki. Teren planowanej inwestycji stanowi teren rolny, na którym występują łąki i grunty orne. W chwili obecnej jednak teren pozostaje od wielu lat nieużytkowany i porośnięty jest spontaniczną zielenią niską (trawy i pospolite ziołorośla ruderalne). Otoczenie terenu stanowią od północy i wschodu – zabudowa mieszkaniowa miejscowości Świerkle, od południa i zachodu – kompleks leśny.
W wyniku realizacji przedsięwzięcia powstanie obiekt, w którym przewiduje się produkcję (uprawę) pomidorów szklarniowych, prowadzoną według założeń:
- czas trwania sezonu zbioru pomidorów: marzec – listopad,
- ilość tygodni trwania zbioru: ok. 30 tygodni,
- wskaźnik zbioru: ok. 450 ton/sezon/ha.
Przewidywany bilans produkcji pomidorów jest następujący:
- Etap I: ok. 12132 tys. ton z powierzchni uprawy ok. 26,96ha,
- Etap II: ok. 14179 tys. ton z powierzchni uprawy ok. 31,51ha,
- Etap III: ok. 6232 tys. ton z powierzchni uprawy ok. 13,85ha.
Przedsięwzięcie będzie realizowane na terenie o powierzchni 129,9 ha i obejmie budowę następujących obiektów:
- segment szklarni nr 1 o powierzchni ok. 8,23 ha,
- segment szklarni nr 2 o powierzchni ok. 6,22 ha,
- segment szklarni nr 3 o powierzchni ok. 6,22 ha,
- segment szklarni nr 4 o powierzchni ok. 8,23 ha,
- segment szklarni nr 5 o powierzchni ok. 7,95 ha,
- segment szklarni nr 6 o powierzchni ok. 8,36 ha,
- segment szklarni nr 7 o powierzchni ok. 8,36 ha,
- segment szklarni nr 8 o powierzchni ok. 8,23 ha,
- segment szklarni nr 9 o powierzchni ok. 3,11 ha,
- segment szklarni nr 10 o powierzchni ok. 8,55 ha,
- segment szklarni nr 11 o powierzchni ok. 3,60 ha,
- dwa budynki sortowni, pakowni i ekspedycji,
- budynek socjalny pracowników szklarni,
- budynek administracyjno-biurowy i socjalny pracowników szklarni,
- trzy budynki portierni,
- parking samochodów osobowych na ok. 935 stanowisk,
- parking samochodów ciężarowych na ok. 25 stanowisk,
- drogi dojazdowe, place manewrowe i chodniki,
- zjazdy z ul. Piastowskiej na teren szklarni 3 szt.,
- place składowe nieutwardzone ok. 7,62 ha,
- rowy odwadniające,
- zbiorniki retencyjne wody ok. 14,93 ha,
- zieleń urządzona ok. 20,70 ha,
- instalacje elektryczne wewnętrzne i zewnętrzne siły i oświetlenia,
- linia elektroenergetyczna zasilająca i stacja transformatorów,
- zewnętrzna i wewnętrzna sieć wodociągowa wody pitnej,
- studnie głębinowe wody technologicznej (do upraw),
- kanalizacja technologiczna wewnętrzna,
- kanalizacja sanitarna wewnętrzna i zewnętrzna kanalizacja tłoczna,
- kanalizacja deszczowa odwadniająca powierzchnie dróg dojazdowych i placów manewrowych oraz dachy segmentów szklarni i budynków,
- ciepłociągi zewnętrzne, wymiennikownie ciepła i wewnętrzna instalacja grzewcza.
Przewiduje się etapowanie przedsięwzięcia, tj. jego realizację w trzech etapach. Zakresy poszczególnych etapów są następujące:
Etap I: segment szklarni nr 1, segment szklarni nr 2, segment szklarni nr 3, segment szklarni nr 4, budynek sortowni, pakowni i ekspedycji nr 1, budynek sortowni, pakowni i ekspedycji nr 2, budynek socjalny pracowników szklarni, budynek administracyjno-biurowy i socjalny pracowników szklarni, portiernia nr 1, 2, 3, rowy i zbiorniki retencyjne, zjazdy, place manewrowe i parkingi, studnie głębinowe wody technologicznej (do upraw), ogrodzenie, kanalizacja technologiczna wewnętrzna, kanalizacja sanitarna wewnętrzna i zewnętrzna kanalizacja tłoczna, kanalizacja deszczowa, ciepłociągi zewnętrzne, wymiennikownie ciepła i wewnętrzna instalacja grzewcza.
Etap II: segment szklarni nr 5, segment szklarni nr 6, segment szklarni nr 7, segment szklarni nr 8, rozbudowa elementów infrastruktury obsługującej powyższe segmenty.
Etap III: segment szklarni nr 9, segment szklarni nr 10, segment szklarni nr 11, rozbudowa elementów infrastruktury obsługującej powyższe segmenty.
W ramach eksploatacji przedsięwzięcia przewiduje się bezglebową uprawę pomidorów w podłożu organicznym (np. uprawa na podłożu w matach z włókna kokosowego, z wykorzystaniem sterowania warunkami klimatycznymi w szklarniach).
Proces produkcji przebiegać będzie następująco:
1) przygotowanie podłoża organicznego do uprawy, w tym nasączanie roztworem pożywki – pomidory na podłożach organicznych mogą być uprawiane różnymi sposobami: w pierścieniach, rowkach wypełnionych medium organicznym i odizolowanych od podłoża macierzystego oraz w różnego rodzaju pojemnikach,
2) przygotowanie rozsad pomidorów w podłożu organicznym w sposób jak najlepszy dla wytwarzania kwiatów i gron kwiatowych,
3) optymalizacja parametrów klimatycznych – polegająca na sterowaniu temperatury powietrza oraz wilgotności w dostosowaniu do warunków świetlnych i fazy wzrostu roślin,
4) dostosowanie nawożenia, nawadniania i dozowania pożywek, do wymagań poszczególnych faz wzrostu roślin, a także do indywidualnych wymagań odmian roślin,
5) stosowanie naturalnego zapylania kwiatów – do zapylania wykorzystuje się trzmiele ziemne. Trzmiele wprowadza się do obiektów w czasie zakwitnienia pierwszych kwiatów pomidora,
6) wykorzystanie zabiegów pielęgnacyjnych, polegających na usuwaniu liści, wyprowadzaniu pędów wegetatywnych, wyprowadzaniu pędów owocujących oraz stosowaniu środków ochrony roślin,
7) zbiór owoców i przygotowanie do sprzedaży – zbiór i sortowanie pomidorów prowadzony jest ręcznie, możliwe jest zastosowanie specjalnej linii do sortowania i pakowania pomidorów,
8) magazynowanie – okresowe przechowywanie pomidorów w ścisle określonych warunkach temperatur, przed ich przeznaczeniem do transportu,
9) dystrybucja – załadunek do pojazdów transportowych oraz wywóz poza teren zakładu, zgodnie z zamówieniami kontrahentów.
Roczne, szacunkowe maksymalne zużycie substancji w procesie produkcyjnym wyniesie:
- nawozy – 616 000 m3,
- środki ochrony roślin – 0,77 Mg,
- folia i tworzywa sztuczne – 231 Mg.
Zasilanie w energię elektryczną odbywać się będzie w zależności od ostatecznego rozwiązania projektowego, kablami elektroenergetycznymi z Elektrowni Opole lub ze stacji GPZ Borki. Docelowe zapotrzebowanie na energię i moc elektryczną, dla zespołu szklarni o powierzchni 77,06 ha, szacowane jest na: energii – ok. 11550 MWh/a, mocy 3,85 MWe. Głównymi odbiornikami energii elektrycznej będą silniki indukcyjne 3 fazowe o mocy od 0,5 do 25 kW. Ponadto w zespole szklarni odbiorcami energii elektrycznej będzie sieć c.o. (wymienniki, pompy, zwory mieszające), urządzenia nawożenia i nawadniania (pompy, zawory), urządzenia chłodnicze (sprężarki), urządzenia do wytwarzania sprężonego powietrza (kompresory), oświetlenie terenu, oświetlenie pomieszczeń socjalno-biurowych i magazynowych, urządzenia wykorzystywane w budynku warsztatowym (np. spawarka), urządzenia do konfekcji i pakowania (sortownia, flowpack, paletyzarki, składarki kartonów), studnie (pompy głębinowe), stacje przesyłowo-rozdzielcze SN/nn.
Teren planowanej realizacji zespołu szklarniowego, zgodnie z ewidencją gruntów, jest terenem rolnym, tj. łąki i grunty orne. Jednakże w chwili obecnej teren pozostaje od wielu lat nieużytkowany i porośnięty jest spontaniczną zielenią niską (trawy i pospolite ziołorośla ruderalne). Przez północną część terenu, na kierunku północny zachód – południowy wschód oraz na kierunku północ – południe (równolegle do ul. Piastowskiej), przebiega linia elektroenergetyczna 15 kV. Ponadto przez teren przebiegają rowy melioracyjne, a w części północnej znajdują się niewielkie sztuczne zbiorniki wodne. Trzy tego typu stawy – dawne wyrobiska żwiru, znajdują się w części wschodniej terenu, na tyłach zabudowań przy ul. Mickiewicza. Teren pokryty jest również siecią dróg gruntowych. Otoczenie terenu inwestycji stanowi:
- od strony północnej i północno-wschodniej – zabudowa mieszkaniowa wsi Świerkle, rozmieszczona wzdłuż ulicy Mickiewicza, za ww. zabudową rozciągają się tereny leśne,
- od strony zachodniej – rów przydrożny, za nim droga powiatowa nr 1702 O relacji Czarnowąsy – Brynica (ul. Piastowska), dalej tereny leśne, łąkowe oraz w mniejszym stopniu użytkowane rolniczo jako grunty orne (przy zabudowie Świerkli),
- od strony południowej i wschodniej – tereny leśne - zwarte kompleksy na przestrzeni około 1 km.
Pod względem hipsometrycznym zaznacza się nieznaczny, konsekwentny spadek terenu w kierunku południowo-zachodnim. Teren maksymalnie wzniesiony jest na wysokość 158.5 m npm w części północnej, obniżając się do 153.0 m npm w części południowo-zachodniej. Zatem deniwelacje na całej długości terenu objętego przyszłą lokalizacją zespołu szklarni, na kierunku północny-wschód – południowy– zachód, osiągają maksymalnie 5.5 m. Teren inwestycji planuje się wyrównać do rzędnej 155,1 m npm.
Przewidywana jest bezglebowa uprawa pomidorów w podłożu organicznym (tj. na podłożu z wełny mineralnej lub w matach z włókna kokosowego), z wykorzystaniem sterowania warunkami klimatycznymi w szklarniach.
Proces produkcji obejmie:
- Przygotowanie podłoża organicznego do uprawy,
Pomidory w podłożach organicznych mogą być uprawiane w pierścieniach, rowkach wypełnionych medium organicznym i odizolowanych od podłoża macierzystego oraz w różnego rodzaju pojemnikach. Najbardziej przydatnym sposobem uprawy pomidora na tych podłożach jest uprawa w workach foliowych lub matach uprawowych stwarzających najlepsze warunki (wilgotność, temperatura, odpowiednia zawartość składników odżywczych). W związku z zastosowaniem zmniejszonej ilości podłoża organicznego metody te wymagają systematycznego nawadniania wraz z dozowaniem kompletnych pożywek, w których koncentracja składników pokarmowych będzie dostosowana do określonej fazy wzrostu oraz odmiany.
- Przygotowanie rozsad pomidorów w podłożu organicznym,
- Optymalizacja parametrów klimatycznych – sterowanie temperaturą powietrza oraz wilgotnością w dostosowaniu do warunków świetlnych i fazy wzrostu roślin,
- Dostosowanie nawożenia, nawadniania i dozowania pożywek, do wymagań poszczególnych faz wzrostu roślin, a także do indywidualnych wymagań odmian roślin,
- Naturalne zapylanie kwiatów – za pomocą trzmieli ziemnych (Bombus terrestris),
- Dodatkowe zabiegi pielęgnacyjne - usuwanie liści, wyprowadzanie pędów wegetatywnych, wyprowadzanie pędów owocujących.
- Zabiegi związane ze stosowaniem środków ochrony roślin,
- Zbiór owoców (ręczny), sortowanie i pakowanie (ręczne lub za pomocą linii do sortowania i pakowania) i przygotowanie do sprzedaży,
- Magazynowanie - okresowe przechowywanie pomidorów przed ich przeznaczeniem do transportu w ściśle określonych warunkach temperatury,
- Dystrybucja - załadunek do pojazdów transportowych oraz wywóz poza teren zakładu, zgodnie z zamówieniami kontrahentów.
W sezonie produkcyjnym przewiduje się ekspedycję ok. 20 samochodów ciężarowych (typu TIR) na dzień, z ładunkiem ok. 20 ton pomidorów. Dla samochodów ciężarowych oczekujących na załadunek przewidziano parking z ok. 25 stanowiskami w północnej części terenu szklarni.
W ramach robót przygotowawczych konieczne będzie usunięcie wszystkich drzew i krzewów rosnących w obrębie projektowanych robót, likwidacja rowów kolidujących z projektowanymi obiektami, przełożenie istniejących linii elektroenergetycznych, wykonanie zjazdów
z ul. Piastowskiej, wykonanie tymczasowych dróg dojazdowych na okres budowy, ewentualne okresowe obniżenie poziomu wody gruntowej, makroniwelacja terenu, wykonanie rowów odwadniających i zbiorników retencyjnych wód deszczowych.
Szeroko zakrojone roboty ziemne – makroniwelacyjne będą wiązały się z usunięciem przynajmniej części warstwy torfu i namułów organicznych zalegających na znacznym obszarze przedsięwzięcia warstwą grubości 0.3 – 1.3 m. Usunięte grunty organiczne zostaną zastąpione gruntami piaszczystymi pozyskanymi z wykopów oraz z innych terenów, które będą niwelowane.
Planowane przedsięwzięcie obejmuje rozwiązania wariantowe związane z: odprowadzeniem wód deszczowych z terenu zespołu szklarni do Potoku Borkowskiego, rozwiązaniami dotyczącymi kanalizacji sanitarnej, rozwiązaniami dotyczącymi zasilania elektroenergetycznego, przygotowaniem terenu pod inwestycję – pracami makroniwelacyjnymi.
Zakres wariantowania |
Wariant I |
Wariant II |
Wariant III |
Wybór wariantu optymalnego |
Odprowadzanie wód deszczowych do Kanału Borkowskiego |
Rozwiązania niniejszego wariantu polegają na: - Przebudowie odcinka Kanału Borkowskiego od zbiornika Śródlesie II do przepustu drogowego na długości ok. 620m, - Przebudowie przepustu drogowego na cieki Borkowskim w ciągu drogi powiatowej Czarnowąsy – Świerkle, - Przystosowanie zbiornika Śródlesie II do przyjęcia zwiększonej fali powodziowej w stosunku do stanu istniejącego, - Przystosowanie budowli upustowej na wylocie ze zbiornika Śródlesie II do Borkowskiego Potoku km 4+150.
Właścicielem zbiornika Śródlesie II jest Elektrownia Opole. Obecnie zbiornik jest dzierżawiony przez Polski Związek Wędkarski w Opolu, którego władze wyraziły sprzeciw co do przyjęcia przez zbiornik zwiększonej ilości wód deszczowych. |
Rozwiązania projektowe według tego wariantu polegają na dotychczasowym odprowadzeniu wód ze zlewni Kanału Borkowskiego w przekroju przepustu drogowego (droga Czarnowąsy - Świerkle). Po wybudowaniu zespołu szklarni nie nastąpi zwiększenie odpływu wód opadowych o prawdopodobieństwie od p100% do p1%. Stan taki zostanie uzyskany poprzez wykonanie zbiorników buforowych wód deszczowych na terenie zespołu szklarni (zbiorniki retencyjne wód czystych). Wody opadowe będą odprowadzane kanałami głównymi A i B do zbiorników retencyjnych nr 1 i nr 2, a następnie do Potoku Borkowskiego poprzez budowlę regulującą odpływ na połączeniu kanału A i B. Również kanały A i B będą pełniły funkcję buforową. Projektowane zbiorniki mogą zretencjonować falę powodziową p1% przy zrzucie ok. 0,5m3/s, a więc raz na sto lat może być zrzut do Borkowskiego Potoku w granicach 0,5m3/s. Jest to równocześnie zrzut maksymalny
|
|
II |
Kanalizacja sanitarna |
Obejmuje realizację kanalizacji ciśnieniowo-tłocznej. Z uwagi na to, że teren zostanie ukształtowany na poziomie 155,10 m npm, nie ma możliwości wykonania tylko kanalizacji grawitacyjnej. W sytuacjach gdzie nie ma odpowiednich spadków terenowych, w terenie płaskim najczęściej jest stosowana kanalizacja ciśnieniowo-tłoczna. W miejscu powstawania ścieków buduje się przepompownie, które tłoczą ścieki do systemu rurociągów. Przepompownie ścieków to gotowe urządzenia, zabudowane na sieci rurociągów tłocznych, o niewielkiej głębokości posadowienia. Do przepompowni ścieki doprowadzane są grawitacyjnie. Przewiduje się zainstalowanie 20 sztuk pompowni, dostosowanych do ilości powstających ścieków w poszczególnych źródłach. |
Obejmuje realizację kanalizacji grawitacyjnej z pompowniami na sieci. W systemie tym kanały grawitacyjne są posadawiane na głębokości 3,0 – 4,0m ppt, nie głębiej. Na końcu odcinka kanału buduje się pompownię, która przepompowuje ścieki do studzienki posadowionej płycej. Aby nie przekroczyć głębokości posadowienia 4,0m, zachodzi potrzeba zabudowy pompowni na trzech kanałach. A więc w całym układzie należy zbudować jedną pompownię główną przetłaczającą ścieki do istniejącej kanalizacji, oraz trzy pompownie na sieci (z krótkimi rurociągami tłocznymi). |
Obejmuje realizację kanalizacji grawitacyjnej głębokiej (jest to wariant preferowany przez inwestora). Z całego terenu zespołu szklarni ścieki będą odprowadzane systemem kanalizacji grawitacyjnej do jednej pompowni. Kanały grawitacyjne są układane na głębokości 0,6 –6,0m. Kanały grawitacyjne będą realizowane w ciągach komunikacyjnych szklarni, a ich łączna długość wyniesie 4358m. Pompownia zrealizowana jest z elementów prefabrykowanych, wyposażona w dwie pompy ścieków, pracujące naprzemiennie. Z pompowni ścieki będą odprowadzane za pomocą rurociągu tłocznego z rur ciśnieniowych. Długość rurociągu tłocznego to 416 m. Na końcu wylotu rurociągu tłocznego projektuje się studzienkę rozprężeniową oraz 14m rurociągu grawitacyjnego. |
III |
Prace makroniwelacyjne |
Przewiduje się szeroko zakrojone prace makroniwelacyjne - doprowadzenie do jednolitego poziom całego terenu zespołu szklarni, tj. do rzędnej: 155,1 m npm, oraz usunięcie całej warstwy torfów i namułów organicznych i zastąpienie ich gruntami piaszczystymi z wykopu na części północnej i wschodniej terenu. Miąższość warstwy reprezentowanej przez torfy i namuły organiczne wynosi od 0,30 do 1,30 m. Na czas robót ziemnych w strefie wykopów konieczne będzie obniżenie zwierciadła wody gruntowej za pomocą studni depresyjnych. |
Wskazywane jest nieusuwanie całości torfu i namułów organicznych w celu uzyskania możliwie najwyższej rzędnej poziomu zerowego dla całego zespołu szklarni. W wariancie tym proponuje się usunięcie jedynie części górnej warstwy torfu, a pozostałą warstwę torfu i namułów przykryć gruntem piaszczystym z wykopów. Rozwiązanie to powoduje, że na 50% powierzchni terenu szklarni zajdzie potrzeba wykonania fundamentów specjalnych – posadowienie pośrednie za pomocą pali lub mikropali fundamentowych. Są to rozwiązania szeroko stosowane na gruntach słabonośnych. Pełna wymiana gruntów organicznych powinna dotyczyć jedynie terenów pod obiekty nr: 12, 13, 14, 15, tj. pod budynki sortowni, pakowni i ekspedycji, pod budynek socjalny pracowników szklarni, pod budynek administracyjno-biurowy i socjalny pracowników szklarni oraz pod parkingi i doki dla TIR-ów. |
|
I / II |
Optymalny, przyjęty do realizacji, wariant przedsięwzięcia obejmuje II wariant sposobu odprowadzenia wód deszczowych z terenu zespołu szklarni do Potoku Borkowskiego, I wariant prowadzenia prac makroniwelacyjnych, dopuszczając w szczególnych i uzasadnionych sytuacjach rozwiązanie polegające na posadowieniu pośrednim za pomocą pali lub mikropali fundamentowych (które przewidziano w wariancie II) oraz III wariant rozwiązań dotyczących kanalizacji sanitarnej.
Przewidywany wpływ planowanego przedsięwzięcia na etapie realizacji inwestycji:
· w zakresie oddziaływania na jakość powietrza atmosferycznego
Prace budowlane mogą być potencjalnym źródłem emisji zanieczyszczeń do powietrza, pochodzącej głównie ze spalania paliw w komorach silnikowych pojazdów, wykorzystywanych na budowie. Największą uciążliwość przewiduje się podczas prowadzenia prac makroniwelacyjnych, gdyż wówczas maszyny będą pracowały najdłużej. Oddziaływanie to będzie relatywnie krótkotrwałe i całkowicie odwracalne.
· w zakresie oddziaływania akustycznego
Na etapie realizacji przedsięwzięcia, w czasie prowadzenia prac ziemnych, budowlanych i montażowych, do środowiska będzie przenikał hałas nieustalony od maszyn i urządzeń budowlanych, tj.: spychacze gąsienicowe lub kołowe i koparki. Zmienność hałasu wynika z charakteru prowadzonych prac, czyli wykorzystywania zmiennych rodzajów i ilości źródeł hałasu. Wstępne etapy prac, głównie prac ziemnych, wiązać się będą z pracą ciężkiego sprzętu, podczas gdy etapy późniejsze – z pracą lżejszych, z reguły cichszych, urządzeń. Prace wykonywane będą etapami. Ze względu na rodzaj stosowanego sprzętu, etap prac ziemnych oraz wcześniejsze etapy prac budowlanych będą okresami największej emisji hałasu. Na etapie robót przygotowawczych zakłada się m.in. wykonanie tymczasowych dróg, makroniwelację terenu czy wykonanie rowów odwadniających, a następnie dostawę i wylewanie betonu na etapie realizacji fundamentów. Lokalizacja źródeł hałasu związanych z budową oraz urządzeniami wykorzystywanymi w różnych etapach budowy będzie się zmieniać, wraz z postępami prac. Uwzględniając, że prace budowlane oraz transport materiałów budowlanych prowadzone będą w porze dziennej, z wykorzystaniem sprawnego sprzętu budowlanego, ocenia się, że uciążliwość o tym charakterze ustanie wraz z zakończeniem prac i etap ten w dłuższym okresie czasu nie będzie powodował negatywnych oddziaływań.
· w zakresie gospodarki wodno-ściekowej
Obszar inwestycji w części południowej i południowo-wschodniej ma charakter podmokły (przynajmniej okresowo). Przez znaczną część roku, zwłaszcza w okresach długotrwałych opadów atmosferycznych i podczas wiosennych roztopów, woda występuje na powierzchni terenu, bądź bardzo płytko ppt. Teren nie jest zagrożony występowaniem powodzi, zwłaszcza ze strony rzeki Odry, jednakże w części południowej i południowo- wschodniej narażony jest na podtopienia.
Wystąpi niewielkie zapotrzebowanie na wodę na potrzeby sanitarne pracujących przy budowie załóg. Wielkość zużycia wody będzie ściśle związana z liczbą pracujących ludzi. Realizacja przedmiotowej inwestycji ze względu na zakres robót może wpłynąć na środowisko gruntowo-wodne. Odpowiednie zabezpieczenia podłoża miejsca postoju sprzętu i maszyn budowlanych, usuwanie wszelkich usterek sprzętu technicznego, prowadzenie stałego nadzoru nad bieżącym wykonaniem prac i stanem urządzeń oraz wyposażenie placu budowy (na wypadek ewentualnego wystąpienia wycieku substancji szkodliwych) w odpowiednie sorbenty do strącania zanieczyszczeń ograniczą możliwość zanieczyszczenia gruntu i wód podziemnych. Ponadto plac budowy wyposażony zostanie w przenośne sanitariaty.
· w zakresie gospodarki odpadami
Etap realizacji inwestycji, z uwagi na konieczność wykonania robót ziemnych i budowy obiektów szklarni, spowoduje powstanie największej ilości odpadów. Będą to przede wszystkim odpady
z grupy 17 - w postaci gleby i ziemi, w tym kamieni, zmieszanych odpadów z betonu, gruzu ceglanego, drewna, szkła, tworzyw sztucznych, żelaza i stali, oraz z grupy 15 – w postaci opakowań z papieru i tektury, z tworzyw sztucznych, drewna, metali oraz opakowań zawierających pozostałości substancji niebezpiecznych. Zgodnie z informacją zawartą w dokumentacji, masy ziemne - grunty piaszczysto-żwirowo-gliniaste, które powstaną w związku z pracami niwelacyjnymi, po oddzieleniu od gleby torfowej, zostaną w całości wykorzystane do makroniwelacji terenu inwestycji. Natomiast oddzielona warstwa torfu będzie pryzmowana w północnej części terenu, od strony wsi Świerkle, a następnie wykorzystywana m.in. jako podłoże ogrodnicze na terenie inwestycji. Tym samym nadmiar mas ziemnych, usuwanych albo przemieszczanych w związku z realizacją inwestycji, nie będzie traktowany jako odpad. Natomiast szczegółowe warunki i sposób zagospodarowania mas ziemnych, usuwanych albo przemieszczanych podczas realizacji inwestycji, powinny zostać określone w pozwoleniu na budowę.
· w zakresie oddziaływania na środowisko glebowe i chronione gatunki roślin i zwierząt
Gleby występujące na terenie inwestycji cechuje niska przydatność produkcyjna, gdyż są to gleby IVb, V i VI klasy bonitacyjnej, zarówno w przypadku gruntów ornych jak i użytków zielonych. Brak jest gleb najlepszych, tj. I-III oraz IVa. Na objętym realizacją zespołu szklarni obszarze, zidentyfikowano cztery podstawowe typy gleb: gleby torfowe (podtyp: torfowisk niskich), mułowe, czarne ziemie, gleby brunatne właściwe. Na obszarze planowanego przedsięwzięcia dominują gleby pochodzenia organicznego tj. mułowe i torfowe – torfowiska niskie, które występują na obszarze równiny torfowej – cała centralna i południowa część obszaru przedsięwzięcia.
Z przedłożonej dokumentacji wynika, iż latem 2010 roku, podczas wizji w terenie objętym inwestycją, w jego południowej części – w miejscu gdzie zaplanowano realizację zbiornika retencyjnego wód czystych oraz segmentu szklarni nr 8, stwierdzono występowanie charakterystycznego dla tego typu siedlisk chronionego gatunku rośliny - bobrka trójlistkowego. Fakt ten potwierdza, iż w miejscu realizacji inwestycji wykształcił się ekosystem torfowiska. Ponadto, torfowisko jest siedliskiem występujących tu chronionych gatunków zwierząt: żaby trawnej i moczarowej. Obecność tych zwierząt stwierdzono w południowej części zespołu szklarni - w miejscu planowanego zbiornika retencyjnego wody czystej nr 1 i 2, segmentu szklarni nr 8, segmentu szklarni nr 4, powierzchni składowych nieutwardzonych oraz systemu komunikacji wewnętrznej. Pośrednio z siedliskiem tym związany jest również objęty ochroną czerwończyk nieparek, gdyż jego gąsienice żyją głównie na szczawiu lancetowatym, który z kolei preferuje miejsca wilgotne. Jednakże, w wyniku przeprowadzonych w okresie 2010/2011 prac melioracyjnych i polowych (koszenie, zastosowanie środków agrochemicznych, rozdrobnienie bronami, głęboka orka), w zasadniczy sposób zmieniły się warunki siedliskowe na tym terenie, gdyż w skutek powyższych działań obniżył się poziom wód gruntowych. W konsekwencji powyższego siedlisko bobrka zostało całkowicie przekształcone, a po wizji w terenie w październiku 2011 r., przeprowadzonej przez autorów raportu, stwierdzono brak występowania ww. gatunku.
Przewidywany wpływ planowanego przedsięwzięcia na etapie eksploatacji inwestycji:
- w zakresie oddziaływania na środowisko gruntowo-wodne:
Zasilanie w wodę do celów bytowych odbywać się będzie przyłączem wodociągowym z istniejącej sieci wodociągowej w ul. Piastowskiej we wsi Świerkle. Woda na cele przeciwpożarowe pobierana będzie ze zbiorników wód czystych.
Zaopatrzenie w wodę do celów technologicznych (produkcyjnych) odbywać się będzie z projektowanych na terenie zespołu szklarni studni wierconych (głębinowych) – 5 szt. o łącznej wydajności do 500 m3/godz. Przewiduje się, że woda z tych studni dodatkowo może być wykorzystywana do celów bytowych po wcześniejszym uzdatnieniu. Woda pobierana ze studni kierowana będzie do zbiornika, gdzie dodawane będą do niej nawozy zawierające substancje niezbędne do prawidłowego wzrostu roślin. W ten sposób przygotowana woda kierowana będzie do nawadniania roślin. Nadmiar wody kierowany będzie z powrotem do zbiornika. Ilość wody zużywana na cele produkcyjne zależna jest od gatunku rośliny, odmiany, etapu wzrostu: nasadzenia, wzrostu, kwitnienia, zawiązywania owoców, dojrzewania, transportu i przygotowania do sprzedaży. Dla zabezpieczenia procesu produkcji oraz utrzymania porządku docelowe roczne zapotrzebowanie wyniesie ok. 1 mln m3 wody.
Ścieki sanitarne, powstające podczas eksploatacji szklarni, będą odprowadzane systemem kanalizacji grawitacyjnej do jednej pompowni. Kanały grawitacyjne będą układane w ciągach komunikacyjnych szklarni. Pompownia wykonana zostanie z elementów prefabrykowanych, wyposażona będzie w dwie pompy ścieków, pracujące naprzemiennie. Z pompowni ścieki będą odprowadzane za pomocą rurociągu tłocznego poprzez studzienkę rozprężeniową do istniejącej kanalizacji sanitarnej wsi Świerkle.
Szklarnie wyposażone będą w automatyczne urządzenia do samooczyszczenia segmentów szklarni. Głównym zadaniem tych urządzeń będzie usuwanie z dachów nieczystości powodujących zmniejszenie naświetlenia wnętrza szklarni. Główny środkiem czyszczącym będzie czysta woda. Możliwe jest również zastosowanie dodatkowych środków czyszczących, których stężenie nie będzie negatywnie wpływać na środowisko. Ścieki z mycia segmentów szklarni, po podczyszczeniu w osadnikach, odprowadzane będą do zbiorników wód czystych.
Ścieki, które będą powstawać ze spłukiwania czystą wodą posadzek betonowych szklarni (tylko trakty transportowe i przejścia dla obsługi), pomieszczenia sortowni oraz zadaszonych przejść pomiędzy szklarniami odprowadzane będą do kanalizacji sanitarnej.
Odprowadzenie wód opadowych i roztopowych z terenów utwardzonych (drogi, place manewrowe, parkingi) odbywać się będzie poprzez separatory zanieczyszczeń i zawiesin do dwóch zbiorników wód brudnych. Odprowadzenie wód opadowych i roztopowych z dachów odbywać się będzie poprzez rowy odwadniające teren zespołu szklarni, do zbiorników retencyjnych wód opadowych czystych. Ostatecznie, wszystkie wody opadowe odprowadzone będą do cieku – Kanał Borkowski (Potok Borkowski).
Funkcjonowanie instalacji nie będzie powodowało powstawania ścieków technologicznych. Wykorzystywana na potrzeby upraw woda będzie funkcjonować w obiegu zamkniętym. Pozostała po nawadnianiu upraw woda będzie po procesie uzdatniania i ponownie wykorzystywana do upraw. Nie jest przewidywane jej odprowadzenie do systemów kanalizacyjnych. Ochrona roślin realizowana będzie za pomocą specjalnych urządzeń przez spryskiwanie mgłą wodną roślin z wykorzystaniem środków biodegradowalnych. W wyniku tego zabiegu część mgły może zwilżyć podłoże wyścielone nieprzepuszczalną folią, która mechanicznie będzie zwijana i przekazywana jako odpad.
Ze względu na charakter projektowanej inwestycji, nie przewiduje się niekorzystnego wpływu projektowanej inwestycji na jakość wód podziemnych. Przedsięwzięcie może natomiast oddziaływać na poziom wód gruntowych, a to głównie ze względu na ich płytkie występowanie. Po wybudowaniu zespołu szklarni na całym obszarze znacząco obniżony zostanie poziom wód gruntowych. Inwestycja posadowiona zostanie na jednej rzędnej równej 155,1 m n.p.m., natomiast teren istniejący posiada rzedną od 153 do 157 m n.p.m.
Obszar gminy w obrębie której projektowana jest realizacja inwestycji obejmuje częściowo północno-zachodni fragment zbiornika GZWP nr 335 „Krapkowice - Strzelce Opolskie”.
Według informacji uzyskanych przez Inwestora z Regionalnego Zarządu Gospodarki Wodnej we Wrocławiu planowana Inwestycja zlokalizowana będzie na obszarze dorzecza Odry, w rejonie wodnym Środkowej Odry, w obrębie zlewni bilansowej Przyodrze. Ponadto inwestycja położona będzie na obszarze jednostki planistycznej gospodarowania wodami – jednolitej części wód powierzchniowej (JCWP) – Klepacz o kodzie RW60001711932, która stanowi część scalonej części wód Odra od Małej Panwi do granic Wrocławia (SO1103).
Zgodnie z zapisami Planu gospodarowania wodami na obszarze dorzecza Odry (M.P. z 2011 r. Nr 40 poz. 451) JCWP Klepacz została skalsyfikowana jako ciek typu – potok nizinny piaszczysty, który został oceniony jako naturalna część wód o złym stanie. Natomiast w konsekwencji podjęcia działań określonych w Programie wodno-ściekowym kraju (PWŚK) dla SCWP Odra od Małej Panwi do granic Wrocławia, JCWP Klepacz jest częścią wód zagrożoną osiągnięciem celu środowiskowego, jakim jest dobry stan wód w 2015 roku.
Ponadto planowana inwestycja położona będzie w obrębie części wód podziemnych (JCWPd)
o kodzie PLGW6220116, która zgodnie z zapisami ww. planu charakteryzuje się zarówno dobrym stanem ilościowym jak i chemicznym wód, co wraz z podjętymi działaniami określonymi w PWŚK kwalifikuje ja do niezagrożonych osiągnięciem dobrego stanu w 2015 roku.
Z informacji przesłanych przez Inwestora wynika, że planowana inwestycja powodować będzie zmianę w stosunku do istniejącego stanu hydromorfologicznego terenu (przełożenie fragmentu cieku Potok Borkowski) na którym planowana jest inwestycja, jednak bez istotnych skutków dla całego dorzecza. Nie przewiduje się również negatywnego oddziaływania przedsięwzięcia na parametry fizykochemiczne i biologiczne.
- w zakresie oddziaływania na jakość powietrza atmosferycznego:
Funkcjonowanie szklarni, z uwagi na technologię prowadzenia upraw roślin, nie wiąże się ze zorganizowaną emisją zanieczyszczeń do powietrza. Lokalizacja przedsięwzięcia związana jest z bliskością Elektrowni Opole, która zapewni zasilanie w ciepło i energię elektryczną. Przesył ciepła odbywać się będzie za pomocą rurociągów ciepłowniczych, lecz to przedsięwzięcie zostało objęte odrębnym postępowaniem.
Niezorganizowana emisja zanieczyszczeń do powietrza atmosferycznego będzie pochodzić ze spalania paliw w silnikach pojazdów. Na terenie kompleksu projektuje się około 935 miejsc parkingowych dla pojazdów osobowych oraz 66 dla pojazdów ciężarowych, zlokalizowanych w północno-zachodniej części terenu. Jednakże z uwagi na kilkuminutowe uruchamianie silników na parkingach, na podstawie przeprowadzonych obliczeń rozprzestrzeniania się zanieczyszczeń w powietrzu, stwierdza się, że nie będą przekroczone dopuszczalne poziomy substancji w powietrzu poza terenem inwestycji.
- w zakresie oddziaływania na stan klimatu akustycznego:
Oddziaływanie akustyczne instalacji, po oddaniu jej do użytkowania, związane będzie głównie
z ruchem pojazdów, a w szczególności: ruchem pojazdów ciężarowych odbierających pomidory w okresie produkcyjnym, ruchem pojazdów osobowych pracowników oraz gości i transportem wewnątrzzakładowym. Źródłami emisji hałasu będą również agregaty, związane z koniecznością przechowywania pomidorów do czasu ich transportu oraz wentylacja mechaniczna – wentylatory cichobieżne o małej mocy i wydajności, lecz z uwagi na moce akustyczne i zakres całego przedsięwzięcia nie będą one miały wpływu na propagację hałasu w środowisku.
W sezonie produkcyjnym przewiduje się ekspedycję ok. 66 samochodów ciężarowych dzienne. Dla samochodów oczekujących na załadunek przewidziano w północnej części terenu zespołu szklarni parking z miejscami parkingowymi. Ponadto, na terenie obiektu zlokalizowanych zostanie ok. 935 miejsc parkingowych dla pojazdów osobowych pracowników oraz gości. Transport wewnątrzzakładowy odbywał się będzie z wykorzystaniem wózków widłowych spalinowych oraz elektrycznych.
Na podstawie przeprowadzonych obliczeń rozprzestrzenia się hałasu w środowisku stwierdza się, że nie wystąpią przekroczenia dopuszczalnych poziomów hałasu w środowisku na najbliższych terenach zabudowy mieszkaniowej jednorodzinnej. Ponadto w celu ochrony ww. zabudowy, projektuje się pas zieleni izolacyjnej o szerokości min. 20 m, z łukami i prześwitami min. co 50 m. Zieleń izolacyjna zostanie zasadzona w formie rzędów drzew i szpalerów krzewów. Drzewa zostaną podbudowane krzewami, aby stworzyć bardziej szczelny pas zieleni. W doborze gatunkowym przewiduje się gatunki wcześniej rozwijające liście wiosną oraz utrzymujące je do późnej jesieni oraz drzewa i krzewy iglaste.
Ponadto w związku z funkcjonowaniem przedsięwzięcia, zwiększy się ruch kołowy, prowadzony po drodze powiatowej Czarnowąsy – Brynica. Na potrzeby funkcjonowania niniejszego przedsięwzięcia planuje się m.in. rozbudowę drogi powiatowej nr 1702 O Czarnowąsy – Brynica od km 2+015,00 do km 5+032,00 oraz budowę drogi gminnej od ul. Wolności w Czarnowąsach do Elektrowni Opole o długości około 1640m. Realizacja ww. przedsięwzięć ma na celu poprawę warunków infrastrukturalnych i oddalenie ruchu w możliwie największy sposób od zabudowań mieszkalnych, w szczególności miejscowości Świerkle.
- w zakresie gospodarki odpadami:
Na etapie eksploatacji inwestycji, powstające odpady będą pochodzić głównie z procesu hodowli roślin oraz z serwisowania instalacji. Będą to w głównej mierze odpady inne niż niebezpieczne
w postaci: szkła, odpadów z tworzyw sztucznych, odpadów upraw hydroponicznych (odpady podłoża powstające po zakończeniu cyklu uprawy), odpadowej masy roślinnej (odpady roślin powstające po zakończeniu cyklu uprawy), opakowań z papieru i tektury, z tworzyw sztucznych i drewna oraz odpadów niebezpiecznych w postaci: baterii i akumulatorów i innych zużytych urządzeń, opakowań zawierających pozostałości substancji niebezpiecznych, sorbenty, materiały filtracyjne, czy szlamy z odwadniania olejów w separatorach. Odpady powstające na terenie kompleksu szklarni będą gromadzone, z zachowaniem segregacji, w specjalnie do tego przeznaczonych pojemnikach i odbierane przez wyspecjalizowane podmioty gospodarcze posiadające zezwolenia odpowiednich organów na zbieranie i unieszkodliwianie tych odpadów. W związku z powyższym, na terenie zakładu zostanie wydzielone pomieszczenie lub miejsce, w którym magazynowane będą powstające odpady, w tym odpady niebezpieczne. Przy założeniu prowadzenia prawidłowej polityki gospodarowania odpadami (magazynowanie selektywne, odbiór odpadów przez wyspecjalizowane jednostki itp.), nie przewiduje się wystąpienia niekorzystnego wpływu projektowanej inwestycji na stan środowiska.
- w zakresie oddziaływanie na środowisko przyrodnicze:
Na terenie przeznaczonym pod realizację przedsięwzięcia stwierdzono obecność chronionych gatunków roślin i zwierząt. W związku ze zniszczeniem siedliska chronionego gatunku – bobrka trójlistkowego, na skutek przeprowadzonych prac melioracyjnych i polowych, z terenu inwestycji wydzielone zostanie miejsce występowania populacji chronionego bobrka trójlistkowego (ok. 66,6 ar) i stworzone zostaną odpowiednie warunki do bytowania tego gatunku.
Przedmiotowe przedsięwzięcie realizowane będzie poza pozostałymi formami ochrony przyrody,
o których mowa w art. 6 ustawy z dnia 16 kwietnia 2004 r. o ochronie przyrody.
Na skutek stwierdzonego w okresie lata 2010 r., występowania stanowiska chronionego gatunku rośliny - bobrka trójlistkowego Menyanthes trifoliata, które to stanowisko zostało w konsekwencji przeprowadzonych na przełomie 2010/2011 r. prac melioracyjnych i upraw polowych, zniszczone, w celu umożliwienia odtworzenia zniszczonego ekosystemu torfowiska wraz z występującym na terenie inwestycji ww. gatunkiem chronionym, w punkcie 2.11 zobowiązano inwestora do wydzielenia z terenu zajętego przez inwestycję miejsca występowania populacji ww. chronionego gatunku. Wydzielony teren należy wyłączyć z wszelkich planowanych w ramach inwestycji działań oraz lokalizowania obiektów.
Teren, o którym mowa wyżej, należy poddać stałemu nadzorowi przyrodniczemu oraz monitorować. Do tych działań zobowiązano inwestora w punkcie 8 niniejszej decyzji. Nałożenie obowiązku stałego nadzoru przyrodniczego ma na celu przeprowadzenie prac I i II etapu przedsięwzięcia w sposób umożliwiający bytowanie gatunku chronionego i zachowanie jego siedliska w stanie niezmienionym. Natomiast celem monitoringu, przeprowadzanego na etapie użytkowania inwestycji, jest bieżąca kontrola liczebności i kondycji populacji gatunku na tym stanowisku.
W punkcie 2.20 przedmiotowej decyzji, z uwagi na znaczną degenerację fitocenoz na skutek występowania obcych gatunków inwazyjnych z rodzaju nawłoć Solidago sp. oraz rodzimej inwazyjnej trzciny pospolitej, nałożono obowiązek wykaszania terenu wyłączonego spod inwestycji, a wydzielonego z tytułu występowania populacji chronionego bobrka trójlistkowego, raz do roku w terminie: II połowa lipca, z zebraniem pozyskanej biomasy.
Warunki, o którym mowa w punktach: 2.21, 2.18, 2.19, dotyczące uszczelnienia zewnętrznej skarpy rowu odwadniającego (dzięki czemu w okresach suszy będzie on pełnił funkcje nawadniające), zakotwienia w jego dnie geomembrany oraz całorocznego utrzymywania wody w rowie na poziomie min. 1 m, mają na celu niedoprowadzanie do osuszania siedliska bobrka trójlistkowego, co będzie skutkowało przyspieszonym wkraczaniem gatunków inwazyjnych, jak również zanikiem populacji tego gatunku oraz zmniejszenie oddziaływania skrajnych rowów odwadniających.
Zaproponowane w raporcie o oddziaływaniu na środowisko rozwiązania oraz warunki wskazane w punktach: od 2.1 do 2.4 oraz w punkcie 2.22 niniejszego uzgodnienia, dotyczące realizacji i eksploatacji przedsięwzięcia pozwolą na ograniczenie negatywnych oddziaływań akustycznych na terenach prawnie chronionych przed hałasem oraz wpływu inwestycji na jakości powietrza poza terenem, do którego inwestor posiada tytuł prawny.
Ustalone w punktach: 2.5 od 2.7 do 2.10 oraz od 2.18.d do 2.19 decyzji warunki, wprowadzono w celu ochrony środowiska gruntowo-wodnego, w szczególności ochrony wrażliwej na zanieczyszczenia zlewni Kanału Borkowskiego.
Ponadto w punkcie 7 niniejszej decyzji zobowiązano Wnioskodawcę do wykonania analizy porealizacyjnej w zakresie wpływu przedmiotowego przedsięwzięcia na możliwość odtworzenia chronionego gatunku bobrka trójlistowego i jego siedliska na wydzielonym terenie. Analiza, zgodnie z zapisem art. 83 ww. ustawy ooś, winna zawierać porównanie ustaleń zawartych w raporcie o oddziaływaniu przedsięwzięcia na środowisko i w decyzji o środowiskowych uwarunkowaniach, w szczególności ustaleń dotyczących przewidywanego charakteru i zakresu oddziaływania przedsięwzięcia na środowisko oraz planowanych działań zapobiegawczych - z rzeczywistym oddziaływaniem przedsięwzięcia na środowisko i działaniami podjętymi dla jego ograniczenia.
Ze względu na lokalizację przedsięwzięcia (z dala od granic państwa) oraz jego charakter (eksploatacja powoduje jedynie lokalne oddziaływanie w otoczeniu terenu przedsięwzięcia) nie wymaga ona przeprowadzenia postępowania dotyczącego transgranicznego oddziaływania na środowisko.
Przedmiotowe przedsięwzięcie będzie realizowane na terenie niezainwestowanym, stanowiącym nieużytki. W najbliższym otoczeniu nie jest zlokalizowane przedsięwzięcie o podobnym charakterze głównych oddziaływań. Na podstawie informacji zamieszczonych w przedłożonym „Raporcie...” można więc ocenić, że nie wystąpi skumulowane oddziaływanie istniejących obiektów oraz planowanego przedsięwzięcia na środowisko.
W niniejszym postanowieniu organ zajął stanowisko o odstąpieniu od konieczności przeprowadzenia postępowania w sprawie transgranicznego oddziaływania na środowisko
w ramach postępowania w sprawie wydania decyzji, o której mowa w art. 72 ust. 1 ustawy z dnia 3 października 2008 r. o udostępnianiu informacji o środowisku i jego ochronie, udziale społeczeństwa w ochronie środowiska oraz o ocenach oddziaływania na środowisko, ponieważ lokalizacja przedmiotowej inwestycji oraz skala jej oddziaływania, określona w przedłożonym raporcie o oddziaływaniu na środowisko, wyklucza możliwość wpływu na obszary położone poza granicami Polski, zarówno na etapie realizacji jak i eksploatacji planowanej inwestycji. Nie występuje zatem transgraniczne oddziaływanie na środowisko.
Realizacja jak i eksploatacja przedmiotowej inwestycji nie będzie powodowała zagrożenia wystąpieniem poważnej awarii.
Ponadto, mając na względzie charakter projektowanej inwestycji stwierdzono, iż nie ma podstaw do tworzenia obszaru ograniczonego użytkowania.
Przedsięwzięcie znajdować się będzie poza granicami: obszarów Natura 2000, parków krajobrazowych, obszarów chronionego krajobrazu, rezerwatów przyrody, pomników przyrody, użytków ekologicznych, zespołów przyrodniczo-krajobrazowych.
W związku z opinią Państwowego Powiatowego Inspektora Sanitarnego w Opolu nałożono konieczność przeprowadzenia oceny oddziaływania przedmiotowego przedsięwzięcia na środowisko w ramach postępowania w sprawie wydania decyzji, o której mowa wart. 72 ust. 1 pkt.1 ustawy z dnia 3 października 2008 r. o udostępnianiu informacji o środowisku i jego ochronie, udziale społeczeństwa w ochronie środowiska oraz o ocenach oddziaływania na środowisko, ponieważ Państwowy Powiatowy Inspektor Sanitarny wydał negatywną opinię w zakresie § 3 ust. 1 pkt 70 i 88 c z uwagi na brak wystarczających danych w załączonych materiałach. Na tym etapie przedsięwzięcia nie można było uzyskać bardziej szczegółowych danych. W związku z powyższym stwierdzono konieczność przeprowadzenia oceny odziaływania na środowisko w ramach postępowania w sprawie wydania decyzji, o której mowa wart. 72 ust. 1 pkt.1 ww. ustawy.
Uwzględniając powyższe orzeczono jak w sentencji.
Od niniejszej decyzji służy stronie odwołanie do Samorządowego Kolegium Odwoławczego w Opolu za pośrednictwem Wójta Gminy Dobrzeń Wielki w terminie 14 dni od dnia uznania niniejszej decyzji za doręczone, tj. dnia 26 czerwca 2012 roku.